Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Hur man smörjer en fläkt (bilder).

Nu ska vi se till att det inte ska frågas igen i forumet om hur man smörjer en fläkt :).

Så...

När är det dax att olja fläkten?
Det är upp till dig själv men när du tycker det skramlar o har sig från fläktarna är det dax.

Vad ska jag ha för olja/fett?
Det tvistas om vad man ska ha. Allt är bra bara det blir tyst! Hört att det va någon som körde mad vaselin men det behöver isf hättas upp på något sätt. Men de flästa kör med olja. Finns 100tals olika oljor. Allt ifrån sådana som kostar flera tusen till dom som kostar 10kr för en burk(?). Fett är något som säjs vara bässt för kullager fläktar. Tror inte det funkar med fettet från julskinkan tyvärr :P. Jag kör med en lättflytande hobby- olja som jag tycker fungerar bra.

--------------------------------------------------------

Del 1
Då kan vi börja med att se till att plocka bort sidan/huven på datorn så du kommer åt fläktarna. I mitt fall så sliter jag bara av ena sidan och kommer där- igenom åt fläktarna.
Plocka därefter ut fläkten så du kommer åt att pilla med den.

Är din fläkt dammig? Gör rent den isf för endel av oljudet kommer förmodligen iomed att det blir obalans i fläkten. Ser din fläkt ut som nedanstående har du en smuttsig fläkt :D. Dammet kan du göra vad du vill med. NEJ!!! Äta det är ingen bra ide.

Gör rent den med en pensel förslagsvis.

Men titta! Jag hade husdjur! Döpte mitt husdjur till Bob men det är valfritt.

Nu kommer vi till den roliga delen! Den "lilla" klisterlapp som sitter på baksidan av fläkten skall nu pillar bort. SLÄNG den inte då den ska tillbaka!

På min fläkt va det även ett täck glas under klisterlappen. Som man fick pilla en stund med.
Nu är det dax att plocka fram din olja och börja smörja *jippi*. Jag använder mig av en hobby olja som är till för att smörja bland annat modelltågs- och bilbanebils- motorer och kullager.

Droppa i några droppar olja i hålet i mitten av fläkten under den klisterlapp som du ljust plocka bort. Försök att få oljan i hålet och inte på kanten då det då kan bli svårt och få klisterlappen att fästa igen.
Sen trycker du tillbaka täckglaset (om din fläkt har ett), sen trycker du tillbaka klisterlappen.

Del 2 Av glemmy (advanced)
Först pillar man bort den lilla låsbrickan med en liten platt mejsel. Tappa inte bort den!

Sedan är det bara att ta loss delen med fläktbladen från den andra delen. På bilden syns det kullagret som inte gick att smörja utan att plocka isär fläkten.

Det kullagret går att plocka loss. Går inte det andra att plocka loss kan man även smörja det från baksidan som bilden visar.

När man smort färdigt sätter man bara ihop delarna med varandra och ser till att det sitter bra och att man kan snurra delen med bladen utan problem.

Sen pillar man bara på låsbrickan. Som man gjorde när man tog bort den fast tvärt om.

Montera sedan ihopp datorn på samma sätt (fast motsat) som du tog isär den.

O vipps så har du en tyst fläkt (dator) igen!

Ps: Kan finnas många stavfel gramatiska fel. Ska rättas till snarast.. dvs så fort jag vaknar

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Avstängd

jaha?

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem

Ewww, en spindel! Men du borde nog ta fram damsugaren!

EDIT: Klister någon?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Ewww, en spindel! Men du borde nog ta fram damsugaren!

EDIT: Klister någon?

en spindel?

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Avstängd

nice kan vara bra att veta, även om jag redan visste det *flex*

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Bra, men folk kommer fråga endå.

Permalänk

Nu är det så att det sitter ett "lager" i andra änden av axeln också, och den kommer man inte åt att smörja om man inte pillar loss brickan på axeln där och drar ur den helt.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Nu är det så att det sitter ett "lager" i andra änden av axeln också, och den kommer man inte åt att smörja om man inte pillar loss brickan på axeln där och drar ur den helt.

Inga överkurser nu :rolleyes:. Den här tråden var som en början. Något man kan börja med att pilla med och se om det låter bättre/mindre.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder

Skulle man inte eventuellt kunna smörja med något mer lättflytande smörjmedel typ 5 56 eller så för att det ska tränga ända dit ned..

Dock är väl det knappast lika stabilt i längden som olja.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

kolla min guide

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Gör.

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Varför inte trycka in denna guide i FAQ:en?

Permalänk
Medlem

Sen e de ju så¨att kullagerena som sitter i fläktarna är av typen Tät. dvs dom skall inte ha någon smörjning..

Permalänk

Najs ska nog ta och göra det med min nu

Visa signatur

Dator 1: AMD Athlon XP 1600+ . 320 Ram . 100 gig . Inno3d GforceFX 5600XT Orginal 234/399 OC 305/516

Permalänk
Medlem

Tack glemmy för den utökade guiden :). Då "slappa" jag fortsätta. Nu finns det som sagt en "komplett" guide så nu ska väll inte frågan inte behöva komma upp allt för ofta :).

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk

Det var iofs inte kullagrade fläktar jag tänkte på, utan mer glidlagrade med mässingsbussningar. De kan låta förskräckligt när det blir både torrt och en aning glappt. Där funkar det inte med fett har jag märkt. Fläkten går tungt som 17. Där är symaskinsolja ett bra alternativ.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som i min ensamhet brukar prata med min mobofläkt?

"Jag vet att du är lite sur, men kan du inte bara lugna ner dig en liiiten stund?"

..... *VJIEÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ~ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ* ........
... . .. *VJIEÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ~ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ* ...

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

Du borde flytta bilderna då grendosa är nere för tillfället.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Stavningskontroll!

Visa signatur

Intel P4E (Socket775) 3.2@3.6Ghz | Abit AS8 i865PE | A-Data 1Gb PC4000 | Zalman CNPS7700-Cu
Chieftec BX MidiTower 360W | Samsung 3,5" ATA100 120Gb 7200RPM HDD | NEC ND-3520A DVD±R DL
Creative GeForce4 Ti4800SE@Ti4800 AGP8x | Creative SoundBlaster Audigy 2 | Samsung 17" 720T TFT

Permalänk
Medlem

Någon som lyckas få bilderna i det första inlägget här att fungera, eller är de borta?

Hur som helst, någon som kan förklara hur man får bort täckbrickan bakomför klisterlappen? Jag har en rätt så ny 12cm papst som det fastnat hår i, jag msåte få isär den för att göra rent.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

Eftersom tråden är över ett år gammal, så är det väl troligt att bilderna inte finns kvar längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle inte någon kunna liva upp den??

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

det är juh fint om länkarna funkar me!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har bilderna nånnstans. Djupt inne i den dammiga gömman av nån av diskarna. Får väll ta och leta fram dom och lägga upp dem på nytt. Dock är det inget jag hinner göra i dag.

Men det är pågång!

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Jag har bilderna nånnstans. Djupt inne i den dammiga gömman av nån av diskarna. Får väll ta och leta fram dom och lägga upp dem på nytt. Dock är det inget jag hinner göra i dag.

Men det är pågång!

THX eyyh

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk

Re: Hur man smörjer en fläkt (bilder).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Nu ska vi se till att det inte ska frågas igen i forumet om hur man smörjer en fläkt :).

Så...

När är det dax att olja fläkten?
Det är upp till dig själv men när du tycker det skramlar o har sig från fläktarna är det dax.

Vad ska jag ha för olja/fett?
Det tvistas om vad man ska ha. Allt är bra bara det blir tyst! Hört att det va någon som körde mad vaselin men det behöver isf hättas upp på något sätt. Men de flästa kör med olja. Finns 100tals olika oljor. Allt ifrån sådana som kostar flera tusen till dom som kostar 10kr för en burk(?). Fett är något som säjs vara bässt för kullager fläktar. Tror inte det funkar med fettet från julskinkan tyvärr :P. Jag kör med en lättflytande hobby- olja som jag tycker fungerar bra.

Del 1
Då kan vi börja med att se till att plocka bort sidan/huven på datorn så du kommer åt fläktarna. I mitt fall så sliter jag bara av ena sidan och kommer där- igenom åt fläktarna.
Plocka därefter ut fläkten så du kommer åt att pilla med den.
http://teamserver.mine.nu/upload/files/MVC-489X.JPG

Är din fläkt dammig? Gör rent den isf för endel av oljudet kommer förmodligen iomed att det blir obalans i fläkten. Ser din fläkt ut som nedanstående har du en smuttsig fläkt :D. Dammet kan du göra vad du vill med. NEJ!!! Äta det är ingen bra ide.
http://teamserver.mine.nu/upload/files/MVC-490X.JPG

Gör rent den med en pensel förslagsvis.
http://teamserver.mine.nu/upload/files/MVC-491F.JPG

Men titta! Jag hade husdjur! Döpte mitt husdjur till Bob men det är valfritt.
http://teamserver.mine.nu/upload/files/MVC-497F.JPG

Nu kommer vi till den roliga delen! Den "lilla" klisterlapp som sitter på baksidan av fläkten skall nu pillar bort. SLÄNG den inte då den ska tillbaka!
http://teamserver.mine.nu/upload/files/MVC-492F.JPG

På min fläkt va det även ett täck glas under klisterlappen. Som man fick pilla en stund med.
Nu är det dax att plocka fram din olja och börja smörja *jippi*. Jag använder mig av en hobby olja som är till för att smörja bland annat modelltågs- och bilbanebils- motorer och kullager.
http://teamserver.mine.nu/upload/files/MVC-493F.JPG

Droppa i några droppar olja i hålet i mitten av fläkten under den klisterlapp som du ljust plocka bort. Försök att få oljan i hålet och inte på kanten då det då kan bli svårt och få klisterlappen att fästa igen.
Sen trycker du tillbaka täckglaset (om din fläkt har ett), sen trycker du tillbaka klisterlappen.
http://teamserver.mine.nu/upload/files/MVC-494F.JPG

Del 2 Av glemmy (advanced)
Först pillar man bort den lilla låsbrickan med en liten platt mejsel. Tappa inte bort den!
http://www.grendosa.com/dump/flektmeck1.jpg

Sedan är det bara att ta loss delen med fläktbladen från den andra delen. På bilden syns det kullagret som inte gick att smörja utan att plocka isär fläkten.
http://www.grendosa.com/dump/flektmeck2.jpg

Det kullagret går att plocka loss. Går inte det andra att plocka loss kan man även smörja det från baksidan som bilden visar.
http://www.grendosa.com/dump/flektmeck3.jpg

När man smort färdigt sätter man bara ihop delarna med varandra och ser till att det sitter bra och att man kan snurra delen med bladen utan problem.
http://www.grendosa.com/dump/flektmeck4.jpg

Sen pillar man bara på låsbrickan. Som man gjorde när man tog bort den fast tvärt om.
http://www.grendosa.com/dump/flektmeck1.jpg

Montera sedan ihopp datorn på samma sätt (fast motsat) som du tog isär den.

O vipps så har du en tyst fläkt (dator) igen!

Ps: Kan finnas många stavfel gramatiska fel. Ska rättas till snarast.. dvs så fort jag vaknar

Snyft ser inga bilder snyft

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur man smörjer en fläkt (bilder).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansomguy
Snyft ser inga bilder snyft

Va kul att folk läser trådar, inte bara SKRIVER i de!!!

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Hjälpsam

Re: Re: Re: Hur man smörjer en fläkt (bilder).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n
Va kul att folk läser trådar, inte bara SKRIVER i de!!!

Nähh varför skall man göra det när man kan titta på bilder.

Snabbspolningstipps till snabbläsning avtrådar om ni absolut inte orkar läsa innantill. Kika i kanten och titta after trådskaparens avatar och läs den personens inlägg. Man kan ganska ofta skippa ett par A4 med [ quote ] ^^ Word [ /quote ] samt "update!, mer bilder!, h4xx0rz rul3z!!, fan va snyggt samt duhh det suger".

Bra första post för övrigt, även utan bilder är den informativ och steg för steg för ett vanligt dilemma. Tack Övrigt, Teflonspray funkar fint med.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

bilderna funkar inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
bilderna funkar inte

Bara jag som flög upp ur stolen när man såg detta inlägget?

Tillbaka med bilderna kan vara intressant att se hur man ska göra!

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |