Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Tyst dator, hjälp

Hej

Ska bygga en tyst dator hade jag tänkt. Har fått nog av min helvetesmaskin.

Ska ha två nya chassi fläktar. Dom ska helst blåsa bra men samtidigt vara tysta. Om dom lyser i någon färg är det bara ett plus.

Har ingen bra koll på vad som är högt. I vilken db nivå börjar det bly lite irriterande? Är en chassi fläkt på 25db lite mycket om jag ska bygga en tyst dator??

Kan ni rekommendera någon/några bra 80X80 tysta chassi fläktar?

Visa signatur

JoBj

Permalänk
Medlem

Om du vill ha bästa prestanda till minsta möjliga ljud nivå så ska du ju skaffa dig en 120 mm fläkt. Jag vet inte hur du har det i din låda med så stora fläkt platser men, om du har plats så är det ju det bästa valet.
Zalmans produkter är ju utvecklade att vara så tysta som möjligt, så de e bara att ut och surfa efter lite zalman produkter

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter en burk som inte bara har tysta fläktar så är väl en stabil burk med ljudmattor ett bra val.
Gummi skruvar eller vad det heter är väl också en bidragande faktor till en tystare maskin.

Permalänk

vart hittar man "gummiringar" lr gummiskruvar?

Permalänk
Medlem

Steg 1: Gör dig av med alla SMÅ fläktar (VGA, chipset) och ersätt dom med passiva alternativ eller större tystare fläktar.

Steg 2: Byt ut dina nuvarande fläktar av större modell till tystarre alternativ. Kika på Panaflo eller Papst, dom har några tysta fina fläktar.

Steg 3: Njut av tystnaden!

Duedate

Permalänk
Medlem

Skippa papst fläktarna, dom är dyrare än dom flesta andra fläktarna och av mina 7st så har 3st mycket enerverande knackljud så dom går inte att köra lite saktare för det låter förjävligt.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så förstår inte jag vad man ska ha en tyst dator till. Bara att den kyler bra så är jag nöjd.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mothman
Ärligt talat så förstår inte jag vad man ska ha en tyst dator till. Bara att den kyler bra så är jag nöjd.

Jag tor inte du skulle vilja sitta 30cm från en dator med delta fläktar runt 50dBa och slösurfa, om du inte redan är döv förståss.

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk

Har kollar på dessa två fläktar på webhallen

Arctic Cooling Pro TC - 80mm Chassifläkt
CoolerMate 4x Blå LED 80mm Aluminiumfläkt 20dBa

Vad tror ni om dom?? Någon som har någon erfarenhet av någon av fläktarna??

Visa signatur

JoBj

Permalänk
Medlem

Har ett par artic cooling Pro Tc och dom är väl bra. Men på lägsta varvtalet så blir det lite högfrekventa missljud ibland. Bara precis när man startar datorn, men kan ändå vara störande.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mothman

Håller med dig, om jag blir irriterad på ljudet så e de bara att dra igång lite musik på datorn.
Enda tillfället jag störts av oljud är när man vill låta datorn stå och tanka över natten samtidigt som man själv vill sova.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quack_555
Har kollar på dessa två fläktar på webhallen

Arctic Cooling Pro TC - 80mm Chassifläkt
CoolerMate 4x Blå LED 80mm Aluminiumfläkt 20dBa

Vad tror ni om dom?? Någon som har någon erfarenhet av någon av fläktarna??

Kan vara bra om du inte bara kollar på dBa utan även på CFM:)

Visa signatur

SYSTEM1 -AMD TB 1000@1500[AXIA]-Iwill KK266R-Silverrado-256mb mosel-Addtronics 7896A-

SYSTEM2 -SN45G + Silent powersupply -AMD Athlon 2800+ barton- 2x256MB Twinmos Winbond - 36gb RAPTOR - Pioneer A07-

Permalänk
Hedersmedlem

Hej käre trådskapare!

Detta är ett populärt ämne och om du söker kommer du få fram precis det du behöver för en tyst dator.

Den enklaste guiden - sök ljudproblemen, åtgärda. Att säga att en vid en viss ljudnivå så låter det si och så går inte, eftersom det beror väldigt mycket på hur de monteras med mera. Om du skall ha tysta fläktar rekommenderar jag Papst 12dB modell, men den blåser knappt. Därför rekommenderar jag dig att skaffa ett chassi med plats för 120mm fläktar, då kan man få en fläkt som är tyst men även kyler bra.

Mothman: Bara för att en dator låter betyder inte det att den automatiskt kyler bra.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

quack_555:\>> Jag förstår hur du känner dig. Har själv en irriterande brummande/brusande dator som jag behöver göra något åt.

Har hittat ett bra ställe på nätet där jag lär mig _mycket_ om tysta datorer just nu. Gå till http://www.silentpcreview.com/ och läs du också.

Lycka till med ljudmoddningen!

Visa signatur

ASUS P5Q PRO <> Intel C2D E8500 <> Noctua NH-U12P <> 6GB Corsair Dominator PC8500
ASUS Radeon HD4850 TOP 512MB <> Samsung Spinpoint F1 1TB + Seagate Barracuda 5 200GB <> Antec 300

Permalänk

Tack för det

Visa signatur

JoBj

Permalänk

Re: Tyst dator, hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av quack_555
Hej

Ska bygga en tyst dator hade jag tänkt. Har fått nog av min helvetesmaskin.

Ska ha två nya chassi fläktar. Dom ska helst blåsa bra men samtidigt vara tysta. Om dom lyser i någon färg är det bara ett plus.

Har ingen bra koll på vad som är högt. I vilken db nivå börjar det bly lite irriterande? Är en chassi fläkt på 25db lite mycket om jag ska bygga en tyst dator??

Kan ni rekommendera någon/några bra 80X80 tysta chassi fläktar?

Ska du bygga en tyst dator är det enda som gäller NOLL fläktar. Det går inte att bygga en tyst dator om man har fläktar i den. Även s.k. tysta fläktar hörs klart och tydligt i ett tyst rum.
Dessutom: ju större fläkt, desto mer vibrationer i chassit => mer ljud.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Tyst dator, hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarod Xenic
Ska du bygga en tyst dator är det enda som gäller NOLL fläktar. Det går inte att bygga en tyst dator om man har fläktar i den. Även s.k. tysta fläktar hörs klart och tydligt i ett tyst rum.
Dessutom: ju större fläkt, desto mer vibrationer i chassit => mer ljud.

Beror på hur man definerar tyst, du kan bygga en dator luftkyld som i princip inte hörs. Beror iofs hur känslig man är, och i vilken miljö datorn står i. Dessutom är väl det första man gör när man tystar ner en dator att se till så att fläktarna inte vibrerar mot chassit.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk