Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Filosoferande Kring Tv-spel

Permalänk
Medlem

Filosoferande Kring Tv-spel

läs den här artikeln > http://www.superplay.se/forum.php?action=read&thread_id=7848

Känns som det är något som saknas i dagens spel, men vad?

Kan det vara speltillverkarna som efter quake, half-life trott att det ända folk vill ha är skjutarspel?
Kan det vara att man lägger ner nästan all tid på grafiken och glömmer bort själva poängen (nöjet) ?
Eller är det kanske så att man redan upplevt allting? Därför allt nytt känns gammalt?

Dom senaste spelen jag kan komma på som jag tyckt jag fått ut något utav, och som man verkligen orkat spela klart är monkey island, broken sword och balurs gate
(finns rätt många andra också som släpptes för 5-7 år sedan typ
bladerunner, fallout). Men dom senaste åren har ju bara varit en orgie i rippoff spel, som inte har något som helst nytt att komma med!

Jag kan tex tycka att första GTA e roligare än Vice City.. är inte det lite skumt?

Permalänk
Medlem

Fortfarande helt underbart att spela monkey island spelen och då framförallt ettan och tvåan..

Jag vet inte, jag tror att det var roligare förr för att allt var så "nytt", att det fanns så många outforskade spelidéer att testa, och nu när mycket (inte allt dock) är testat så använder dom bara gamla beprövade saker, men lyckas inte riktigt leva upp till känslan...

jag tycker t.ex. att doom är bra mycket bättre än t.ex. Quake2 och Q3..Quake 1 vet jag inte, då det var det första "bra" spelet i ren 3d...

vettefan faktiskt...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Vad har skitspel som Quake och Halflife med tv spel att göramed?

TVspels branschen blir inte sämre, utan håller alltid en stenhög kvalitet. företag som Capcom,Sony,Square,Nintendo,Konami sviker aldrig. Det är Pc branschen som är så äcklig. Jag lirar aldrig PC spel, vill inte ens röra på dem med tång. FPS spel är totalt värdelöst och det är FPS onlinespel och MMORPG crap (som vi sett 1000 gånger förut) som erbjuda på PC. men vad har det med tvspel att göra med som alltid been going strong?

Permalänk
Medlem

Jag tror egentligen inte att det är något som fattas. Man har bara blivit äldre och mer blasé.

Och nog kommer det fortfarande ut bra spel. Morrowind tyckte jag gav mycket, till exempel. I och för sig bygger ju detta inte på någon revolutionerande ny idé, men det imponerade stort på mig ändå, främst för att man har så stor frihet.

Att de bra spelidéerna är slut tror jag inte heller på. Det kan aldrig ta slut på nya idéer. Förutsatt att man som spelutvecklare har en rejäl dos kreativitet, så kommer det inte att vara något problem.

Problemet är väl snarare att spelutvecklarna är lata, och släpper FPS-spel för att de vet att de är populära.De satsar hellre på säkra kort.

Permalänk
Medlem

Hehe bara massa konsollare i denna tråden ser jag, så det e nog
ingen mening o ens försöka säga ngt gott om PC-spel här

edit: stavfel

Permalänk
Medlem

Mmm..., jag känner samma sak. Det börjar bli lite enformigt. Kommer ihåg när jag spelade Half-Life och Homeworld för första gången. Eufori så det skriker om det! Jag hade aldrig sett spelen innan jag provade dem, och att hitta sånna guldkorn utan vetskap om vad man sitter på, det är total lycka. Det är sällan, mycket sällan, det händer numera. Hoppas verkligen på HL2 och HW2, men jag vågar inte hoppas FÖR mycket. Spellivet den senaste tiden har varit full av besvikelser. Om det är jag eller spelen vet jag inte, men så är det.

Sen kanske det är det att dagens spel är komplicerade. Det krävs att man sätter sig in i dem för att riktigt kunna njuta av dem. Det blir lite som att plugga eller arbeta. Och det är ju inte därför man spelar, det är för att slippa tänka på dessa saker som man spelar. Det hela blir lite av en paradox.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joel.lindgren

TVspels branschen blir inte sämre, utan håller alltid en stenhög kvalitet. företag som Capcom,Sony,Square,Nintendo,Konami sviker aldrig. Det är Pc branschen som är så äcklig. Jag lirar aldrig PC spel, vill inte ens röra på dem med tång. FPS spel är totalt värdelöst och det är FPS onlinespel och MMORPG crap (som vi sett 1000 gånger förut) som erbjuda på PC. men vad har det med tvspel att göra med som alltid been going strong?

PC > konsoler..

men du har ju din egen åsikt som vi märkt

Jag kommer ihåg den gamla goda tiden då man kunde sitta i timtals o lira samma spel utan problem. Men man kanske växer ifrån det. Sen är man mycket mera kräsen på grafiken nuförtiden (iaf jag), allt ska vara snyggt o fint annars duger det inte.

Permalänk
Livstids semester
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joel.lindgren

Joel, Joel. Akta dig så du inte kommer få uppsöka läkare för muskelavslappande så du kan skita normalt, för du spänner dig så att du spricker. Men tillåt mig svara på ditt mindre genomtänkta uttal så du har något att göra idag.

Med det i bakgrund av det du har skrivit ovanför så undrar jag om det är därför vi alltid får se spel på konsolerna som är så lika alla andra i samma genré för att de håller så hög kvalitet och är därför ett stensäkert kort att satsa (läs: kopiera) på? Exempel, låt oss ta ett företag som Square där vi har ett företag som har en serie i sin produktionsportfölj som det i stort sett aldrig hänt något med annat än att plågas av tjugo sekunder långa sekvenser när man gör en über-move vilket är onekligen unikt. Men likså mördande tråkigt efter den tolfte gången, likså de sjukt tråkiga striderna där du har extremt lite val att göra annat än att slåss. Jag menar, jag förstår folk som säger att spelen till konsolerna tenderar att vara dyrare än vad de ger i utbyte i form av valuta för pengarna när alla stridssekvenser och renderade sekvenser tar upp allt utrymme för någon form av story annat än banka-skiten-ur-skurken-ännu-en-gång.

Och hur många olika utgåvor av Capcom' fightingserier finns det nu? Nintendo? Tja, efter vad de hade att visa i sin E3-portfölj så tror jag att mina satsningar på dem kommer bli därefter och det är knappast något positivt för Nintendo. Och vad det gäller Squares MMO-baserade Final Fantasy som verkar snarare vara en dålig kopia av Everquest så tror jag att jag hellre satsar på orginalet Everquest på PC. Sony? De är fullt upptagna med att hypa sin PS3 som kommer vara lika snabbt antik som ny. Konami? Tja, enda som lockar där är Silent Hill 3 vilket kommer till PC.

Bara en fysikalisk notering, en hög med sten kan vara riktigt hög och svår att rubba på. Men å andra sidan så kan också sten sjunka fort som satan också.

Du får gärna tycka att konsolernas arena är mer för dig. Men du skall inte vara trångsyntare än vad du redan är.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk

Jätte fint inlägg. Synd bara att allt du skriver är lögn. Egna åsikter och egna påhitt. Inga konkreta argumen utan bara åsikter från någon som har spelat quake förmycke.

PC-spel är enformiga och färglösa

Tv-spel är nyskapande och roliga

Pungt slut.

Visa signatur

<suck>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PostHaren
Jätte fint inlägg. Synd bara att allt du skriver är lögn. Egna åsikter och egna påhitt. Inga konkreta argumen utan bara åsikter från någon som har spelat quake förmycke.

Pungt slut.

För övrigt ser jag inte att du kommer med några konkreta argument, utan endast med åsikter.

Visa signatur

Finis coronat opus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Pungt slut.

Du har mage att klaga på honom och sen skriver du "PC-spel är enformiga och färglösa

Tv-spel är nyskapande och roliga".
Jag skrattar...

Permalänk

Master[B]: Jag skulle nog ha varnat för sarkasm

jimjavel: Kul för dig.

Visa signatur

<suck>

Permalänk
Medlem
Citat:

Pungt slut.

Är inlägget riktat mot mig? eller mot nån annan, ser ingen quote.

För det första kan jag ju säga att jag inte är eller har varit något stort fan av quake,
eller fps för den delen (fast nu förtiden har man inte mycket att välja på).

Nämn ett riktigt bra nyskapande spel till console då? Alltså till dom nya consolerna.

Permalänk
Hedersmedlem

Konsoll-fanboys är bara för roliga ibland.

TV-spel är inte speciellt nyskapande och det är inte PC-spel heller. Grejen är att när man är äldre tycker man att spel inte är roliga längre, men om man spelar spel som är precis som dem som man spelade som liten så känns det som om man återupplever sin barndom.
Det finns ju undantag (dvs spel som verkligen är bra och roliga och inte bara för att de liknar ett spel man spelade när man var mindre), men inte många.

Om 5-10 år kommer folk att skriva "varför görs det inga spel som CS längre..?".

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Konsoll-fanboys är bara för roliga ibland.

TV-spel är inte speciellt nyskapande och det är inte PC-spel heller. Grejen är att när man är äldre tycker man att spel inte är roliga längre, men om man spelar spel som är precis som dem som man spelade som liten så känns det som om man återupplever sin barndom.
Det finns ju undantag (dvs spel som verkligen är bra och roliga och inte bara för att de liknar ett spel man spelade när man var mindre), men inte många.

Om 5-10 år kommer folk att skriva "varför görs det inga spel som CS längre..?".

Mjo håller med om att det kanske har med åldern att göra. Fast samtidigt så har ju verkligen spelbranchen sålt sig. Precis som i musikbranchen, 1000 hjärndöda Britney Spears kopior. Amerikansk hiphop där dom sjunger om hur många bilar och hur mycket cash dom har etc.. bara massa skit.

Dom vill bara tjäna stålar så fort som möjligt, därför spelen suger.

Permalänk
Hedersmedlem

Har det inte alltid varit så?

Kan tänka mig att folk som växte upp med PacMan på arkad bara satt och suckade och undrade hur fan vi kunde spela sånt skräp medans vi satt som klistrade framför TV:n och spelade Super Mario Bros.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Nä det tycker jag inte. Ibörjan var det nog mer kärlek, typ vad händer om jag gör såhär? vi testar det här, det här har ingen gjort förut. Lika mycket fantasi som Tolkien.

Nu är det grafiken som säljer. Men jag e rätt kluven för jag diggar grafik, men samtidigt borde det ju va själva handlingen och spelidén som ska vara kärnan. Men dom har väl inte tid för båda antar jag, eller mainstream som musikbranchen som sagt för att tjäna säkra pengar.

Permalänk
Medlem

Detta är bara för kul...

Kan ju säga att jag är båda delarna pc-nörd och ps2 freak. Håller mig lika update med båda systemen och kan garanterat säga att mer folk än mig är det. Angående spelen så var det längesedan det släpptes något riktigt bra spel till något av systemen. Det FINNS inga som helst nya spelideér idag, allt baseras på vartannat. De spelen som har satt spår är mig är få men kan ju enkelt sammanfattas.
PC Deus ex, Halflife, Max payne, max payne 2, dungeon keeper, populus, C&C och black&white.

PS2
Jak and daxter, jak 2, tekken 4, Devil may cry, simpsons hit and run och GTA 3.

Konsollerna är och förblir något som kommer att stta vid sidan av datorn. Har jag lust stoppar jag bara in skivan i ps2:an väntar ca 40-50 sek och börjar lira. Mycket skönare att tex lira jak2 än att slå på pcn, vänta på att windows har laddats och sedan hitta något spel som man inte behöver tänka eller ha goa reflexer. Är man sjuk så är ju valet givet, nog fan ligger man i sängen med en kontroll isället för att sitta upp o orka pilla med datan...

Vi skall tacka gud för att folk som Peter Molenyx(HUr fan stavas det?) har mod och inspiration att göra något "nytt" som vi kan sätta os in i. Finns nog någon som fattar vad jag menar, orkar inte skriva mer, har en helvetes huvudbang.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

finalfantasy en av dom böästa tvpselen jag ahr spelat

Final fantasy är en av dom bästa tvspelen jag har spelat.
Det är både Bra story,Bra grafik (filmer) sen att det hela tiden kommer något nytt och bättre saker man får sen tar det så lång tid att varva allt.