Permalänk
Medlem

Polisanmäla intrångsförsök?

Kan man polisanmäla ett intrångsförsök på datorn.
Tänkte att man kunde skicka polisen loggarna från brandväggen. Eller räknas det inte som ett brott om man inte kommer in.
Kunde vara kul att ge polisen något att göra, 62k+ intrångsförsök på ca 3 veckor, då har de något att göra.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Du kan abuse anmäla det till deras IPS... Men kan ju säga dig att det kommer förmodligen inte hända ett skit.

Bästa sättet är att du själv ser till så du har brandvägg eller något så du blockar dom, att anmäla kommer inte hjälpa ändå...

Permalänk
Medlem

Äh, det är du som har installerat en brandvägg som ger dig allt för mycket paranoid information för att verka ypperligt bra.
"Jag är en brandvägg och har stoppat 384778k intrångsförsök av elaka hackers!"
låter bättre för många än
"Jag är en brandvägg som gör det jag ska, rapporterar endast om det viktigaste, och stoppar det som stoppas skall"

Polisen gör inte ett jota det kan jag lova dig.

Men om det är så att det är mängder av försök från ett och samma ip så kan du maila isp'n som äger ip't och skicka delarna av loggen där personens ip finns.

Permalänk
Medlem

så man kan inte skicka loggen till polisen och så ringer de runt till världens all ISPs och tjötar lite skit och användarna får lite varningar och sånt... synd!

man skulle skriva ett program som hackar tillbaka med en gång, och formaterar HDDn, så att de lär sig att intrång är inte bra

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Hedersmedlem

Tror IT-polisen har viktigare saker för sig än det...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

det är möjligt att de har men det ju inte dirket lagligt att göra intrång.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk

Rekommenderar att du sätter upp en klient som postar dina fw loggar till dshield.org istället. Dom i sin tur kontaktar aktuell ISP vid intrångsförsök som klassas som "allvarliga".

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

"intrångsförsök"? Portscan?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen ännu mindre saker än så

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Låt polisen syssla med viktigare verksamhet än att försöka sätta dit wannabe-hackers ... kan säga att folk försöker hela tiden ansluta till mig på olika portar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
det är möjligt att de har men det ju inte dirket lagligt att göra intrång.

Kom dom i eller stoppades dom av din brandvägg? Det är aldrig olagligt att knacka på en dörr, däremot att öppna den och gå in utan att bli insläppt.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Varken ISP's eller polisen bryr sig nämnvärt, det handlar antagligen bara om maskar eller annat automatiskt trams som försöker komma åt dig, ta av dig foliehatten och dra ner brandväggen under super-ultra-paranoid nivån

Permalänk
Avstängd

Höddö!!!

Det råkar inte vara så att du har ngt. p2p program (kazaa etc.) som är orsaken till denna trafik till din burk????

Permalänk
Medlem

Eftersom jag gillar att samla på loggar så kunde jag med enkla perlscript räkna exempelvis antalet GETs efter mystiska /scripts/bl0rg/blaha.dll och annat Windows-/IIS-relaterade exploitsförsök samt antalet försök till anslutningar på portar som inte var öppna (fantastiskt att det fortfarande finns portscanners som försöker med connect() och dessutom gör det sekventiellt). Min errorlog från Apache innehöll ungefär 2 000 000 rader med 404 som kunde relateras till maskar som cirkulerade vid den tiden. Det var under ungefär ett år, så det var ju ingen enorm trafik direkt, men ändå. Blir lika arg varje gång men det är inget att göra.

Och ja just det, anslutningar till portar som inte är öppna är populärt också.
En maskin som står som AFS-server på ett universitet "någonstans i Sverige" har tagit emot 4144 anslutningsförsök på stängda portar sedan midnatt. Allt från 12.147.64.135 till 206.154.118.2, flera per minut. Det är nog ganska normalt och beror på alla Windows-maskiner som tillåts ansluta till Internet, vilket kan liknas med att låta ebola-smittade människor springa omkring ute på gatorna och spotta folk i ansiktet.

De flesta loggar inte anslutningsförsök som misslyckas men min erfarenhet säger mig att ALLA datorer utsätts för minst ett sådant var tioende minut. Vi säger att det finns 5 miljoner anslutna datorer i Sverige vilket är en klar underdrift och multiplicerar med 60/5 = 12 per timme och 24 = 288. Då har vi 1 440 000 000, alltså ungefär en och en halv miljard anslutningsförsök på stängda portar per dygn. Ganska många "förberedelse för dataintrång" att utreda för vår kära poliskår!