Kan bin-filer sabba cd-brännaren?

Permalänk
Medlem

Kan bin-filer sabba cd-brännaren?

Hejsan!

Det är så att jag nyligen skaffat ny dator och satte då i en combo DVD o cd-rw. Brännde ca 7 skivor o den funkade alldeles utmärkt. När jag sedan skulle bränna en .cue o .bin fil... så brännde den skivan i vanlig ordning, men det finns ingen data på skivan.
Kryssar jag i att Nero ska verifiera data efter bränning så hittar inte heller Nero ngt på skivan. "Data verifiering misslyckades".

Nu undrar jag om .bin filer kan ändra inställningarna i brännaren på ngt vänster så att den lägger av? Kan numera inte bränna ngr filer med den. DVD-spelaren och cd-läsaren funkar perfekt...dock inte cd-rw o cd-r delen av brännaren.

Är det någon mening att installera om Nero, skulle det hjälpa? Har just nu plockat ner den o ska skicka tillbaka den...tänkte bara fråga om det är lönt att sätta i den igen o installera om Nero...skulle det hjälpa????

mvh KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om de kan hjälpa att installera om Nero..
Men de kan väll knappast skada att prova?

Permalänk

Hur brännde du bin/cue-filen? Öppnade du .cue-filen och lät den ställa in, eller läste du bara .cue-filen och ställde in manuellt?

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

Har hört talas om att överbränning kan skada vissa brännare (då de går "för långt ut" eller nåt). Har själv aldrig trott på historierna, men kanske är det det som har hänt?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SwB]Ethra
Hur brännde du bin/cue-filen? Öppnade du .cue-filen och lät den ställa in, eller läste du bara .cue-filen och ställde in manuellt?

Nej jag bara rokkade i .cue filen och lät den sköta resten... den letar juh reda på bin filen o allt var frid o fröjd...men ingen data på skivan.
Därför undrar jag om den kan ställt till det så illa att man måste installera om Nero. Jag har slitigt ur brännaren ur dator o ska skicka tillbaka den...därför undrar jag om jag ska göra mig besväret att sätta i den igen..o testa med att installera Nero igen... nu innan jag skickar tillbaka den. Eller är det med största sannolikhet brännaren som det e vajsning med?

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Har du testat något annat brännarprogram?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

nero kan väl inte bränna bin/cue filer ?

testa fireburner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p00tie
nero kan väl inte bränna bin/cue filer ?
testa fireburner

Nero klarar att bränna "bin-filer" galant!
------------------------------------------------------------------------------
Att det inte blev någonting på en skiva vid bränning av en "bin-fil" var jag med om en gång. För att få det att fungera så valde jag blockstorlek 2352 istället för 2048.

/Martin

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag testat brännaren igen nu med lite enkla jpg bilder...kunde inte låte bli...och den funkade inte så jag ska skicka tillbaka den.

Frågan kvarstår dock...kan .cue/.bin filer sabba brännaren???
.bin filen e 815 MB cirkus... nån som vet med sig att ha brännt så stora .bin filer?

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk

Bin-filer innehåller också data liknande en boot-sektor på hårddisken, så bin-filer kan vara mycket större än vad skivan rymmer. Jag har då brännt bin-filer upp mot 900-950Mb... Med NERO, vem är det som hittat på att bara Fireburner klarar bin/cue-filer? Har hört fler säga det...

Men som sagt, innan du skickar tillbaka den, kolla så att inte cue-filen ändrat inställningarna till Blocksize 2352 och/eller Mode2. Vissa kombinationer av blocksize och Mode1/2 ger just det resultatet att ingenting "syns" på skivan.

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SwB]Ethra
Men som sagt, innan du skickar tillbaka den, kolla så att inte cue-filen ändrat inställningarna till Blocksize 2352 och/eller Mode2. Vissa kombinationer av blocksize och Mode1/2 ger just det resultatet att ingenting "syns" på skivan.

Tack för svaren!

..men eftersom jag installerade om Nero borde väl allt blivit nollställt..eller? Nu när jag testade brännde jag endast ngr bilder...vilket borde fungerat oavsett vilket mode o blocksize..eller?

...inte ens brännaren kunde juh verifiera datan den har brännt in på skivan...borde den inte kunna det i och med att den vet vilket mode o blocksize man kört med?

Alltså skivan e helt tom...sätter jag den brännda skivan i en annan cd-brännare går det bränna på den utan problem. Även den säger alltså att cd:n e tom. Om nu min brännare lyckats fylla skivan med osynlig data så borde skivan vara helt oskrivbar i andra brännare...inte sant? Men det är den som sagt var inte. Den går lika fint att bränna som om den vore blank.

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

testa att sätta brännaren i en annan dator istället då...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så enkelt att du bara har simulera rutan i kryssad och inte bränn rutan ikryssad kan ju vara så illa också. Så att nero bara simulerar en bränning utan att bränna på skivan.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAngAn_
Det kan inte vara så enkelt att du bara har simulera rutan i kryssad och inte bränn rutan ikryssad kan ju vara så illa också. Så att nero bara simulerar en bränning utan att bränna på skivan.

naj... så enkelt är det inte. Som sagt var...jag har juh installerat om bärnnaren o Nero...vilket borde betyda att allt e nollställt..inte sant...tack iaf för alla svaren....ska till posten idag o skicka tillbaka den.

mvh KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

varför inte testa ett annat brännprg då så vet du

Visa signatur

MÄÄAKLUBA