Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Snickra ihop en uppdatering

Hej hej

Har fått i uppdrag att uppgradera min farsas kompis dotters dator litegranna Har fått en budget på ca 2000 kr....
Det hon gör är att lyssna på musik, kolla film och surfa typ...

Har snickrat ihop detta:

Asus A7V8X-X Moderkort Socket A DDR LAN - 656 kr
http://www.komplett.se/k/k.asp?action=info&p=34444&AvdID=1&s=...

DDR-DIMM PC2700 256MB DDR CL2.5 - 321 kr
http://www.komplett.se/k/k.asp?action=info&p=18402&AvdID=1&s=...

AMD Athlon XP2600+ 1.917 GHz - 1 083, kr
http://www.komplett.se/k/k.asp?action=info&p=42766&AvdID=1&s=...

Totalt 2 060 kr

Vet att det är lite väl mycket processor.... Men vill helst ha 333 mhz och barton är ju kanon med... boxed är den också...
Finns ju inte så mycket att välja på komplett...

Andra tips och synpunkter?

Mvh

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk

Satsa på en billigare prolle och lite mer ram istället så tror jag paketet är utmärkt.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

Mjo, tog 512 först... men det är ju så dåligt med cpus... men 256 borde ju räcka, stabil prolle ram gör väl ändå inte så stor grej...

Aja, upptäckte att det bara var ett 235 watts agg... räcker det för att driva godsakerna?

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk

ja, det räcker gott och väl

Permalänk

Föreslår:

EPoX EP-8RDA+ rev 2.1 nForce2 Ultra 400 775.00
AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 775:-
TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC3200 355.00:-

1925.00:-

Så kan du slänga på ett minne till senare så har du DualDDR.

Permalänk
Medlem

Ta ett ASUS A7N8X för 648 kronor istället. Kolla under demoprodukter.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Ta ett ASUS A7N8X för 648 kronor istället. Kolla under demoprodukter.

vae?! Gav ju 1000 kr för mitt! :/ Demo produkter, är det använda grejjer typ eller?

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave
Föreslår:

EPoX EP-8RDA+ rev 2.1 nForce2 Ultra 400 775.00
AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 775:-
TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC3200 355.00:-

1925.00:-

Så kan du slänga på ett minne till senare så har du DualDDR.

Det kommer hon helt säkert behöva när hon sitter o kollar på film =). (Dual DDR alltså)

Permalänk
Medlem

Dual channel ger en liten boost till prestandan till nästintill ALLA applikationer. Alltså även till film.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Dual channel ger en liten boost till prestandan till nästintill ALLA applikationer. Alltså även till film.

jojo. Det visste jag redan. Men vad jag mena var att hon är tjej. O dom flesta tjejer jag pratat med tycker att deras 233:or är det ultimata. Nej men, tjejer brukar inte bry sig om prestanda >_<.

Permalänk
Medlem

Gaeh?! Asså, hatar att hålla på med andras datorer... nu är jag orolig

Skruvade isär datorn för att kolla va det va för grejjer, sen slängde jag i mitt moderkort för att se om det fick plats med ett "normal stort". Nu när jag sedan skruvar ihop burken och ska starta den så får jag ingen bild! Alltså skärmen får kontakt och alltihop... Datorn piper även ett långt pip följt av 3 korta... Kollar massa olika saker, sen byter jag till mitt grafikkort, då fungerar det prima... Prövar att köra helt utan kort, då piper det likadant. Så datorn verkar ju indikera att det gamla grafikkortet är helt dött! Vad sjutton kan jag ha gjort? Avmagnetiserat det på ngt vis? Är ju inte direkt hårdhänt med grejjerna, inte första gången jag skruvar i en dator heller... jag antar att kortet funkade innan jag fick datorn, han sa ju inget om det... och han är ärlig....

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem

har du försökt clear cmos .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av selver89
har du försökt clear cmos .

Nä, men skulle det hjälpa? Asså, funkar ju med mitt graffe somsagt...

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem

är det gamla graffe kortet kompatibelt med ditt nya moderkort då??

Visa signatur

varför planera? inget slutar ju som man tänkt sig endå!

Kamera: Pentax k10d, 18-55 3,5-5,6 da kit objektiv, 2gb sandisk ultra 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whatever
är det gamla graffe kortet kompatibelt med ditt nya moderkort då??

Asså, lite missuppfattning... satt ju i alla gamla grejjer.. la bara dit mitt moderkort för att se om det fick plats om det fanns skruvhål o.s.v...

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peek

Skruvade isär datorn för att kolla va det va för grejjer, sen slängde jag i mitt moderkort för att se om det fick plats med ett "normal stort". Nu när jag sedan skruvar ihop burken och ska starta den så får jag ingen bild! Alltså skärmen får kontakt och alltihop... Datorn piper även ett långt pip följt av 3 korta... Kollar massa olika saker, sen byter jag till mitt grafikkort, då fungerar det prima... Prövar att köra helt utan kort, då piper det likadant. Så datorn verkar ju indikera att det gamla grafikkortet är helt dött! Vad sjutton kan jag ha gjort? Avmagnetiserat det på ngt vis? Är ju inte direkt hårdhänt med grejjerna, inte första gången jag skruvar i en dator heller... jag antar att kortet funkade innan jag fick datorn, han sa ju inget om det... och han är ärlig....

Jag vet inte ja.. min tjej kompis sitter o gaimar som en ideot! Så man kan nog inte dra alla tjejer över en kam. Även om nu många tjejer är sådana. Klagar på hennes pappa att hennes p4 2.8ghz, 1024ddr 500mhz, radeon 9800pro (och en massa annat sket som jag inte har i huvudet) nu går segt. Påstår att hon behöver raida SCSI i rade 0. Vilket jag tvivlar på att hon kommer använda. Aja får åka till henne o kolla på den nån dag någe måste vara tokfel om den datorn går "segt". en massa hästbilder som ligger o skräpar gissar jag på :P.

Men hon får juh altid sin vilja igenom så hon har säkert SCSI i Raid 0 när jag kommer dit. Fattar inte hur dom lyckas övertala alla. E väll någe hemligt knep som de flästa tjejer känner till.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsKall
Det kommer hon helt säkert behöva när hon sitter o kollar på film =). (Dual DDR alltså)

Som vanligt så läser man inte hela inlägget så jag missade lite vad hon skulle ha datorn till. Men det skadar iofs inte med DualDDR.

Citat:

Testa att pressa i det gamla grafikkortet lite hårdare. Har hänt mig att det inte är riktigt ipressat. Då piper datorn bara...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave
Testa att pressa i det gamla grafikkortet lite hårdare. Har hänt mig att det inte är riktigt ipressat. Då piper datorn bara...

Får ta och göra det... Så jävla skumt att det skulle pajjat bara annars ?

Tack för tipsen

EDIT!!!!!:

Fyfan asså! Kan inte vara sant! Über stort tack till dig lightwave!!!!

Jag gick upp till datorn med dyster min, tänkte väl testa att trycka då lite desperat... tänkte att vafan, det är väl itryckt.... Tröck lite här och var på kortet, rätt som det va, så hördes det ett svagt klick och jag kände kortet röra på sig en aning, nämen? Prövade i iver att starta datorn, och det fungerar!!!!!!! Förstår inte hur det kunde vara så, är ju fast skruvat och allt... Grejjerna borde ju fått kontakt ändå.. Aja STORT TACK SOMFAN ASSÅ! Känns riktigt skönt nu, stor lättnad.... Plus att man känner sig som en stor fet newbie

God natt alla!!!

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem

ett lång och tre korta brukar betyda att moderkortet inte hittar något grafikkort. Det vanligaste är att bara trycka i kortet...

När det gäller AGP-kort så är kontakterna ruskigt små så bara någon/några millimeter snett så funkar det inte..

Permalänk
Citat:

Fyfan asså! Kan inte vara sant! Über stort tack till dig lightwave!!!!

np... Kul att man kunde hjälpa till Lycka till med framtida uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Nu är det dags, tänkte dra iväg beställningen ikväll, ni får bli mina vägskålar

Jämför detta paketet med det första:

Asus A7V8X-X Moderkort Socket A - 656 kr
http://www.komplett.se/k/k.asp?action=info&p=34444&AvdID=1&s=...

DDR-DIMM PC2700 512MB DDR - 636 kr
http://www.komplett.se/k/k.asp?action=info&p=19688&AvdID=1&s=...

AMD Athlon XP2200+ 1.8 GHz, BOXED - 708 kr
http://www.komplett.se/k/k.asp?action=info&p=36392&AvdID=1&s=...

Totalt: 2000 kr

Vilket paket blir bäst? Skillnaden är ju mer ram och sämre prolle... Har inte riktig koll på det, gör 266 mot 333 mhz i minnesbuss stor skillnad?

Aja, vore kanon med lite comments!

Mvh

Edit:
Sista frågan nu, har börjat bli osäker på det här med agget, somsagt sitter ett 235 watts i nu... Räcker det? Övriga saker i burken är en cdläsare och en cdbrännare... samt två kassa gamla hdds....

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem

detdär duger nog utmärkt. kan behövas mkt ram för hon kanske gör många saker samtidigt och inte tänker på att det segare ner och fyller minnena:)

Visa signatur
Permalänk

Men peek, om du tittar på det jag rekommenderat från datorbutiken så får du en mycket bättre och minnen till samma pris. Handla från datorbutiken.se istället så kan du köpa en xp2500+

Permalänk
Medlem

Tycker du borde göra som Lightwave säger.. verkar bra mycket smartare

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Citat:

Edit:
Sista frågan nu, har börjat bli osäker på det här med agget, somsagt sitter ett 235 watts i nu... Räcker det? Övriga saker i burken är en cdläsare och en cdbrännare... samt två kassa gamla hdds....

Asså mitt gammla 235 klara en massa saker typ som en 1400 prolle något mobo för 900 och 2hdds 4fläktar(5med cpu) och 2 ccfl och så klart cdläsare och cdbrännare så det ska inte vra några större problem

Visa signatur

Dator 1: AMD Athlon XP 1600+ . 320 Ram . 100 gig . Inno3d GforceFX 5600XT Orginal 234/399 OC 305/516

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att köpa detta moderkort:
Asus A7N8X-VM ?
Produktinformation

Då får du ju med ett intergerat geforce 4mx, antar att det är bättre än det hon har nu.
Den kostar ju bara 698kr också.

Permalänk
Medlem

Njaa, har beställt nu... är nog förmodligen lite idiotiskt... men körde på mitt senaste paket... men jag kan asus moderkort utan och innan, och känner mest för komplett... Dom där prylarna lär nog fixa biffen...

Integrerat vill jag inte ha med att göra, typ. Tycker för det mesta att allt som har med integrerat att göra krånglar och suger, eller kanske inte krångar, men är sämre...

Tack för alla tips och kommentarer!!

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem

MEn bara så du vet sår det det kortet jag visade bättre än dít kt400 som du beställde...

Permalänk
Medlem

Mjo, en aning... men somsagt det duger bra med det jag beställde...

Visa signatur

/ Tobbe