Permalänk
Vila i frid

[Övrigt] LunaSpice. Hjälp!

18 juli 2008: Se detta inlägg /Moderator

Transplanterad

just nu: sjuk igen. Denna gången har dom förklarat det kroniskt.
Jag kommer inte att bli frisk.
Får snälla men täta kurer med cellgift för att hålla det tillbaka så gott det går.

Nu ändrar jag på hela första inlägget.
Orkar inte starta en ny tråd.

Men som folk vet så handlade / handlar denna tråd om när jag fick cancer och hur allt har gått och så.

Detta va för ett par år sedan, strax efter min födelsedag. 2003.

Läs gärna hela tråden, eller skumma igenom den lite snabbt innan konstiga frågor.

Men var god fråga precis vad du vill som rör behandlingar av olika sorter så ska jag försöka hjälpa.
Har provat på en hel del olika varianter genom tiden som har gått nu.

Permalänk
Medlem

ursh, fy fasen du. det där låter inte bra. jag skulle åka till akuten direkt (eller rättare sagt: min mamma skulle skjutsa mig till akuten tre dagar innan hon såg det ) näe men. åk till akuten. vill inte skrämma dig men låter som nåt fördjävulskt =/

jaja, lycka till, och hoppas det inte är något allvarligt

Visa signatur

Jag är inte lika stark som Arnold, inte lika snygg som Mel Gibson, inte lika sexig som Brad Pitt men jag slickar som Lassie
"Vet du, det vore enklare om du bara sa "jag vill bli bannad" så slipper jag sitta och gissa.." - Aphex

Permalänk
Vila i frid

Jag gillar inte sjukhus.
Jag undviker det gärna så länge som möjligt.
Flickan sitter här bredvid och tjatar om att vi ska åka upp.
Men jag vill fan inte. Om jag får andnöd eller svimmar så kan jag gå med på att åka.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ha sträckt en muskel i ryggen.
Jag vaknade av förbannat ont i övre ryggen för någon vecka sen, kunde inte vrida på mig, resa mig upp eller andas in utan att det gjorde förbannat ont.
Men det gick över efter några dagar.
Ta det lugnt.

Permalänk
Medlem

Åk till sjukan, man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Knalla till doktorn med dig. NU! Det är uppenbart att något är långt från vad det ska vara.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Jag gillar inte sjukhus.
Jag undviker det gärna så länge som möjligt.
Flickan sitter här bredvid och tjatar om att vi ska åka upp.
Men jag vill fan inte. Om jag får andnöd eller svimmar så kan jag gå med på att åka.

Jag avskyr själv sjukhus, men det är faktiskt i sådana här lägen man bör vara glad att de finns. Lyssna på flickan, hon verkar förståndig. Det är ju faktiskt inte direkt lindriga symptom.

Permalänk
Medlem

Till doktorn. NU. UTGÅ *vråla*

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

då jag hade pneumatorax kunde jag inte andas in djupt utan att svimma av smärta men fick ingen bula. istället blev jag lite tjockare i huden vid nyckelbenet pga luften som samlades där.
men du kan ju ha nått annat bekymmer.
åk till akuten är mitt råd.

Permalänk
Medlem

ÅH FÖR I H-VETE! det kan vara farligt som sagt. häla tösen *vinkar porrigt*

Visa signatur

Jag är inte lika stark som Arnold, inte lika snygg som Mel Gibson, inte lika sexig som Brad Pitt men jag slickar som Lassie
"Vet du, det vore enklare om du bara sa "jag vill bli bannad" så slipper jag sitta och gissa.." - Aphex

Permalänk
Medlem

Låter som om LunaSpice blivit vår egen Dr. Swec.

Men gå till en riktig doktor som kan klämma lite på dig så ska du se att det ordnar sig.

Visa signatur

XP2200+ | 512ddr | Ti4600 | 959NF | MX 310 | func surface

What did the dick say to the condom? - Cover me, I'm going in!

Permalänk
Vila i frid

gha!
nu har ni skrämt upp mig ordentligt.
Och flickan skäller på mig för att jag inte vill.

Eller
- " Jag skäller inte, säger bara åt dig på skarpen"

Permalänk

Re: LunaSpice. Hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Eller någon annan kanske oxå kan svara på det.

iaf. Jag har någe ruggigt ont i bröstet.
Jag har en bula som har blivit större med tiden. Nu är den ungefär lika stor som skålen utav en handflata.
Jag kan knapt fylla mina lungor till hälften utan att det gör *PiiiiiiiP* ont. Och tvärrs igenom kroppen, bredvid ena skullderbladet så har jag oxå ont. Kan knapt resa mig eller röra mig mer än nödvändigt.

Funderar på att söka läkare imorgon, om det inte har blivit någe bätre då.
Har även haft ruggigt ont i huvet ca 4-5 dagar i veckan. Under några veckors tid.

Jag skulle väldigt gärna vilja se en bild och att du beskriver hur smärtan är. Hur länge du har haft det, om du har tidigare, medfödda hjärtfel, om du har astma, om du tränar, om du har varit förkyld på senare tiden etc. Det är jättesvårt att säga vad det är utan mer bakomliggande info. Någon nämnde pneumothorax och det kan det mkt väl tänkas vara. _OM_ det nu är det så är det nog en sk. spontan pneumothorax vilket betyder att det har blivit en bristning i en lungblåsa eller bronk vilket gör att luft läcker ut i lungsäcken. Det är dock vanligast vid lungemfysem om jag inte missminner mig. Om det då är lungemfysem så är det en helt annan bakomliggande orsak...men jag vill inte spekulera som sagt. Onödigt att skrämma upp dig i onödan. Uppsök läkare och posta bilder och mer info här. Det är ju något som är väldigt fel, antingen luftläckage eller kanske tom. hjärtdilatation och då kvittar det hur mkt jag bekräftar ett visst tillstånd, du kommer ändå vara tvungen att uppsöka läkare.

Permalänk

Ska lunaspice utföra sina hemliga Indian ritualer och få bort dina smärtor via telefonlinjel?

Visa signatur

[size="1"]Trodde du på fullaste allvar att du skulle få behålla den där länken i forumet? Gratulerar till din första varning /Garland
Tack: Glädjetårar.[/size]

Permalänk

Prankster...det är lite det jag menar också. Det kvittar lixom om jag VET vilken sjukdom eller tillstånd det är. Jag kan ändå inte göra något. Jag kan dock förstå om det känns tryggare att någon kan säga att det inte är farligt men med tanke på hur trådskaparen beskriver det hela så är det inget som man ska ta lätt på.

Permalänk
Vila i frid

Re: Re: LunaSpice. Hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Jag skulle väldigt gärna vilja se en bild och att du beskriver hur smärtan är. Hur länge du har haft det, om du har tidigare, medfödda hjärtfel, om du har astma, om du tränar, om du har varit förkyld på senare tiden etc. Det är jättesvårt att säga vad det är utan mer bakomliggande info. Någon nämnde pneumothorax och det kan det mkt väl tänkas vara. _OM_ det nu är det så är det nog en sk. spontan pneumothorax vilket betyder att det har blivit en bristning i en lungblåsa eller bronk vilket gör att luft läcker ut i lungsäcken. Det är dock vanligast vid lungemfysem om jag inte missminner mig. Om det då är lungemfysem så är det en helt annan bakomliggande orsak...men jag vill inte spekulera som sagt. Onödigt att skrämma upp dig i onödan. Uppsök läkare och posta bilder och mer info här. Det är ju något som är väldigt fel, antingen luftläckage eller kanske tom. hjärtdilatation och då kvittar det hur mkt jag bekräftar ett visst tillstånd, du kommer ändå vara tvungen att uppsöka läkare.

Knölen på bröstet har jag haft i ett tag.
Märkte av den efter att jag hoppat på kryckor för snart ett år sedan.
Den har dock blivit större den sista månaden.
Som sagt, den är ungefär som en handflata. Och buktar ut ca: 1cm
Jag har lite lättare att andas nu.
Men det gör fortfarande någe ruggigt ont.
Och kan knapt prata.

Har vart lite hostig i ca:1 månad. Mästadels när jag sover iofs.
Men vi får väll se. Jag åker till sjukan om jag stupar.

Permalänk

Hehe, vi postade bara svar samtidgt. Håller med dig till 100%.

Visa signatur

[size="1"]Trodde du på fullaste allvar att du skulle få behålla den där länken i forumet? Gratulerar till din första varning /Garland
Tack: Glädjetårar.[/size]

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Prankster...det är lite det jag menar också. Det kvittar lixom om jag VET vilken sjukdom eller tillstånd det är. Jag kan ändå inte göra något. Jag kan dock förstå om det känns tryggare att någon kan säga att det inte är farligt men med tanke på hur trådskaparen beskriver det hela så är det inget som man ska ta lätt på.

Just därför jag döpte tråden som jag gjorde.
eftersom att jag gärna höra någe ifrån någon som vet vad han snackar om.
Även fast det självklart är svår för dig att säga vad det är.
Och om du rekomenderar mig att söka läkare snarast.

Permalänk

Re: Re: Re: LunaSpice. Hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Knölen på bröstet har jag haft i ett tag.
Märkte av den efter att jag hoppat på kryckor för snart ett år sedan.
Den har dock blivit större den sista månaden.
Som sagt, den är ungefär som en handflata. Och buktar ut ca: 1cm
Jag har lite lättare att andas nu.
Men det gör fortfarande någe ruggigt ont.
Och kan knapt prata.

Har vart lite hostig i ca:1 månad. Mästadels när jag sover iofs.
Men vi får väll se. Jag åker till sjukan om jag stupar.

Har du eller har du haft allergi som barn? Beror hostan på att du är förkyld eller kan det bero på andra saker? Astmatiska besvär gör sig nämligen kända nattetid eftersom kortisonnivåerna (kortison är inflammationsdämpande) är lägre än under dagen. Har du svårare att andas i liggande än i stående? Är det svårt hela tiden eller finns det stunder då du kan andas helt fritt? Piper det när du andas ut snabbt och hårt? Ömmar knölen? Är den hård eller mjuk? Det kan även vara någon slags pneumoni...men jag tycker att du ska uppsöka läkare.

Permalänk
Vila i frid

Här är två bilder.
Dålig bild, men jag har bara webcam hemma just nu.

http://www33.brinkster.com/jonasberg/bula1.jpg
http://www33.brinkster.com/jonasberg/bula.jpg

(glöm inte mellan slaget)

Permalänk
Medlem

Tänk på swecträffar, någon kommer fram till Lunaspice,
"Åh, bra! Du, jag har en förbannat jobbig böld i rumpan som kliar, skulle du kunna ta en titt?"
Eller att folk drar upp tröjan spontant "Ey, vad är det här, jag har haft det i ungefär en månad?!"

Permalänk
Vila i frid

Re: Re: Re: Re: LunaSpice. Hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Har du eller har du haft allergi som barn? Beror hostan på att du är förkyld eller kan det bero på andra saker? Astmatiska besvär gör sig nämligen kända nattetid eftersom kortisonnivåerna (kortison är inflammationsdämpande) är lägre än under dagen. Har du svårare att andas i liggande än i stående? Är det svårt hela tiden eller finns det stunder då du kan andas helt fritt? Piper det när du andas ut snabbt och hårt? Ömmar knölen? Är den hård eller mjuk? Det kan även vara någon slags pneumoni...men jag tycker att du ska uppsöka läkare.

Jag varken har eller har haft alergi eller astma.
Knölen är hård. Men ömmar lite granna när man trycker på den.
Jag andas bätre stående/sittandes än när jag ligger.

Permalänk

kvack! Det är därför jag håller mig borta från såna träffar

Pale, du har garanterat någon form av läckage i thorax. Vart ifrån det kommer kan jag inte svara på. Om det är ödem eller luft är också svårt att säga. Gå till läkare. Det är tyvärr det enda råd jag kan ge. Om du inte får det bahandlat, vad det än är, så kan det förvärre det hela rejält.

Permalänk
Medlem

lunaspice:
om det är pneumathorax, måste det inte dräneras? Jag fick drän när min högra lunga brast. Sen fick jag se röntgenbilderna och det var inte så kul.
Fick jag sova i sittande ställning eftersom lungan hade krympt så mycket.
Och är det inte ganska viktigt att uppsöka läkare när det gäller lungan?

Det kan vara ganska allvarligt så pale bör nog åka till akuten.
och oroa dig inte för dränet, man får morfin om man inte klarar av det med lokalbedövning.

Permalänk
Vila i frid

Så jag bör åka till akuten?
eller kan det vänta tills imorgon?
Fan, inte bra det här, jäkligt tajt med pengar just nu.

Permalänk

Dina föräldrar borde väl för fasen kunna hjälpa dig? Detta är inget som man ska ta lätt på. Det KAN vara ett hjärtfel och då är det högst allvarligt.

bd1155, jo man suger ur luft ur brösthålan för att återställa undertrycket.

Permalänk
Medlem

varför vänta? Åk med detsamma. Det kan inte göra skadan värre.
Sen kan du få besöksavgiften skickad som räkning så du har 30 dar att fixa pengar.

Permalänk
Medlem

"Oj jag råkade visst skära mig i halsen så att det sprutar blod, bäst att fråga på swec om det är farligt" (no offence). Dra till sjukan nu!

Permalänk
Vila i frid

okey.
Jo, jag får ringa pappsen och se om han kan köra mig.
Bor iofs inte jätte långt ifrån sjukhuset. Men jag är lite groggy.

Permalänk

Varför är du groggy? Om du har yrsel och så så ska du åka direkt. Då är det garanterat hjärtrelaterat.

ÅK IAF! NU! OM det nu inte ÄR något farligt så kommer du få veta det och det är det inget mer med det. Men OM det är något farligt så kommer de ta hand om dig och göra dig frisk. Inget att tveka om...