Permalänk
Medlem

HJÄLP! Mycket hög temperatur!

Monterade ihop min nya burk idag och upplever att temperaturen är på tok för hög.

Jag har ett Abit AN-7 mobo och enligt uGuru-programmet så ligger min idle-temperatur på 61-62 grader. Och alldeles i början av den första användningen i windows la den på 73 grader, bara av att klicka runt lite i explorer!

Det räcker t.ex. bara att dra i task manager upp och ner och då stiger tempen från 61 till så mycket som 67 ibland.

Har lagt en termometer i kylflänsen som visar max 38-39 grader så jag vet inte om det är bios och uGuru som ljuger för mig, kan det skilja så mycket som 20 grader från cpu-core till kylfläns?

CPU-fläkten är iaf en Spire WhisperRock IV som ska klara 3200+ och dess rpm är på 2300.

Jag begriper inte detta, bör inte idle ligga någonstans runt 40 grader och kanske 60 vid full load?

Min config:

AMD XP 2800+
Abit AN-7
Twinmos Winbond Pc3200

Jag vågar knappt använda datorn...är det nåt som är trasigt? Vad är fel?

Blev lite mycket frågor rätt igenom inlägget, tacksam för svar!

*EDIT* Glömde säga att det är 61-62 grader utan sidan på chassit, och ca 65-66 med den stängd. Det är ett Sky Hawk aluminium-chassi med.

Permalänk
Avstängd

Ännu en temperaturtråd...
Blir datorn instabil vid den tempen?

Typ om den startar om utan andledning eller låser sig?
Om inte, så är det ingen fara med den tempen.
Skojar du när du säger att du inte vågar andvända datorn?

Och varför bör idle ligga vid 40?
Du vet, ju mer watt cpun utvecklar i värme, ju varmare blir det.
Om cpun utvecklar 80watt värme, tror du att en fjantmetalklump kommer klara att hålla värmen nere på 40grader?
Luftkylning kan i vissa lägen inte hålla samma temp som för 2-3år sedan.

Och föresten så kanske dina tempsensorer mäter helt fel, vilket
dom nästan alltid gör.

Edit, alltså, hur tror du marknadsföringen fungerar för cpukylare?
klart att dom märker ut "klarar 3200+" om det på gränsen klarar
3200+, med kanske 65grader i idleläge.

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk
Medlem

Felmonterad cpu kylare ?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Kylaren kanske sitter dåligt, du kan ha lagt på för lite/för mycket pasta. Prova att monetra om kylaren ett par ggr. sen kan du ju kolla i Fan EQ'n vad den säger att cpu fläkten ska hålla för spänning mot temperaturen. Min Barton 2500+@2300MHZ ligger på ca 40c med en lappad alpha och ett AN7, du kan även prova lägga in dom senaste nforce drivarna (sänkte tempen på mitt NF7-S med 5-8c) eller uppdatera bios.

Permalänk
Medlem

Så fort man börjar installera program eller något som belastar processorn så börjar den att "spika" upp på högre temperaturer och och datorn börjar varna med ljudsignal. Denna signal är inställbar och är satt på 70 grader celsius.
Det händer ibland att den varnar utan att man ens har rört datorn. Fläkten går också på maxvarv och verkar inte kunna "hänga med" när processorn belastas trots att den är specad till att klara mera än vad processorn kan göra.
I övrigt verkar den vara stabil, skall nu provköra med 3dMarks03 och kolla vad effekterna blir.

Återigen undrar jag om det kan skilja så mycket som 20 grader mellan cpu-kärnan och kylflänsen där den var 38 grader som max. Kan Artic Silver göra någon större skillnad jämfört med orginalpastan som fanns på kylaren?

Permalänk

Ja, det kan det... Men först och främst, kolla så kylarn sitter som den ska.

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

Körde 3DMarks 2003 förut och datorn bappade helt. Varningssignaler hit och dit och temperaturen gick upp till 75-80 grader.

Jag tog bort kylaren sen som ni sa och upptäckte följande:

Som synes har den haft dålig kontaktyta, konstigt tycker jag personligen att en kylare kan sitta fel när den bara kan fästas på ett sätt.

Nåja, vände på kylaren så den fick mer kontakt och idle-temperaturen ligger numer 10 grader lägre, alltså ungefär 54-55. Körde 3DMarks 2003 igen och den gick igenom med 3860 poäng. Den varnade inte en enda gång (varnar på 70 grader), den har legat på ungefär 60-65 grader, alltså en normal ökning.

Jag tycker dock att det fortfarande rör sig om för höga temperaturer, ska byta till arctic silver någon dag och köpa Zalmans 92mm i koppar.

Permalänk
Avstängd

TA bort skyddstejpen från flänsen.
Inte undra på att datorn gnäller.

Ren metal+kylpasta är det enda som ska ligga mot dien.
Gör ren processorn med lite aceton nu och lägg ett lövtunt
lager med kylpasta.

Sen när kylflänsen är på plats så gnider du den lite försiktigt
så du kan försäkra dig om att den inte sitter snett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ingen skyddstejp, det är kylpasta som fanns på flänsen när jag öppnade den. Notera mitt lilla fingeravtryck där till höger.

Permalänk
Avstängd

Det var den absolut märkligaste kylpasta jag sett hittils...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det tycker jag med, petade på det som sagt och det är ingen tejp, det är någon form av pasta. Ska i vilket fall som helst ta bort det och byta cpu-fläkt samt lägga på arctic silver.

Hade sån här pasta på min gamla Golden Orb för flera år sen. Är det ingen annan som har fått med sån här pasta till sina kylare?

Permalänk
Hedersmedlem

Jo fick nått liknande med min boxade-AMD fläkt. Tror det är nått slags vax som skall smälta in i ojämnheterna i flänsen.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading