Hur man smörjer en fläkt (bilder).
Nu ska vi se till att det inte ska frågas igen i forumet om hur man smörjer en fläkt :).
Så...
När är det dax att olja fläkten?
Det är upp till dig själv men när du tycker det skramlar o har sig från fläktarna är det dax.
Vad ska jag ha för olja/fett?
Det tvistas om vad man ska ha. Allt är bra bara det blir tyst! Hört att det va någon som körde mad vaselin men det behöver isf hättas upp på något sätt. Men de flästa kör med olja. Finns 100tals olika oljor. Allt ifrån sådana som kostar flera tusen till dom som kostar 10kr för en burk(?). Fett är något som säjs vara bässt för kullager fläktar. Tror inte det funkar med fettet från julskinkan tyvärr :P. Jag kör med en lättflytande hobby- olja som jag tycker fungerar bra.
--------------------------------------------------------
Del 1
Då kan vi börja med att se till att plocka bort sidan/huven på datorn så du kommer åt fläktarna. I mitt fall så sliter jag bara av ena sidan och kommer där- igenom åt fläktarna.
Plocka därefter ut fläkten så du kommer åt att pilla med den.
Är din fläkt dammig? Gör rent den isf för endel av oljudet kommer förmodligen iomed att det blir obalans i fläkten. Ser din fläkt ut som nedanstående har du en smuttsig fläkt :D. Dammet kan du göra vad du vill med. NEJ!!! Äta det är ingen bra ide.
Gör rent den med en pensel förslagsvis.
Men titta! Jag hade husdjur! Döpte mitt husdjur till Bob men det är valfritt.
Nu kommer vi till den roliga delen! Den "lilla" klisterlapp som sitter på baksidan av fläkten skall nu pillar bort. SLÄNG den inte då den ska tillbaka!
På min fläkt va det även ett täck glas under klisterlappen. Som man fick pilla en stund med.
Nu är det dax att plocka fram din olja och börja smörja *jippi*. Jag använder mig av en hobby olja som är till för att smörja bland annat modelltågs- och bilbanebils- motorer och kullager.
Droppa i några droppar olja i hålet i mitten av fläkten under den klisterlapp som du ljust plocka bort. Försök att få oljan i hålet och inte på kanten då det då kan bli svårt och få klisterlappen att fästa igen.
Sen trycker du tillbaka täckglaset (om din fläkt har ett), sen trycker du tillbaka klisterlappen.
Del 2 Av glemmy (advanced)
Först pillar man bort den lilla låsbrickan med en liten platt mejsel. Tappa inte bort den!

Sedan är det bara att ta loss delen med fläktbladen från den andra delen. På bilden syns det kullagret som inte gick att smörja utan att plocka isär fläkten.

Det kullagret går att plocka loss. Går inte det andra att plocka loss kan man även smörja det från baksidan som bilden visar.

När man smort färdigt sätter man bara ihop delarna med varandra och ser till att det sitter bra och att man kan snurra delen med bladen utan problem.

Sen pillar man bara på låsbrickan. Som man gjorde när man tog bort den fast tvärt om.

Montera sedan ihopp datorn på samma sätt (fast motsat) som du tog isär den.
O vipps så har du en tyst fläkt (dator) igen!
Ps: Kan finnas många stavfel gramatiska fel. Ska rättas till snarast.. dvs så fort jag vaknar
Dator = Ja