Permalänk
Medlem

skillnad T-bread / Thorton???

Vad är det för skillnad mellan en t-bread och en thorton??

de kostar lika mkt på datorbutiken..... viken är bäst??

Visa signatur

Ignoscere divinum

Permalänk
Medlem

Thorton är en Barton fast med halva L2 cachen, men det går att låsa upp hela om man har en som är tillverkad före v39 eller vad det var.

Jag skulle ha köpt en Thorton eftersom att de ska klocka riktigt bra och lyckas man låsa upp cachen så har man ju en Barton

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilken man har ?

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Thorton är en Barton fast med halva L2 cachen, men det går att låsa upp hela om man har en som är tillverkad före v39 eller vad det var.

Jag skulle ha köpt en Thorton eftersom att de ska klocka riktigt bra och lyckas man låsa upp cachen så har man ju en Barton

Jag tror du har blandat ihop det där. Processorer efter v39 är multipellåsta, dvs du kan inte multipelklocka dem. Cachen däremot kan du fortfarande manipulera med L2-bryggorna hur du vill.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Antielefant

Förutsatt förstås att hela L2-cachen verkligen fungerar... har ett par bekanta som provade och fick ta bort modden eftersom det fanns skador någonstans i de resterande 192 kB.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Jag tror du har blandat ihop det där. Processorer efter v39 är multipellåsta, dvs du kan inte multipelklocka dem. Cachen däremot kan du fortfarande manipulera med L2-bryggorna hur du vill.

Det var väll bara de tidiga som det gick att låsa upp Cachen på ? kanske har fel men har för mig att jag läste det har nånstans.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Även om du låser upp cachen så är det ingen fullblodig Barton eftersom cpun fortfarande bara har 266MHz buss mot bartons 333MHz, men om du moddar cpun till 333MHz så har du klart en barton

Permalänk
Medlem

Först och främst förkortas det T-bred inte T-bread för Thoroughbred betyder Fullblod inte fullbröd....
Sen är nog en riktig Barton ett bättre köp än en Thorton för jag skulle tro att på en rätt stor andel av Thorton är den disablade halvan av cachen trasig, det var därför det blev en Thorton.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE