Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Installering av Zalman 7000

Tjena! Nu har jag äntligen köpt min zalman 7000A, men jag är lite rädd över att den är så tung. Den ska sättas på ett A7N8X deluxe och lådan är en compucase som jag köpt på pcsuperstore.

Jag kollade i lådan och såg att under moderkortet finns det hål matchande de för monteringen på moderkortet. Jag tänkte att jag kanske kunde använda dem till att installera fläkten. Är det någon som gjort det? Någon som har något annat förslag? Läste nånstans att man kunde ha brickor på baksidan som kom med vissa P4-processorer, men jag fick ingen sån. Går det över huvud taget att köpa löst?

Tack på förhand!

Visa signatur

Athlon XP 2500+ @ 3200+ | A7N8X-deluxe | 1 Gb PC3200 | 160 Gb Samsung SATA-disk | Sapphire Radeon 9800SE

Permalänk

kolla zalmans hemsida där finns en flashmovie hur man installerar 7000a på olika proccesorer http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps7000a-cu.htm

Visa signatur

Dator 1: AMD Athlon XP 1600+ . 320 Ram . 100 gig . Inno3d GforceFX 5600XT Orginal 234/399 OC 305/516

Permalänk

Problemet är att den är 145g tyngre än specificerad vikt på en socket A processor. Jag har hört folk snacka om att ta bort fläkten när man flyttar den, men det låter inte som en stabil lösning, särskilt inte för tankspridda mig...

Jag undrar om man kan fästa den på något smart sätt i chassit med hjälp av skruvhålen för pentium 4 processorer. De matchar väl de som finns på moderkortet?

Visa signatur

Athlon XP 2500+ @ 3200+ | A7N8X-deluxe | 1 Gb PC3200 | 160 Gb Samsung SATA-disk | Sapphire Radeon 9800SE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pablo Villa
Problemet är att den är 145g tyngre än specificerad vikt på en socket A processor. Jag har hört folk snacka om att ta bort fläkten när man flyttar den, men det låter inte som en stabil lösning, särskilt inte för tankspridda mig...

Jag undrar om man kan fästa den på något smart sätt i chassit med hjälp av skruvhålen för pentium 4 processorer. De matchar väl de som finns på moderkortet?

Alltså! Du har AlCu-varianten ? Isf ska det inte vara några problem.. Du fäster ju den med 4 skruv genom moderkortet = stensäkert!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Läs instruktionerna?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

mUpp: Det var det han inte hade..

Pablo Villa: Fäst ett bundband i fläkten som håller det uppe? Eller bär den alltid på sidan?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
mUpp: Det var det han inte hade..

Har inte A7N8X Deluxe 4 skruvhål runt moderkortet, eller är jag bara blind ?

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Du måste tyvärr anses som blind.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Du måste tyvärr anses som blind.

[url]http://medlem.spray.se/antwes/swec/a7n8xholes.jpg[/url.]

Jag tror att det han ville få fram var att kortet hade 4 hål :p.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu

Mm! Eller nu är jag lite lost här

Den går ju att montera på hans mobo med dessa 4 hål, så var ligger problemet ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Mm! Eller nu är jag lite lost här

Den går ju att montera på hans mobo med dessa 4 hål, så var ligger problemet ?

Det undrar jag också, men han verkade inte vet hur man skulle göra så jag svarade "Läs manualen". Manualer är underskattade.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu

Då vill jag anse att hans text var ganska svårtydd, iochmed att han påpekade att han ansåg sig vara blind anade jag att det innebar att han såg dåligt = inte såg några hål.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Då vill jag anse att hans text var ganska svårtydd, iochmed att han påpekade att han ansåg sig vara blind anade jag att det innebar att han såg dåligt = inte såg några hål.

Bara jag som tycker att swec´are har en förmåga att haka upp sig på småsaker ? Tyder bara på en sak - Alldeles för lite att göra

Visa signatur

Permalänk

Med "under moderkortet finns det hål matchande de för monteringen på moderkortet" tror jag han menar att det finns hål i plåten moderkortet är fastskruvat i som sitter på samma ställen som hålen i moderkortet. Det är isf ingen bra idé alls, då man pressar ner moderkortet mot plåten.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Vad jag menade var detta mUpp:
"Du har AlCu-varianten ?" som du sa...

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Alltså! Du har AlCu-varianten ? Isf ska det inte vara några problem.. Du fäster ju den med 4 skruv genom moderkortet = stensäkert!

Specifeceringen för socket a är väl 300g. Okej att det är marginal på den, men fläkten ligger över med 50%.

Min tanke var att, genom att montera fläkten i plåten bakom moderkortet (som moderkortet alltså är fäst i) genom att använda skruvarna man har till att fästa moderkortet till plåten med, och på så sätt få det stabilare. Men gängan i dessa skruvar är tanig, så jag tror inte den är att lita på. Är det någon annan som har idéer? Man kanske kan ha längre skruvar genom plåten och moderkortet, med någon form av gummistöd mellan dem som håller moderkortet på ett behörigt avstånd och alltså rakt?

mUpp: Jag tror inte jag förstår vad du menar med buntband. Ska man bara hänga flänsen med dem, isf kan ju fortfarande moderkoretet paja, men det andra räddas. Det blir fortfarande ganska dyrt...

Visa signatur

Permalänk

300g (eller vad det nu är) är den rekomenderade gränsen för socket A om man använder de 6 "krokar" i plast (3 på varje sida som man normalt snäpper fast flänsar i). Använder man 4 skruvar med muttrar på baksidan av moderkortet kan man hänga på lite mer
Det skulle ju kunna funka att använda såna mässingsdistanser mellan moderkort och plåt, om du kan fästa dem ordentligt, och att flänsen pressas mot coren på normalt sätt. Alla mina distanser har samma sorts gäng som skruvarna till hårddiskar, vilket jag inte tycker är speciellt klent. Andra har haft M3 har jag sett, men det är inte så klent det heller.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Är en sån där bättre än en alpha 8045 med en enermax på 40cfm?

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk

jag har inte haft problem med vikten på cnps7000-cu på min socket a planka, och den datorn har jag förflyttat utan att montera loss kylaren

Permalänk

Ok. Jag måste fått det om bakfoten. Tack för hjälpen!

Visa signatur