Stänga av datorn från remote desktop

Permalänk
Medlem

Stänga av datorn från remote desktop

Jag använder mig av remote desktop för att fjärrstyra min dator, men jag har problemet att jag inte kan starta om den. Om jag skriver t.ex. shutdown -r i consolen så säger den att den ska starta om om 30 sec, men det händer ingenting. På startmenyn finns det ju inte heller något för att starta om.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm märkligt.
Användaren du är inloggad som, vilka (inbyggda) grupper ingår denne i?
Jag funderade på om rättigheten "Force shutdown from a remote system" inverkar när man kör remote desktop. Det gör det defenitivt om man kör det från en annan datorn men shutdown kommandot exekveras ju på remote desktop "servern", alltså samma dator som du vill stänga ner.
Administratörsgruppen har rättighet till detta som standard.
btw så skriv shutdown -r -t 0 så går det snabbare och testa växeln /f = Force running applications to close without forewarning users
Alltså shutdown -r -t 0 -f

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ctrl + Alt + End så får du upp säkerhetsdialogen och kan välja avsluta/starta om.

Permalänk
Medlem

Jag är inloggad som administrator, så rättigheterna bör det inte vara några problem med.

Jag testade med Ctrl + Alt + End nu och det fungerade Tack för tipsen!