Börjar ha svårt att se vad som är så roligt & bra med Linux!

Permalänk

Börjar ha svårt att se vad som är så roligt & bra med Linux!

Börjar mer och mer inse att va fasen ska man göra med Linux när man väl ha fått det att funka allting. Ärligt så kan nog alla hålla med om att allting är mycket mer besvärligt i Linux jämnfört med Windows. Känns lite trist att man ska behöva "meckla" med allt så mycket innan det funkar som det ska. Och efter en rundsurfning här på forumet så verkar ju inte Linux så stabilt som många vill framhäva! Ex. Jag kör Windows 2000 + sp 4 och det har inte behövts nån format c: på över 2 år, det hänger sig nästan aldrig heller. Max 5 ggr på dessa 2 år. Tror igentligen att Windows 2000 är väldigt stabilt om man bara gör som i Linux världen, dvs. att man väntar ett tag tills man uppdaterar till det nyaste av allt för att kolla om det är stabilt!

Men jag tror att MS Windows får mycket skit pga att allt är så mycket lättare och mera lätt tillgängligt så många sitter verkligen och installerar en massa skit dagligen på sina windows burkar, och sen klagar dom på att det "hänger" sig och kraschar.

Vad säger ni Linux folk om detta, kan ni få mig på bättre tankar?
Just nu känns det som Linux sucks!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Hur länge har du använt linux? Hur länge har du använt Win? KLart att Win är bra mycke lättare om du använt linux i en vecka. Red Hat har även gått ut och sagt att Linux inte är klart för desktopanvändning (rikigt) ännu då man behöver bättre drivrutinsstöd, bättre organisering på GUI fronten etc.

Själv har jag inte en ända burk som kör Win nu, har säkert använt Linux i några månader och gillar det skarpt. Som så mycket annant så är det en smaksak, Win går inte att köra utan GUI (inte vettigt ialla fall) medans charmen med Linux ligger i terminaler . Gillar även att linux använder textfiler för conf och inte som MS dialogrutor som jag tycker hoppar upp och täcker det mesta på skärmen. Självklart finns det GUI program för inställningar så även här har man högre valfrihet

OT: ACDC e bra

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gör samma saker i linux som jag gjorde i win, utom möjligen spela.

Jag kör en hel del "unstable", 2.6 är ju mycket trevligare än 2.4 tex :). I många linuxdistrubitioner är det mycket enklare än i win att installera grejer, apt-get install eller emerge tex.

Första-gången-jobbigt är en hel del i linux. Andra gången är det ofta lätt. Win är lite tvärt om, rätt lätt första gången, lite drygt andra, ännu drygare tredje (med glimten i ögat).

Att tänka på är att väldigt många som frågar här är nybörjare på linux, aldrig suttit vid en promt förr och tänker i windowsbanor, klart som fan det är svårt och blir fel ibland.

Men visst är det lite svårare, och en del meck ibland. Men det är ju valfritt. Linux/*bsd är ett alternativ, och just bara ett alternativ. Välj själv :).

Som sagt är terminalen mycket trevligt. Att bara knacka in ett komando med lite växlar i stället för att klicka runt bland dialogrutor. Effektivt och smidigt. Har man nån kommandoradda men slår in ofta så kan man ju kladda in de som ett alias, ännu snabbare (använder det tex för att starta wlanet från min bärbara på skolan. ett alias skrivet på 1 min startar wlanet, sätter essid, frågar om ip, startar links på inloggningssidan, jag skriver in mitt lösen, trycker enter, klart :).

En annan sak med linux/bsd är att det gör som du säger, utan att gnälla. Effektivt, men säger du åt det att göra dumma saker så gör det också dumma saker, och då går det åt skogen ibland.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Verkar som att du tycker Linux suger för du har dålig kunskap om det, visst det är mycket mecka m.m i början men när du väl är inne i systemet så borde det inte vara mycket mer problem att installar nåt i Linux som i Windows.

Sen om att det inte är så stabilt som alla säger är en rolig sak att diksskutera med eftersom hur stabil en server är kan beror på MYCKET, om du te x sätter upp en burk och sen låter den stå igång och tugga utan att göra något så klart den klarar stabilitet bättre än en burk som jobbar massa och kör olika program m.m på.

Själv föredrar jag Linux då det är lätt att fjärrstyra och för att det alltid funkat bra för mig så ser ingen anledning till att ens testa Windows så

Så jag tycker du ska mekka lite mer med Linux så du känner dig hemma där och sen får du väl ha en Linux server och en Windows så kan du la se vilken som jobbar bäst, sen kan jag tänkta mig att du får denna känsla pga att du kör Windows hela tiden och inte använt linux mycket?

Permalänk
Medlem

man lär sig något av att köra linux.. vilket man inte gör när man kör win (i alla fall inte lika mycket)

om du är ny med linux så kan jag lugna dig med att det är ett rent helvete för så gott som alla de första veckorna... vänta ett år tills du vant dig så ska du nog se att det inte är så krångligt

Permalänk
Medlem

Många uppmuntrande inlägg här nu när jag funderar på att lägga in Gentoo vid sidan av Windows XP på min workstation och sätta upp en server med Clarc Connect

Hoppas jag lyckas bara

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allt som skrivs. Men förutsättningarna för att man ska byta OS är ju att man är missnöjd med det man kör och/eller man vill lära sig något nytt. Att byta OS bara för att man vill testa brukar oftast resultera i att man skiter i det när det börjar krångla lite.

I ditt fall där Windows inte hänger sig och du inte behöver formatera om disken å inte verkar ha några andra problem så finns det ingen egentlig mening med att byta OS. Något som många verkar glömma av.

Själv bytte jag p.g.a ett krångel med min SMP maskin samt den urdåliga minneshanteringen i Windows (när jag bytte så hade Xp precis släppts i första utgåva). Har 1024mb i ram, och trots detta så använda Windows ~400mb av detta, sammtidigt som det skapade en swapfil på 1.2gb åt mig. Det hade hellre fått fylla minnet först riktigt. Och SMP stödet verkade lite sisådär med, fick väldigt ofta data dumpningar mellan cpu:erna (har jag för mig det stod nått om i felmeddelanderna iaf) och den bootade om utan förvarning (något som dock går att stänga av, jag vet).

Sen hade jag kört det på server nästan ett år innan jag bytte så jag var rätt väl medveten om vad jag gav mig in på, samt visste hur man skulle confa upp systemet i början för att få det "bra" så att säga.

Men, hade minnesstödet och SMP:n inte krånglat så så hade jag _nog_ suttit kvar i Windows idag.

Och till sist, som Pluxor säger. Början är alltid en pina. Men efter ett tag så är man nöjd och man behöver inte mecka massa. Och då är det värt det. Har nog inte confat om/bråkat med systemet i sig på 3-5 månader nu, inte ens bytt kärna, för det måste man inte göra bara för att de släpper en ny verre (vilket folk i bland verkar tro)

Edit: Sen är jag minimalist också och gillar att man kan få utseendet på "X" att vara precis så som man vill.

Permalänk

Blev bara så grymt besviken på Linux igen.... Har provat det tidigare, men tänkte jag skulle ge det en chans till. Ska jag ha Linux så ska det vara den grafiska, ex. KDE, gnome eller nåt annat. Orkar verkligen inte sitta vid en promt, känns grymt trist. Skulle vara som att köra från DOS, när man har Windows att tillgå.

Men Jag tycker inte det stämmer det där att Linux ska vara så snabbt och stabilt, ÄNNU!
Och herre gud, installationen av Linux med allt jag ville ha tog upp drygt 2 GB!!!!!
Om jag vill ha allt i Windows 2000 så tar det upp max 800Mb.

Och Linux var ju segt som sirap jämnfört med W2K.

Behöver verkligen bli övertalad för att gå över till Linux

1. Är Linux snabbare - NEJ
2. Är Linux stabilare - NEJ
3. Är Linux snyggare - OK, KDE och Gnome är rätt ok!
4. Enda fördelen jag ser är att det är svårare att få virus och sånt i Linux! GJ linux!!!

Sen kan man få Windows 2000 att se ut hur man vill också, så här ser mitt ut:

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman

Men Jag tycker inte det stämmer det där att Linux ska vara så snabbt och stabilt, ÄNNU!
Och herre gud, installationen av Linux med allt jag ville ha tog upp drygt 2 GB!!!!!
Om jag vill ha allt i Windows 2000 så tar det upp max 800Mb.

Och Linux var ju segt som sirap jämnfört med W2K.

Behöver verkligen bli övertalad för att gå över till Linux

1. Är Linux snabbare - NEJ
2. Är Linux stabilare - NEJ
3. Är Linux snyggare - OK, KDE och Gnome är rätt ok!
4. Enda fördelen jag ser är att det är svårare att få virus och sånt i Linux! GJ linux!!!

Sen kan man få Windows 2000 att se ut hur man vill också, så här ser mitt ut:

Linux är en kärna, du kan inte dömma ut linux efter en dist, det finns linuxdistar som ligger på under 5MB, jämför detta med dina 800MB så förstår du nog att det du säger är direkt dumt.

De har väldigt olika kvalitéer, det du menar med segt som sirap är troligtvis XFree86 som inte har något som helst att göra med Linux.

1. Det uttalandet baserar du på...?
2. Det uttalandet baserar du på...?
3. Linux ser inte ut alls, det är wms som ser ut.
4. Detta kan ha göra med att du inte förstår vad linux är.

Man kan få linux att se ut såhär:

Linux ser somsagt inte ut på något speciellt sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Blev bara så grymt besviken på Linux igen.... Har provat det tidigare, men tänkte jag skulle ge det en chans till. Ska jag ha Linux så ska det vara den grafiska, ex. KDE, gnome eller nåt annat. Orkar verkligen inte sitta vid en promt, känns grymt trist. Skulle vara som att köra från DOS, när man har Windows att tillgå.

Men Jag tycker inte det stämmer det där att Linux ska vara så snabbt och stabilt, ÄNNU!
Och herre gud, installationen av Linux med allt jag ville ha tog upp drygt 2 GB!!!!!
Om jag vill ha allt i Windows 2000 så tar det upp max 800Mb.

Och Linux var ju segt som sirap jämnfört med W2K.

Behöver verkligen bli övertalad för att gå över till Linux

1. Är Linux snabbare - NEJ
2. Är Linux stabilare - NEJ
3. Är Linux snyggare - OK, KDE och Gnome är rätt ok!
4. Enda fördelen jag ser är att det är svårare att få virus och sånt i Linux! GJ linux!!!

Ta och installera alla program du behöver installera extra i Windows för att få samma funktionalitet som en Linux-dist på 2 GB och kolla hur mycket diskutrymme du använder sen.
(Installera tex ett 10-tal kompilatorer, minst ett officepaket, ssh-klient, kompetent webbläsare, etc.)

Permalänk

Vilka Linux distar på 5MB med grafiskt gränssnitt finns det? Hittar då inga...
Som sagt Linux ut grafiskt gränssnitt = inget Linux

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vilka Linux distar på 5MB med grafiskt gränssnitt finns det? Hittar då inga...
Som sagt Linux ut grafiskt gränssnitt = inget Linux

http://www.linuxdevices.com/links/LK8414188089.html

Det har självklart inget grafiskt användargränssnitt och är inte något som en nybörjare ska användra.

Knoppix är bättre för en nybörjare, det ligger på en skiva och går att starta helt utan någon hårddisk alls. (och det är grafiskt)

Permalänk

Är även installationen grafisk? Partioneringen osv.
Är inte Knoppix en demo bara av linux?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Är även installationen grafisk? Partioneringen osv.
Är inte Knoppix en demo bara av linux?

Det är ingen installation alls i någon av dem.

Knoppix är inte bara en demo.

Permalänk

Vad är det då? Kör man det bara från cd-romen eller kan man installera Knoppix och använda det som ett OS? Isåfall hur mycket plats tar det upp på hårddisken med ett grafiskt gränssnitt? Och vilket grafiskt gränssnitt använder sig Knoppix av, KDE eller?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vad är det då? Kör man det bara från cd-romen eller kan man installera Knoppix och använda det som ett OS? Isåfall hur mycket plats tar det upp på hårddisken med ett grafiskt gränssnitt? Och vilket grafiskt gränssnitt använder sig Knoppix av, KDE eller?

Det är ett OS även om man kör det från skivan, och ja, om man vill kan man kopiera över det till hårddisken.
Hur mycket det ska ta upp väljer man själv, det beror helt på vilka program man vill ha.
KDE om jag minns rätt, det kan säkert variera också.

Permalänk
Medlem

Du verkar faktiskt inte ha något grepp alls om vad linux egentligen är, eller hur det fungerar. Om du ska göra något utlåtande måste du faktiskt prova ordentligt och veta vad det hela handlar om först. Ifall du inte har ork till det är det okej med oss, men kom inte och whina om att "lnx suger".

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk

Hehe, inte meningen att såra inbitna Linux "diggare". Har inget emot Linux, har bara svårt att föstå att en del orkar "lalla" med Linux när det finns stabila Windows. Minns bla. när jag gick i skolan satt jag bredvid en Linux kille som körde Debian på sin burk där på skolan. Och den killen var mycket van med Linux. Han har kört enbart Linux hela tiden. Har aldrig sett en kille jobba så fruktansvärt med en massa problem som uppstod, det kraschade, "hängde" sig om vart annat.

Där satt man med ett stort LEENDE' vid sin stabila Windows 2000 burk och hade det bra

Jag är bara nyfiken på varför en del envisas med Linux, och jag har svårt att förstå det. Hittills har jag då inte hört några fördelar med Linux av det ni har berättat.

Ta detta nu inte så hårt, vill bara föra en diskussion så att både jag och andra envisa Windows användare ska förstå. Så gör ert bästa nu och övertyga oss. Det här duger inte

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, du har inte förstått vad Linux är. Du är helt nöjd med Windows och försöker testa Linux för att få det ännu bättre. Det funkar inte så.

Du har fått jättemånga anledningar till varför folk använder Linux. Själv sitter jag mest i Win2k, men har även Gentoo installerat på burken. Det som för mig lockar med Linux är att det är fritt. Jag gillar Windows, men jag gillar inte själva konceptet med Windows, om du förstår vad jag menar (förmodligen inte).

Jag tycker det som Qaztaz sa: "Första-gången-jobbigt är en hel del i linux. Andra gången är det ofta lätt. Win är lite tvärt om, rätt lätt första gången, lite drygt andra, ännu drygare tredje (med glimten i ögat)." stämmer mycket bra.
Windows är gjort för att en nybörjare ska kunna använda det, och även om man som van användare och "power user" kan ändra en del av det då onödligt användarvänliga så är man väldigt begränsad. Med Linux kan du göra vad du vill, totalt 100%-igt EXAKT vad du vill. Förstår du? Man är totalt fri och kan utforma sitt OS precis hur man vill. Nackdelen (om det är en nackdel) med det är att det krävs mycket av användaren. Det är enklare att gå till IKEA och köpa ett skrivbord, än att själv snickra ihop ett från scratch. (Sen finns det "IKEA-distar" oxå som gör det enklare för användaren, som sagt; Linux är mångsidigt).

Det enda man inte kan göra med Linux är saker som andra (främst M$) sett till att man inte kan göra. Det är svårt att spela DirectX-spel under Linux t.ex.

Så Linux är inte för alla (än) och jag tror faktist inte det är för dig heller (än).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Vicotnik: Tack för en mycket bra förklaring, nu ljusnade lite Just det där att man kan få OS'et exakt som man vill det var ju ett stort +
Men jag håller med dig att det dröjer nog länge innan Linux är nåt för var och en...

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Storleken beror självklart på disten du väljer, en debian install med alla grundläggande saker, wm, "office" paket, browser osv, går inte på mer 1gig. Däremot om du kör mer source baserade system så får du mycket källkod lagrad på disken det är inte att glömma. Om MS skeppade med sin källkod så skulle nog windows ligga på en DVD skiva istället Förövrigt så kan du jue göra vad du vill med källkoden ( inte vad man vill, det beror på licens) vilket är ett stort plus i min mening! I övrigt så tycker jag att de övriga talarna täckte det rätt bra. Kan även dra min egna erfarenhet. Började med att installera det på en gammal burk som jag hade, testade lite X men det va alldeles för slött, så jag tog bort dom paketen och började leka runt (via SSH) i konsollen. Steget från server till desktop tog mig runt 2 år (inte 2 år av aktivt användade) men det va då jag kände mig mogen nog att försöka ge mig på ett så stort projekt. Efter användande av Linux på desktoppen ett tag så insåg jag att Windows är mer mogen ur den här aspekten och jag återgick dit. Jag har fortfarande min desktop install av debian kvar, dock använder jag den inte så mycket då mina dagliga sysslor oftast mer eller mindre måste skötas i Windows, det går även att göra i Linux men detta kräver mer arbete. Som någon tidigare talare har nämnt så har tom RedHat gått ut med att Linux inte är moget för desktop marknaden. Jag håller med till stordel, men när man arbetar med en dator så vill man inte hålla på att mecka med det för saker som måste funka konstant. Jag betvivlar inte att jag kommer försöka ge mig på Linux-on-the-desktop när jag finner det mer moget. (När jag säger Linux så använder jag det som ett samlingsnamn för hela konceptet, eller vad man ska kalla det)
/M

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Yoyo..

Meganeoman, jag vet exakt hur du känner..
Jag prövade Red Hat för ca ett år sedan i kanske 2 månader, men jag tröttnade så mycket så jag bytte tillbaka till Xp Home Edition.
Anledningen till att jag bytte tillbaka var att det var, enligt mig, näst intill omöjligt att leta på alla biblotek till de program man skulle instalera, och laddade man ner ett biblotek berodde de av ett annat =).
Men, för snart 3 månader sen bestämmde jag på att försöka igen, jag ville verkligen pröva linux, och få det att fungera.
Jag instalerade Debian och hade samtidigt xp med dual boot, körde faktiskt mest XP för att jag ville kunna kolla på tv.
Då hände det, jag hade instalerat litestep (fönsterhanterare, ruggit snygg) och efter det instalerat gratisversionen av zonelararm, PANG, datorn blev helt fucked. Efterssom jag bara har backupskiva av min dator kan inte jag instalera windows utan att ta bort och återställa alla instalationer, men jag tänkte att jag ändå inte ville ha kvar Debian. Körde backupskivorna, funkade inte, prövade igen, funkade inte.
Skivorna hade pajjat och jag satt där utan os, då bestämmde jag mig för att instalera Debian , igen.
Då blev jag "tvingad" att lära mig det och det gick gaaanska bra :D.

Så om inte windows skulle pajjat skulle jag suttit kvar i windows träsket, men jag ångrar däremot inte att jag bytte till linux, inte nu i alla fall.
För det är ju lite så, svårt att sluta med windows, men när man väl gått över till något annat kanske man börjar se hur vacker världen igentligen är

Det har varit svårt i någon månad, men nu har jag äntligen börjat fått saker att fungera:
*Tvkortet fungerar tokbra nu, efter lite googlande och frågande på forumet.
*Bränna skivor.
*Titta på film, inte hittat en film jag inte har codec till.
*Snyggt gränssnitt: http://www.fluxbox.org/screenshots-dev.php (Lite screenshots på fluxbox)
*Spela spel i wine, battlefield osv..
*Lyssna på musik
*Direct Connect (dcgui-qt)
*Surfa
*IRC,ICQ,MSN,AIM,Yahoo!

Och jag har endast några få saker kvar innan jag är fulländad =), de är att få photoshop eller photopaint att fungera, och tillsist (som jag inte ens försökt med) att kunna överföra låtar till min usb-mp3 spelare.

Jag vet många som gått över till linux, de flesta har använt linux lite, bytt, men sedan instalerat det igen.
Vet inte någon som använt linux i mer än en månad och bytt tillbaka till windows (helt) igen.

Men det som jag tycker är det bästa, är att jag har verkligen full kontroll.
Om jag hittar ett felmedelande i ett program, när jag ska instalera eller köra. Söker jag på google och kollar vad man ska göra åt det och fixar. Inte hittat något fel än som inte går att åtgärda. Och just att om det grafiska interfacet pajjar kan man vara helt cool-lugn, det finns textbaseradwe webbrowser (lynx) och man kan göra ALLT man kan i GUIet i textbaserade läget.
Första gången var jag ruskigt rädd när jag inte kom in i GUI:t, men nu vet jag att jag kan använda datorn utan det, och tillslut fixa. (Centericq, en chattklient med bla ICQ och MSN fungerar både i GUI och utanför det.)

Men som vissa andra säger;
Pröva linux nån/några månader, behöver inte BARA köra linux, men då kommer du antingen att gilla linux eller inte.
Du kansker försöker om nått år igen i sånna fall, du kanske byter helt, eller bara använder linux när du inte har något annat för dig =). Det är ditt val, gör det du tycker är roligast =).

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Blev bara så grymt besviken på Linux igen.... Har provat det tidigare, men tänkte jag skulle ge det en chans till. Ska jag ha Linux så ska det vara den grafiska, ex. KDE, gnome eller nåt annat. Orkar verkligen inte sitta vid en promt, känns grymt trist. Skulle vara som att köra från DOS, när man har Windows att tillgå.

Men Jag tycker inte det stämmer det där att Linux ska vara så snabbt och stabilt, ÄNNU!
Och herre gud, installationen av Linux med allt jag ville ha tog upp drygt 2 GB!!!!!
Om jag vill ha allt i Windows 2000 så tar det upp max 800Mb.

Och Linux var ju segt som sirap jämnfört med W2K.

Behöver verkligen bli övertalad för att gå över till Linux

1. Är Linux snabbare - NEJ
2. Är Linux stabilare - NEJ
3. Är Linux snyggare - OK, KDE och Gnome är rätt ok!
4. Enda fördelen jag ser är att det är svårare att få virus och sånt i Linux! GJ linux!!!

Man skulle kunna jämföra Linux och Windows på samma sätt som man jämför en roman och en pekbok. Du vill inte läsa en tjock roman med massor av sidor och massor av text och dessutom inga bilder. Du vill ha en fin bilderbok med stor text och fina bilder man kan peka på och helst också lagom tjocka pappsidor, så att det ska vara lätt att bläddra.
Det är helt OK! Om du föredrar det ena före det andra ska du såklart få göra det. Ingen ska komma och säga åt dig att du är en tölp, bara för att du föredrar Max kaka framför Bröderna Karamazov. Sedan kan man tycka att det andra alternativet är innehållsrikare och skulle ha berikat dig mer, men det är ju bra att du åtminstone läser något.
Nog med konstiga paralleller.

1. Är Linux snabbare (än Windows)?:
Både ja och nej. Beror på vad man menar. Själva systemet i sig är (i genomsnitt) snabbare än Windows, men om man tror att alla applikationer ska vara snabbare än motsvarande Windows-applikationer, då är man ute och cyklar. När man sedan sitter i någon fönstermiljö, kan man tycka att systemet känns icke responsivt, men det beror främst på förnsterhanteringssystemet och i grund och botten på X. Nu får jag säkert en massa flames (igen), men faktum är att X inte är det modernaste man kan tänka sig i datorvärlden.
I Windows finns en del lustiga "fulhack" för att snabba upp användargränssnittet och uppstart av vissa applikationer. Nu kan jag ju inte titta på deras kod, men det skulle inte förvåna mig om dessa skulle bidra till Windows instabilitet, (säger jag för att kläcka ur mig lite FUD).
Hursomhelst består Linux snabbhet i ett mer förnuftigt användande av datorns resurser, medan en Windowsanvändare förväntas köpa en ny dator till sitt nya OS.

2. Är Linux stbilare (än Windows)?:
Jag skulle utan tvekan svara ja på den frågan. Jag har aldrig varit med om att Linux skulle ha kraschat, (även om det förstås är möjligt). Något som man knappast kan säga om Windows, även om Windows 2000/XP har inneburit att krascher har blivit relativt ovanliga.
En gång har jag i och för sig råkat ut för att FreeBSD verkat hänga sig totalt, men det visade sig att det bara var X som hade hängt sig. Bara att sätta sig vid en annan burk, logga in via SSH, döda X och forstätta som vanligt.
Tror man att inga program kan hänga sig/krascha i Linux, då är man återigen ute och cyklar. Däremot kan inga tredjepartsprogram dra med sig hela Linux vid en krasch, något som händer ofta på Windows 95/98/ME.

3. Är Linux snyggare (än Windows)?:
Kodningsmässigt då, eller? I Linux kan man ju skräddarsy sin grafiska miljö, något som på senare tid dykt upp även till Windows, så frågan känns inte relevant. Dessutom är det ju en smaksak. Varför måste det dessutom vara så himla snyggt och flashigt? Funktionellt ska det vara och vill man ha nåt att vila ögonen på kan man köpa sig en tavla eller varför inte skaffa en flickvän.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Tackar för dessa seriösa svar! Man blir ju lite sugen på att prova igen, men man kanske helt enkelt inte är nog haxxor för att klara av Linux

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Läser man manualer så går det tokbra, tillslut kan man instalera allt utan hjälp
Och det behöver inte vara så svårt att instalera Linux, Red Hat och Mandrake är imo lättare att instalera än Windows XP.

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk

Jo, Red Hat & Mandrake har jag provat, det var toklätt att installera. Men jag provade Gentoo igår, håll på bli galen - fattade noll vad man skulle göra för att installera det. Läste manualen på deras hemsida, men det gick inge bra ändå.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Tackar för dessa seriösa svar! Man blir ju lite sugen på att prova igen, men man kanske helt enkelt inte är nog haxxor för att klara av Linux

Om du inte gillar Linux kan jag rekommendera dig att prova ett annat alternativ - FreeBSD.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Meganeoman: hoppa på det igen, och ge inte upp
Jag började med linux i sommras nångång, och inte förän typ 4 månader senare, och då hade jag suttit och pillat mycket med linux, kände jag att jag hade kontrollen över linux
Men nu, när man väl har kontrollen så känns det mycket bättre, och nu känns inte linux "ansträngande" utan nu är det windows som gör det

Visa signatur

Epox 8rda+ , 2500+ @ 225*11, 80 GB , 512 mb 333, gf4, eheim 1048, swiftech MCW 5000, black ice pro
| Gentoo!

Permalänk
Hedersmedlem

du kanske ska ta reda på mer info innan du dömmer Linux...

vad jag vet finns det inga demos av Linux...

edit:

"Jo, Red Hat & Mandrake har jag provat, det var toklätt att installera. Men jag provade Gentoo igår, håll på bli galen - fattade noll vad man skulle göra för att installera det. Läste manualen på deras hemsida, men det gick inge bra ändå."

Varför börja med Gentoo innan du ens har kommit in i hur Linux fungerar?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Därför att det var så många som rekomenderade Gentoo, sen så finns det visst demos av Linux - det vet till och med jag *ler* Suse har Live demos som man kör direkt från cd-romen bla.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD