Permalänk
Medlem

Passiv VGA kylare

Vad tror ni om att montera en sådan här

på denna?

Någon som vet om "monteringshålen" finns på detta kort (leadtek Winfast A350 LX, GFx5900).

Bruden är trött på att datorn låter och jag är trött på hennes tjöt, så därför har jag inlett operation "tyst dator":)

EDIT: Om inte någon vet om det finns hål, vågar jag öppna skalet och kolla?

Permalänk
Avstängd

skit i o mdet låter lite .. kylnigen det det som du har nu är SKIT bar .. oger det andra 100ggr om ! FFS .. byt inre .. du kan klocka det grafikkort 5 ggr mer med det du har nu !

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scampi
skit i o mdet låter lite .. kylnigen det det som du har nu är SKIT bar .. oger det andra 100ggr om ! FFS .. byt inre .. du kan klocka det grafikkort 5 ggr mer med det du har nu !

Jag är ledsen men fattar bara hälften:confused: , nån som kan översätta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scampi
skit i o mdet låter lite .. kylnigen det det som du har nu är SKIT bar .. oger det andra 100ggr om ! FFS .. byt inre .. du kan klocka det grafikkort 5 ggr mer med det du har nu !

Det är ju en tyst dator han vill ha, inte klocka den.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scampi
skit i o mdet låter lite .. kylnigen det det som du har nu är SKIT bar .. oger det andra 100ggr om ! FFS .. byt inre .. du kan klocka det grafikkort 5 ggr mer med det du har nu !

Har du lust att i fortsättningen läsa igenom det du skrivit så att vi andra som läser ditt inlägg har en aning om vad du snackar om?

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem

Översättning från va scampi skrev, till något mer lättläst:
Skit i om det låter lite, kylningen som du har nu är skitbra. Äger den andra 100gånger om. För fan, byt inte. Du kan klocka ditt grafikkort 5gånger mer med det du har nu.

Mina reflektioner över scampi's inlägg:
Han ville ha en tyst dator, så att skita i ljudnivån är ju inte så aktuellt.
Var skrev han att han skulle klocka ihuvudtaget?
Varför inte ta dig tid att, som flera andra innan har sagt, läsa igenom ditt inlägg innan du postar det, sånna där inlägg sänker bara kvaliten på forumet.

Frhog: Kylningsmässigt lär det funka fint, men vet tyvärr inte hur det är med hålen. Har du testat kolla på zalmans sida om det står nått där?

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk

Så här står det på gtek ang. zalman flänsen: "Matrox Parhelia, NVIDIA GeForce FX 5800 eller högre modeller i FX-serien blir mycket varma och kräver en extra kylning. Vi rekommenderar Zalmans egna OPT1 som är gjord för detta endamål. ATI Radeon 9800 Pro blir också mycket varm och trivs därför bäst tillsammans med OPT1. "

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Ok! Fläkten lär då behövas.
Jag gissar att den kylning som sitter på nu, låter väldligt mycket mer än Zalmans tillhörande fläkt. Dock kan jag inte vara helt hundra då operation tyst dator precis har startat. Har beställt ny cpu-kylare och skall beställa "Papst 80mm fläkt, 12dBa".

Just nu susar det fruktansvärt från baken av daton, även fast alla chassi-fläktar är nerdragna på minimum. Har lyssnat på nätaggregatet men det låter inte så mycket. Då återstår bara CPU och VGA (?).

Jag har försökt hitta en bild på "insidan" av grafikkortet på www.leadtek.com utan resultat. Tror ni att kortet kan ta skada om man öppnar det och kollar om det finns hål?

Permalänk
Medlem

Kan du inte Modifiera kylningen på orginalflänsen istället?
Den verkar ju nästan större än Zalmans kylare..
Pröva att göra en fanduct med en 80 eller 92mm fläkt.

Permalänk
Medlem

Vad är en "fandcut"?
Menar du typ att jag skall ta bort de två små och försöka sätta dit en 80mm istället?

Permalänk
Medlem

Just precis. Med fanduct menar jag en eller att par slangar (eller låda) som leder luft till kylflänsen från en fläkt eller tvärt om.
Fläkten kan t.o.m vara en chassifläkt vilket gör det ännu bättre.

Från de bilder på grafikkortet tycker i alla fall jag att det ser ut som det sitter en plåt utanpå. Om det är så och denna är avtagbar så kanske det går att placera en större fläkt direkt på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Jo, visst sitter det en plåt runt!

Fattar jag det rätt om jag sätter ett rör (kanske ett sånt som sitter i spisfläktar, lite "böjligt") mellan en chassifläkläkt (vilket jag har överflöd av) och grafikkortet? Räcker det med att sätta röret runt de små fläktarna eller tror du det blir bättre resultat om jag sätter en större fläkt på grafikkortet? Tror du/ni att det kommer låta mindre, oavsett vilket alternativ jag gör?

Permalänk
Medlem

Inget kan låta mindre än ingen fläkt, är väl inget att tveka om, bara köpa och montera, vill du ha en tyst dator så kan det inte bli bättre än att slippa allt vad fläkt heter.

Visa signatur

Intel Q6600 | ASUS Maximus Formula | Crusial BallistiX PC8500 4096MB | ASUS 8800GT | 2x120 GB 7K250 RAID 0 + 250 GB T7K250 | Antec P182 | Corsair 520W |