Permalänk
Medlem

Starta om routern - Behövs det?

Hejsan!

Det är så att jag har lite problem med min internetuppkoppling. Rätt som det är stängs jag ner ifrån internet helt utan förvarning. Verkar ha lite samband med när man använder telefonen samtidigt som man tar ner saker ifrån internet.

Jag har adsl-modemet i först tele-jacket...sedan sitter routern efter modemet (Tele 2 abbonemang) och efter routern (NetGear RP614) sitter då datorn så klart.

Jag har ingen aning, om det är modemet eller routern som stänger ner mig ifrån internet. För att återfå kontakten efter en nedstängning måste jag först starta om modemet sedan starta om routern och sist starta om datorn. Men då har jag fortfarande ingen internetuppkoppling, utan måste surfa in i routern, testa uppkoppling...TVÅ gånger (en räcker inte)...då visas sidan att jag har internet kontakt igen och allt funkar. Dock som ni kanske märkar MKT besvärligt.

Jag undrar lite om hur jag kan göra för att få reda på om det är modemet eller routern som strular? Tänkte testa nu nästa gång att enbart starta om routern. Är det så att det är routern det är fel på borde det väl räcka att starta om routern och sedan starta om datorn...inte sant...? För är modemt ok...borde väl inte detta behövas startas om...eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för svar. Har kontaktat Tele2 (är ungefär som att prata med en STEN) och updaterat modemet...även routern har jag fått senaste updateringen av NetGear:s support. Men problemet kvarstår dessvärre.

/KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk

De brukar var problem med netgear...hade samma problem jag med...så jag butte till en D-link å den va mycke bättre...

Visa signatur

All problems have a solution=)

Permalänk

å de kan va för att du har en telekabel som bara har två kablar istället för 4...

Visa signatur

All problems have a solution=)

Permalänk
Medlem

Om du söker på den routern så ska du se måna ilska inlägg.
DET ÄR HELT ENKELT EN SKITROUTER (OCH ETT SKITMÄRKE).

Permalänk
Antielefant

Tele2 har samma support som alla andra adsl-leverantörer när det gäller routrar de inte själva sålt... ingen alls.

Kolla vad som händer om du kopplar förbi routern och kör direkt dator -> modem. Funkar det då är det knappast uppkopplingen det är fel på.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj_Zattla
å de kan va för att du har en telekabel som bara har två kablar istället för 4...

...åkaj...vad menar du med det?? Kan du specificera dig lite är du bussig...eller nån annan som vet vad han menar!

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Det var ju riktigt briljant av dig att tycka illa om en support för att de inte ger dig hjälp med en produkt de faktiskt inte har att göra med. Klarar du inte av att konfigurera en router, ge sjutton i att införskaffa en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordgonzo
Det var ju riktigt briljant av dig att tycka illa om en support för att de inte ger dig hjälp med en produkt de faktiskt inte har att göra med. Klarar du inte av att konfigurera en router, ge sjutton i att införskaffa en.

...det kanske inte framgick..lessen för det, men då jag har kontaktat exempelvis Tele2 så har jag haft routern bortkopplad...GIVETVIS! Fattar väl att de inte har med Routern att göra. De har dock ändå inte lyckats hjälpa mig...de säger bara starta om modemet + starta om datorn...
då funkar det så klart igen och allt är frid och fröjd i ngr timmar tills det hoppar ur igen...!

Vad det beträffar Routern så kan jag erkänna att jag inte har mera kunskaper än NetGear supporten iaf.... Tänkte att när inte de hittar ngt fel så kanske nån SMART nisse på forumet hade några uppslag.

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Kanske ditt filter som knasar lite? Testa om du kan låna ett av en kompis

Permalänk
Medlem

Just RP614 samt RP614v2 har nån fet bugg i DNS-tjosan (ARP, Adress Resolutionm Protocol, verkar skufka)... ring Netgears support... det gjorde jag... efter nån vecka så fick jag en annan verre av firmware'ren... som inte heller funkar som den ska...

Permalänk
Medlem

Tjena...

Jo tack för alla svar!

Har varit på NetGears support ytterligare en gång... samtalen tidigare med dem har inneburit att jag skulle byta Firmware... vilket har lett till att jag i tur och ordning blivit påpackad SAMTLIGA som finns. Nu ringde jag igår när det hoppade ur... jag hade då...firmware 4.15. Killen sa att det var helt fel. Så jag fick snällt gå tillbaka till 4.01 vilken jag hade haft ett antal samtal tidigare. Hur eller hur... vet inte varför, men det verkar fungera bättre nu! Trots att det inte gjorde det sista jag hade 4.01. Vilket jag tycker är väldigt UDDA!

Sak samma nu e jag ute på nätet igen och kan spela ut2k3 i lugn och ro...

Ha'de gott!

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255