Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

nån som förstår varför dom som har analoga 56k modem måste betala för varje minut dom är uppkopplad
bara för att adsl är digitalt så så blir det flar rate på det
skall det vara så svårt att sätta en fast avgift eller??

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Avstängd

adsl är väl också analogt?

Grejen är väl att modem använder samma frekvens som telefonsamtal vilket gör att det helt enkelt blir ett telefonsamtal du gör när du surfar via modem.

De tär vad jag tror iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

Grejen är väl att modem använder samma frekvens som telefonsamtal vilket gör att det helt enkelt blir ett telefonsamtal du gör när du surfar via modem.

De tär vad jag tror iaf

Jo iofs
men varför inte sätta fast avgift så att alla kunde få surfa lika mycket till samma pris
isdn är ju 2 linjer men man får lik förbannat betala minuttaxa

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

Därför att... Nej jag orkar inte ens.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Låt mig fortsätta, därför att telefonbolagen [läs Telia] vill TJÄNA PENGAR! Konstigt eller hur?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

aa.. det är därför det heter Asymmetric Digital Subscriber Line

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem
Permalänk

Att det inte finns fastpris på 56k har inget att göra om det är analogt eller inte. Det är enkelt...Det finns ingen anledning för Telia att införa fastpris på 56k eftersom konkurens saknas. Ca 70% av Sveriges befolkning surfar med modem, Telia lär ju tjäna en slant eller två på detta....

Permalänk
Medlem

telia mjölkar oss modemare, skulle dom sätta fast pris på modem så hade ni adsl-kunder fått betala dubbelt så mycket för era tjänster, bara för att telia ska gå plus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclocker
aa.. det är därför det heter Asymmetric Digital Subscriber Line

Jupp, och det är därför du behöver ett MODEM (MOdulator/DEModulator). Även om informationen som överförs är digital i grunden så måste den ju moduleras analogt för att kunna transporteras över telekablarna.

Zibpka:
Angående ISDN så använder du 2 st 64kbit/s kanaler i PSTN (telenätet) när du kör båda B-kanalerna.

En av anledningarna till att man tar betalt per minut är att man har mycket överbokning i telenätet. Alla kan inte ringa samtidigt. Om fler är uppkopplade samtidigt så måste man bygga ut telestationerna, och det kostar pengar.
Telia betalar ju även till operatören som samtalet terminerar i, och det är per minut.

Så det blir lite back för Telia om du inte betalar något till dom för att ringa, medans dom får betala Tele2 för att din trafik går vidare till dom.

Dessutom är Telia (precis som alla andra operatörer) företag som försöker generera vinst, så varför skulle dom inte ta betalt för något om dom kan?

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
nån som förstår varför dom som har analoga 56k modem måste betala för varje minut dom är uppkopplad
bara för att adsl är digitalt så så blir det flar rate på det
skall det vara så svårt att sätta en fast avgift eller??

Inget i livet är gratis...........

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk

ska bli intressant och se om modemare får flatrate nu när telia kör fast pris på kvällar och helger.
vad tror ni? eller är det någon här som vet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-draken-H
ska bli intressant och se om modemare får flatrate nu när telia kör fast pris på kvällar och helger.
vad tror ni? eller är det någon här som vet

020-nummer är väl gratis att ringa redan nu?
Så det är inte säkert att man kommer billigare undan pga denna pris-sänkning.
Annars får man väl ringa någon annan ISP som inte har 020-nummer (och som går via Telias PSTN nät)!

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Re: Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

Ursprungligen inskrivet av null
Inget i livet är gratis...........

Näe men FAST PRIS är väl inte gratis elle??
Så man menar att det är hårdare belastning om en modemare är uppkopplad än en med adsl??

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att Telia kommer vara så snälla att de innefattar sin modempool i "flatrate"-erbjudandet.... men det är bara en gissning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Därför att... Nej jag orkar inte ens.

Men du orkade skicka strunt!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

Näe men FAST PRIS är väl inte gratis elle??
Så man menar att det är hårdare belastning om en modemare är uppkopplad än en med adsl??

Ja.
När du ringer upp med modem tar du en plats i växeln, och om alla skulle ta varsin plats hela tiden skulle det inte räcka till. Med adsl däremot tar du ingen extra plats när du ligger uppkopplad.

Växelbelastningen är precis lika stor oavsett om du ringer upp med modem eller telefon, så varför inte införa flatrate på telefon?

Folk måste lära sig att telia, liksom alla andra företag, inte är till för att ge folk snabba uppkopplingar. Deras mål är att tjäna pengar, och modemanvändarna är de som genererar mest inkomster för dem. Varför ändra på något då?

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

Ursprungligen inskrivet av osytol
så varför inte införa flatrate på telefon?

Det är väl precis detta dom ska göra, i alla fall på kväller och helger?

Enligt:
http://www.idg.se/ArticlePages/200401/08/20040108120912_CS/20...

Borde inte detta belasta växeln lika mycket då?

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay
Det är väl precis detta dom ska göra, i alla fall på kväller och helger?

Enligt:
http://www.idg.se/ArticlePages/200401/08/20040108120912_CS/20...

Borde inte detta belasta växeln lika mycket då?

Jodå, det kommer säkert att belasta en hel del.
Men jag tror ändå inte det kommer fylla upp växlarna lika mycket som det skulle göra om man lät folk surfa hur mycket de ville. Ett telefonsamtal kan ju knappast hålla på i mer än någon timma, men en normalswecare antagligen skulle vara uppkopplad tio gånger så mycket.

Observera att jag egentligen inte har en aning om vad jag pratar om, så det är möjligt att jag är helt ute och cyklar

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

...men en normalswecare antagligen skulle vara uppkopplad tio gånger så mycket.

Troligtvis skulle många låta den stå på dygnet runt vilket är ohållbart.

Flatrate har testats, men varje gång har det fallerat och tjänsten har tagits bort.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Troligtvis skulle många låta den stå på dygnet runt vilket är ohållbart.

Flatrate har testats, men varje gång har det fallerat och tjänsten har tagits bort.

Jamen varför får dom som har adsl flat rate men att det skall vara så förbannat svårt till modem

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

Jamen varför får dom som har adsl flat rate men att det skall vara så förbannat svårt till modem

Meh..
Det är två helt olika tekniker, som jag sa i mitt tidigare inlägg.
Telekombranchen är ingen jäkla välgörenhet, vill man använda en viss teknik på ett visst sätt får man betala för det. Du kan säkert fixa en dedikerad modemlina och låta den vara uppkopplad hela tiden, men närmare flatrate kommer du inte.

Visa signatur

Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

Meh..
Det är två helt olika tekniker, som jag sa i mitt tidigare inlägg.
Telekombranchen är ingen jäkla välgörenhet, vill man använda en viss teknik på ett visst sätt får man betala för det. Du kan säkert fixa en dedikerad modemlina och låta den vara uppkopplad hela tiden, men närmare flatrate kommer du inte.

Vad är en dedikerad modemlina??

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

Vad är en dedikerad modemlina??

Skulle nog stått "en telefonlina dedikerad till modemet" istället, men det var längre att skriva
Det jag menade var att han skulle skaffa en extra telefonlinje att koppla in modemet på, och sedan kunna surfa så mycket han bara vill (fast till ett rejält pris naturligtvis).

Visa signatur

Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

Skulle nog stått "en telefonlina dedikerad till modemet" istället, men det var längre att skriva
Det jag menade var att han skulle skaffa en extra telefonlinje att koppla in modemet på, och sedan kunna surfa så mycket han bara vill (fast till ett rejält pris naturligtvis).

Ja men då blir det ju inte en fast avgift..
fatta vad det skulle kosta..blir ju förfaan blilliager att flytta och skaffa adsl
men alla har ju inte råd med det heller

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Det blir nog billigare att skaffa en dedikerad radio-länk till och med.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

altså... skit i allt snack om upptagna växlar osv... nästan hela sveriges nät, med undantag från några få stationer i små byar är digitala och alla samtal, modem och tal överförs via fiber... eller har jag fel?

hur som helst så undrar jag om tele2 och telias nya fastpris på fasttelefon gäller även till modempoler? vem som helst kan ju sätta upp en modempol på vilket nummer som helst... så jag förstår inte hur det INTE ska gå att surfa med det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
altså... skit i allt snack om upptagna växlar osv... nästan hela sveriges nät, med undantag från några få stationer i små byar är digitala och alla samtal, modem och tal överförs via fiber... eller har jag fel?

hur som helst så undrar jag om tele2 och telias nya fastpris på fasttelefon gäller även till modempoler? vem som helst kan ju sätta upp en modempol på vilket nummer som helst... så jag förstår inte hur det INTE ska gå att surfa med det..

jassåå..kanske det..men åndå
men med radiolänk måste det väl ändå finnas en accesstation..går ju inte att få radiolänk ifrån luften??
faaan måste ju finnas lösning..

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=

Jag tror en majoritet av Sveriges stationer inte har fiber om jag skall vara ärlig.

Betänk att bara cirka 1000 av 6000 stationer i Sverige har ADSL, övriga är i princip stationer i riktiga byhålor där varken fiber eller annat trevligt finns klart...

Zibpka: Det blir ju visst fast pris (eller vart fall pristak) om du låter modemet stå på dygnet runt på en egen lina. Sisådär 6500 kr per månad eller ännu lägre om du kör förval! Där har du ditt fasta pris för 56-modem!

Permalänk

Tror det finns ett enklare svar än allt detta pladder om teknink osv.

TRADITION: då modemen kom betalade all telefonavgifter per minut (modem=telefon), detta var långt innan Internet, BBS och dyl har funnits sedan sjuttitalet. OK, sedan införda telia modempoler som var uppkopplade mot internet (eller var ABC-klubben föst?) jaja. varför ändra på ett fungerande debiteringssystem? Det kostar skit mycket att införa nya debiteringssystem. Förmodligen mer än vad hela modeminternettrafiken kostar per år.
Nä, företag kör med gamla och pålitliga saker. Sedan finns det bra uttryck som beskriver detta:

-Så har vi aldrig gjort. M.a.o. så kommer vi aldrig att göra.
-Så har vi aldrig gjort. Detta för att det vi bör nu är bättre.

Det är alltid vinster och payback tider som styr investeringar. Inte nya tekniker.

/NN

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.