Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Hur är hastigheten hos ert telia 8000? Jag har ca 5.5 - 6 mbit bor sådär 3 km ifrån, har det vart full fart från början för er som skaffat det?

Fick veta att 3km är max för att kunna få tjänsten hos Telia.

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Medlem

Gneter:
Var kan jag se vilka orter som fått EU bidrag?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är konstigt att dom fortfarande har rörligt pris på 2mbit tjänsten, det hade ju varit en sak om dom nya också hade haft det men som det är ju är det ju helt åt helvete fel.

Snacka om super bredband till statsråttorna och segband till bonnläpparna

Visa signatur

I'm my own god - I do as I please

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Hur är hastigheten hos ert telia 8000? Jag har ca 5.5 - 6 mbit bor sådär 3 km ifrån, har det vart full fart från början för er som skaffat det?

Nej farten ökar succesivt för linan får inte bli för varm för fort då går den av....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burner
Jag tycker att det är konstigt att dom fortfarande har rörligt pris på 2mbit tjänsten, det hade ju varit en sak om dom nya också hade haft det men som det är ju är det ju helt åt helvete fel.

Är inte så konstigt tycker jag att Storstäder och vi på EU-sponsade orter får 8Mbit till flatrate. Dom måste ju kunna konkurrera med BBB och Bostream å då är det flatrate som gäller.
Vad skall dom få in pengarna på om 2Mbit blir flatrate? 8Mbit till "alla" lär nog dröja.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Är inte så konstigt tycker jag att Storstäder och vi på EU-sponsade orter får 8Mbit till flatrate. Dom måste ju kunna konkurrera med BBB och Bostream å då är det flatrate som gäller.
Vad skall dom få in pengarna på om 2Mbit blir flatrate? 8Mbit till "alla" lär nog dröja.

Precis, och inte fan bygger BBB och BoStream trots lika stora möjligheter bredband till er så varför ska Telia göra detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Precis, och inte fan bygger BBB och BoStream trots lika stora möjligheter bredband till er så varför ska Telia göra detta?

För att Telia är ett statligt bolag (åtminstone till 70%) och skulle kunna ha ett visst ansvar för bredbandsutbyggnaden i det här landet. Detta eftersom svenska folket genom alla tider har betalt för utbyggnaden av telenätet, vilket Telia inbringar i runda tal 2500 000 000 svenska riksdaler på om året i fasta avgifter.

Visa signatur

JP

Permalänk
Avstängd

Telia är ett aktiebolag, och vad allt det innebär .. alltså dem skall tjäna så mycket pengar dem kan, annars blir ju ägarna arga som inte får lika stor avkastning på sina investerade pengar som dem skulle kunna få från andra bolag ...

är det inte någon av medlemmarna på swec har ens lite ekonomisk förståelse??

och telia är dessutom ett stort bolag som inte dirket konnkurerar med pris och nya inovativa tjänster. Det är dels svårt för stora bolag att göra det bla tack vara en stor organisation.

men telia är snarare avvaktande, varför lansera nya tjänster när dem tjänar bra med pengar som dem gör.

Nu när dem har fått konkurrans är dem ju tvungna att lansera nått liknande för att ha kvar nåra kunder iaf ...

men så länge dem inte får ordentlig konkurrans så kommer dem inte lansera tjänster med högre bandbredd för en billig penning ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Vilka bolag vill inte tjäna så mycket pengar de kan?

Permalänk
Avstängd

Om man skall tolka vissa inlägg, ej telia, då dem skall satsa på mindre lönsamma områden först eller samtidigt som dem mera lönsamma. Detta resulterar i lägre avkastning av de investerade pengarna. Alltså kommer så ej att ske.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Felia kommer alltid o suga :/

Visa signatur

Forza AFF!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MelKoc
Felia kommer alltid o suga :/

Bara för att du inte kan få deras super ADSL/VDSL?

Permalänk
Avstängd

Melkoc: isåfall suger BBB lika mycket då dem inte bygger ut sitt fibernät till dig å lanserar 10Mbit.

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Telia suger inte.. inte enligt mig iaf. Bodde på landet innan och hade inte möjlighet till ens 0.5 på ett par år. Nu har jag flyttat och har telia 8mbit. Jag fick ju finna mig i att de inte kan bygga ut till ALLA samtidigt. Turen kommer olika fort till var och en

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Telia suger inte.. inte enligt mig iaf. Bodde på landet innan och hade inte möjlighet till ens 0.5 på ett par år. Nu har jag flyttat och har telia 8mbit. Jag fick ju finna mig i att de inte kan bygga ut till ALLA samtidigt. Turen kommer olika fort till var och en

Samma för mig, fast jag bor fortfarande kvar på landet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Samma för mig, fast jag bor fortfarande kvar på landet.

mm.. 0.5 och 1mbit kom precis när jag flyttade med hjälp av Xpress. 8 mbit lär de få vänta på länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

mm.. 0.5 och 1mbit kom precis när jag flyttade med hjälp av Xpress. 8 mbit lär de få vänta på länge.

Här ligger 8Mbit runt husknuten, inte riktigt klart än. Allt tack vare EU och skanova.

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka 2 saker, Telia finns inte längre; det heter numera TeliaSonera även fast nament Telia finns kvar i folkmun precis som televerket fanns kvar efter att de bytte namn. Sen det här med hastighet varierar när man kör med *DSL teknik då det är flera faktorer som spelar in, fukt i kablar, kvalitet på kablar, avstånd osv osv. Som tur har man tillförliltig fiber, men jag glädjs åt alla som nu kan få detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
Vill bara påpeka 2 saker, Telia finns inte längre; det heter numera TeliaSonera även fast nament Telia finns kvar i folkmun precis som televerket fanns kvar efter att de bytte namn...

"I Sverige och Danmark använder vi varumärket Telia. I Finland använder vi varumärket Sonera och i Norge NetCom. I Baltikum är TeliaSonera representerat av dotterbolag respektive intressebolag."

http://www.teliasonera.se

Jag tänker då säga Telia!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja men snälla det ska då fan inte vara så att dom som bor på landet ska betala mer till teliasonera för att sthlm/gbg/malmö ska kunna få 8 till 10 mbit till "bra" pris. Dessutom hur många är det som kör med 2mbit från telia? jag har inget imot att betala ~500 spänn för 2mbit men jag har ju inte ens möjligheten till det (inte till flatrate i alla fall). OCh ja , jag har redan adsl 0,5 från telia

Visa signatur

I'm my own god - I do as I please

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alltså.. det beror ju också på omkostnader. Telia kanske satsat en hel del för att så många som möjligt ska få ta del av 2mbit. Dessa kostnader ska ju täckas in. I storstäderna har de kanske inte behövt satsa lika mycket då husen inte ligger så glest om man säger så och att stamnäten ofta är mer utbyggda där. ALLA kan inte få 8 mbit, ÄN. Bara spekulationer dårå..

Permalänk
Medlem

Telia 8000 finns det i Eskilstuna ?

Visa signatur

Forza AFF!

Permalänk
Medlem

Varför kan inte alla få 8 mbit, som har 0.5 mbit? Vad jag förstår är det bara en knapp som Telia trycker på. O,5 mbit är ju 8/1 ADSL som är strypt. Eller är jag bara morrontrött.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
Varför kan inte alla få 8 mbit, som har 0.5 mbit? Vad jag förstår är det bara en knapp som Telia trycker på. O,5 mbit är ju 8/1 ADSL som är strypt. Eller är jag bara morrontrött.

Men det beror ju på om de har så mycket kapacietet i ledningen till telestationen såklart.
Ett exempel.. har de 10mbit kan de ge 20 pers 0.5mbit. De kan omöjligt ge 20 pers 8 mbit då.

Det ska bytas ut routrar osv.. allt är förenat med kostnader.. De gör ju det som de tjänar mest pengar på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det beror ju på om de har så mycket kapacietet i ledningen till telestationen såklart.

Det har väl ingen betydelse, det är välan koppar till telestationen. Man kör på kopparpar till telestationen. Och vad jag har förstått så har alla som ligger inom ett visst avstånd redan egentligen tillgång till 8/1, men Telia har inget intresse av att skruva upp dessa kunders hastighet. Och det är ju synd om dom. Beroende på avstånd till stationen kan man höja frekvensen, vilket innebär högre hastighet. Sen kopplar man till stamnät.
OT: Det är därför det lätt blir instabilt vid längre avstånd, eftersom när man skall A/D-omvandla blir det svårt att skilja 0/1:a. Och om man förstärker signalerna i det analoga nätet förstärker man inte bara datasignalerna utan även störningarna.
Det som är problemet för övriga leverantörer är att telia tar hutlösa priser för kopparaccessen till telestationen, vilket gör det olönsamt för andra aktörer på marknaden att bygga ut telestationer där det inte finns något större marknadsunderlag. Men man kan ju tycka att det inte skulle vara några problem för Telia, som redan i dagsläget har byggt ut telestationer för ett antal individer på landsbygden.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Någonstans kommer det in en fiber eller en CAT-kabel. De kör inte ALLT genom kopparkabeln. Om de nu kör via kabeln är det väl inget som säger att utrusningen de har installerat stödjer 8 mbit? Här gick nätet ner en kort stund för att de bytte routrar och switchar (eller nåt) i telestationen så jag tvivlar på att det är möjligt till 8 mbit överallt. Tjänar de mer på att inte lansera 8mbit överallt så finns det ju ingen anledning för dem att släppa på det eller hur? De kanske inte tänker framåt, att de kommer förlora kunder så som de agerar.

Permalänk
Medlem

För att klargöra

Alla stationer med adsl klarar 8mbit om avstånd och ledningskvalitet ut till kund duger.

Att det sen ska räcka ut från station och vidare in på nätet är inte säkert. Vissa stationer kanske kör på en enkel 155mbit länk och då blir det trögt om ett flertal beställer den snabbare tjänsten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av suck
Att det sen ska räcka ut från station och vidare in på nätet är inte säkert. Vissa stationer kanske kör på en enkel 155mbit länk och då blir det trögt om ett flertal beställer den snabbare tjänsten.

Det är väl det som är viktigast? Att det räcker menar jag.

Permalänk
Medlem

från susning.nu

"Rent tekniskt ansluter ADSL modemen däremot till stationen i hastigheterna 2400kbps(downstream)/800kbps(upstream), därefter stryps hastigheten ner till 512kbps, av allt att döma dock enbart downstream, då det oftast går fortare än vad Telia anger upstream (upp till 800kbps, dvs nästan 100kB/s)."

Så jag tror att många stationer helt enkelt inte kan erbjuda 8/1 ännu.
Sedan så finns det inte kapacitet i fibern ut alltid, en stm-1 (155MBit) räcker långt till samtal och 512kBit asdl men till 8Mbit så ser det anorlunda ut. Och detta ger att det inte finns kapacitet längre in i nätet. Så det finns andledning varför det inte är släppt över hela sverige än, det handalar om pengar och utbyggnad.