Permalänk
Medlem

Val av TFT skärm !

Hej !

Står inför ett inköp av en TFT skärm och undrar om ni har några förslag.. !

Dessa skärmar väljar jag i nuläget emellan..

Samsung SyncMaster 172T eller 173x 17"
LG L1810B 18"
Hansol H950 19"

Ligger alla i prisklassen mellan 5-6kkr..

Jag använder datorn mycket till bildredigering och internet alltså mycket läsning..
Inte alls mycket spel men att det går att spela på skärmen är inte heller helt fel..

Proriterar DVI och USB på skärmen och gärna en snygg design vilket jag tycker Hansol tyvärr saknar..

Kom gärna med förlsag på andra också som är bra..
Vill ha bra färgåtergivning..

Permalänk
Medlem

Samsung 172x.
Det enda rätta.

Visa signatur

Love is a perky little elf dancing a merry little jig and then, suddenly, he turns on you with a miniature machine gun. -Matt Groening

Permalänk
Medlem

När kommer 172x då? Tänker beställa så fort den kommer ju men den har ju ej kommit :/

Permalänk
Hedersmedlem

Har du såpass mycket att kunna spendera en TFT-skärm på tycker jag du
ska följa varlands råd, en Samsung 172x.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Tack för era föslag !!!!

Samsungen lockar absolut men tycker det känns lite tråkigt att gå tillbaka till 17" igen efter
att ha haft 19"..

I och med bildredigering så behövs ytan..

Någon som har någon erfarenhet eller hört något om LG L1810B ?

Hur viktigt är det igentligen med Responstid på skärmarna till vanligt arbete och vanliga spel typ lite bil spel m.m ?

Samsungen har ju 25ms och LG lika så !!

Permalänk
Hedersmedlem

Men å andra sidan så är det inte så stor skillnad på bildytan på en 17" jämfört med en 19" CRT..

Samsung 172x har 16ms-responstid.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jo jag såg att 172x hade 16ms vilket ju är bra... ! Dock så har jag inte hittat någon som säljer dessa än.. måste ha en ny i veckan.. !

Som du säger så är ju faktiskt den verkliga bildytan på min 19"are 18" och mellan 17-18 är det ju inte mycket skillnad.. !

Permalänk
Medlem

173T är helt ok, har precis köpt en sådan.

Permalänk
Hedersmedlem

Tex9K: Och faktum är att eftersom TFT skärmar är mer kvadratiska (kör 5:4 ist för 4:3) så är det ännu mindre skillnad i yta..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm lägger in en funderare. En Hyunday Q17S har jag och är kanon nöjd.

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Medlem

LG1715s

Köpte denna för några dagar sedan funkar skitbra är helnöjd, gav 3660:- för den helt ok pris med tanke på dess specifikationer.

Permalänk
Medlem

Har en Hitachi CML174SXW och den funkar alldeles utmärkt, under 5k också.

OT: Jag har märkt 2 fläckar på min skärm, det är inte döda pixlar men dom är smått mörka, inget som är allvarligt men jag stör mig på det.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kollar runt lite nu och har även skickat iväg ett mail angående lagerstatus på 172x !

Men frågan är behövs det unger 25ms för att skärmen skall klara spel ?

Permalänk

skärmen börjar inte säljas förrän mitten på december

Permalänk
Medlem

Gött. Har tänkt köpa mig en 172x i slutet av året.

Visa signatur

Love is a perky little elf dancing a merry little jig and then, suddenly, he turns on you with a miniature machine gun. -Matt Groening

Permalänk
Medlem

Hercules 17"are tycker jag är ganska snygg men samaken är som baken... Den ska tydligen vara bra också, tyvärr har jag inte pengar att köpa en sådan nu.

Permalänk
Medlem

Ungefär hur mycket kommer Samsungs 172x kosta? ..

Vilka bra 17" TFT-skärmar för runt 4000kr finns att få tag på idag ?

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk

Vad är bättre med TFT jämfört med CRT?
Vilken responstid måste man ha för att få lika bra flyt som med CRT?
Helt enkelt; Varför skall man köpa TFT istället för CRT, CRT är ju billigare!

Tuffejalle

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Hedersmedlem

TFT har överlag en skönare bild för ögonen. De är mycket smidigare och snyggare.. de drar mindre ström och strålar inte lika mkt som en CRT skärm. Vilken responstid som man behöver är väldigt olika. Men man kan säga att AU Optronics 16ms platta och Hyundais 20ms dito är de första "riktiga" spel TFT-skärmarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en Eizo Flexscan L557(K), den verkar bra och trevlig.
Men har 25ms respons tid. Det andra alternativet jag kollar på är Hitachi's med 16ms, den är dock TCO-95 (Carbon varianten) bara.

Jag spelar väl inte så där jätte mycket spel men när jag väl gör det vore det kul om skärmen hängde med helt och hållet. (När HL2 kommer blir det nog lite mer spela av.)

Edit: Kom på att även film kan lida av långsamma skärmar.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Hedersmedlem

L557 kan jag säga har ruskigt bra färgåtergivning. Min far har en sådan och den är även förbannat snygg och har en fin blå LED

Dessutom har den 5års garanti + 0 döda pixlar policy. Haken är väl den inte är så optimerad för spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
L557 kan jag säga har ruskigt bra färgåtergivning. Min far har en sådan och den är även förbannat snygg och har en fin blå LED

Dessutom har den 5års garanti + 0 döda pixlar policy. Haken är väl den inte är så optimerad för spel.

Optimerade måste den inte vara, men kommer man störa sig på att den inte hänger med eller så?

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak som phreak hänger en sån här skärm med någolunda i vanliga spel...

Färgåtergivningen är viktigare för mig då jag håller på med mycket bildhantering..

Permalänk
Hedersmedlem

Hm jag skulle ju kunna kolla det. Har ni något förslag på bra test man kan göra utan att installera nått större spel? Det är ju ändå hans jobbdator

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag funderat och kollat runt lite igen

Dessa monitorer är intressanta...

LG L1720B
LG L1810S
Samsung 173T
Viewsonic VP1815
Viewsonic VP1715P
Eizo FlexScan L557K

Ge gärna eran röst för någon av dessa... Naktdelen med Samsung och Eizo är att de inte verkar finnas hemma någonstans..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Vad jag har läst, så ska eizon i praktiken ha mindre eftersläpningar än hitachin...