Permalänk
Medlem

2600+ (Barton) blev 1150 Mhz?

Monterade nyss ihop en dator bestående av Asus A7N8X Deluxe och 2600+ (Barton) med Samsung PC3200 minnen. Allt fungerar bra men i systeminformationen (Asus probe, senaste versionen) visas processorhastigheten (current speed) som endast 1150 MHz!?

Kollade CPU inställningarna i mitt bios som står på "Auto" och där är "ext bus" endast satt till 100 Mhz och multipeln till 11,5 så det verkar faktiskt som att den bara går i 1150 MHz. Bios-revisionen är ganska ny, från augusti i år. Undrar varför den identifierar CPU:n fel? Lite ovan vid AMD men bussfrekvensen ska väl vara högre än 100 MHz???

Jag provade att manuellt ändra ext bus till 166 MHz men då blir CPU'n ganska varm och datorn slår av av efter cirka 30 min, verkar lite fel... (Kylaren är Arctic Cooling Copper Silent 2).

Tacksam för tips!!!

Permalänk
Antielefant

låter som att du satt flänsen åt fel håll eller något, men cpun ska stå på 11,5x166.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Flänsen går bara att sätta åt ett håll, likaså fläktkontakten.
Det är definitivt skumt att bios autodetect sätter bussen till 100 Mhz och inte 166.

Jag har även upptäckt stora skillnader i de temperaturer som visas av Asus Probe i Windows respektive bios HW monitor vid uppstarten. När Asus Probe visar 55 C så visar bioset efter omstart cirka 77 C...

Qfan funktionen verkar heller inte reagera på ändringar 10-15 eller Full ger ingen direkt skillnad i varvtal.

Ska ladda ner senaste bios-revisionen och prova på nytt.

Permalänk
Medlem

Kylpasta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSound11
Flänsen går bara att sätta åt ett håll, likaså fläktkontakten.
Det är definitivt skumt att bios autodetect sätter bussen till 100 Mhz och inte 166.

Jag har även upptäckt stora skillnader i de temperaturer som visas av Asus Probe i Windows respektive bios HW monitor vid uppstarten. När Asus Probe visar 55 C så visar bioset efter omstart cirka 77 C...

Qfan funktionen verkar heller inte reagera på ändringar 10-15 eller Full ger ingen direkt skillnad i varvtal.

Ska ladda ner senaste bios-revisionen och prova på nytt.

Mitt moderkort startade också upp med 100 mhz systembuss som default första gången jag startade min dator. Hade glömt flytta en liten pin på moderkortet så det startar i 166 som default. Ska i alla fall bara vara att sätta processorn till de inställningar som tidagare har nämts.
Du e helt säker på att du satt kylaren på rätt håll? Många som tror dom gjort det men så visar det sig att dom inte gjort det i alla fall. Urfasningen på flänsens ena kant ska i vara åt samma håll som upphöjningen på sockeln.
Annars kan ju för klent nätagg vara en källa till sporadiska omstarter!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk

jag har precis samma problem fast med xp2800+ barton

fsb ligger även bara på 200 MHz... stör mig på detta enormt då jag inte får den kräm jag vill ha

Permalänk

En barton 2800+ ska köras i 166x12,5 som default. Menar du att fsb:n ligger på 100mhz x 2= 200mhz eller 200mhz x 2=400mhz? Antar att du menar att den kör i 200mhz totallt. Gå bara in i bios när datorn startar och ändra fsb:n till 166 och multipeln till 12,5 så borde den köra i rätt hastighet!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk

hmm ok det verkar funka nu... men nu har jag ett sista problem kvar. När windows ska startas så får jag upp en blå skärm med världens felmeddelande:

Ett fel uppstod och windows har sängts för att förebygga problem med din dator.

Om detta är första gången du ser dett ameddelande bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg:

Kontrollera om datorn har några virus. Ta bort alla hårddiskar eller hårddiskstyrenhet som nyligen installerats. Kontrollera att hårddisken är korrekt konfigurerad och terminerad kör CHKDSK /F för att kontrollera om hårdisken är skadad. Starta om datorn.

Teknisk information
***STOP: 0x0000007B (0xF8951640, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Permalänk
Antielefant

Du måste antagligen installera om windoze efter moderkorts + processorbyte.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

JO gjorde det och nu funkar det... men fsbn ligger bara på 150 MHz i single mode nu. och när jag bytte så startar inte windows... då måste jag installera om

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt moderkort startade också upp med 100 mhz systembuss som default första gången jag startade min dator. Hade glömt flytta en liten pin på moderkortet så det startar i 166 som default. Ska i alla fall bara vara att sätta processorn till de inställningar som tidagare har nämts.

Jag såg inte om det fanns nån sådan pin på mitt A7N8X. Ska kolla det när jag kommer hem.

Citat:

Du e helt säker på att du satt kylaren på rätt håll? Många som tror dom gjort det men så visar det sig att dom inte gjort det i alla fall. Urfasningen på flänsens ena kant ska i vara åt samma håll som upphöjningen på sockeln.
Annars kan ju för klent nätagg vara en källa till sporadiska omstarter!.

Nätaggregatet är Antecs Smartblue på 350W så det är inte för klent.

Nej, tydligen var någonting fel med fastsättningen av flänsen på processorn som flera påpekade (dock ej bakvänd), Jag tog bort flänsen, la ett nytt lager med pasta och satte dit den mycket noga igen. Nu har jag stabila temperaturer, cirka 48 C vid standard 166*11,5 och 58 C vid 200*11,5. Inga mer omstarter sedan dess.

Permalänk
Medlem

Skönt å höra att det fixade sig..

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.