Permalänk
Medlem

Konstigt som fan!

Xp slutade att fungera så att amn fick lov att ominstalera xp... men när jag skulle göra det så kan inte moderkortet hitta hårdisken??
Hårdisken är uppdelad i två partioner kan det ha något med det att göra?
I så fall hur får man bort partionerna??

Permalänk

Re: Konstigt som fan!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VortoX
Xp slutade att fungera så att amn fick lov att ominstalera xp... men när jag skulle göra det så kan inte moderkortet hitta hårdisken??
Hårdisken är uppdelad i två partioner kan det ha något med det att göra?
I så fall hur får man bort partionerna??

prova med att byta ide kabel / ström till hårdisken ..

Visa signatur

| A64 3000+ | Gigabyte GA-K8NS Pro | 1024 mb DDR Corsair Value Select | Club 3D x800PRO | Compucase CI-6919 | 120 GB 160 GB 160 GB | 10028 @ 3DMark -03 Oklockat www.m0jjen.com

Permalänk
Medlem

Det har ja gjort ingen skillnad!!!

Permalänk
Medlem

mm jag har haft liknande problem .. testa at skifta från typ master eller vad du har den på, till CS (du vet den där lilla pluggen) kolla också att den inte glappar eller har åkt ut... disken kan ju också vara trasig .... och jag kan inte tro att det har att göra med partitionerna ...

Visa signatur

P4 2,8 Ghz 533mhz 512 DDR-RAM 333mhz (120 + 160) 280 GB
GF4 Ti4200 128MB@ 290/533

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej disken är inte trasig för att den fungerar på en annan dator! Och den glappar inte..
och ingen skillnad på css!

Permalänk
Medlem

Plugga ur alla andra IDE-enheter (CD-ROM, andra hårddiskar etc.) för att se om det hjälper.

Du meckade inte nåt med datorn innan du började ominstallationen? Var händelseförloppet så här?
1. WinXP startar inte.
2. Du stänger av datorn.
3. Startar datorn, hårddisken hittas ej.

Permalänk
Medlem

Ja det var så det var ...

Permalänk
Medlem

Verkar som om det blivit nåt strul med moderkortet eller kontakten mellan hårddisken och moderkortet. Kolla så att alla pinnar sitter fast på både moderkortet och hårddisken, testa också med en annan IDE-buss.
Låter skumt men jag kan inte tänka mig att det kan vara nåt annat.

Permalänk
Medlem

Har testat med andra ide kablar.. alla pinnar sitter fast!

Permalänk
Medlem

Den kanske har blivit överhettad och råkat pajat nåt på moderkortet, eller så har moderkortet pajat nåt på sig själv.
Testa att byta kontakt på moderkortet du stoppar in hddn på. Altenativt att du testar med en annan hårddisk i samma kontakt som du har din hdd nu.

Är trött, ursäkta röran.

Permalänk
Medlem

Du kan prova att gå in på din hårddisk tillverkares hemsida och ladda ner en boot disk för diagnostik. Brukar kunna hitta disken även om moderkortet inte hittar den på grund av hårdvarufel, man får även en felkod som kan kolla upp på hemsidan.

Det kan också vara en bra ide att känna på hårddisken ifall den snurrar (när du slår på strömmen).

Permalänk
Medlem

Hårdisken snurrar inte!

men när jag provade hårdisken i en annan dator med samma kabel och då fungerade den!
Så att det är inte hårdisken eller kabeln det är fel på iaf!

Permalänk
Medlem

Vad har du för maskin.
Höll på med en p:2a för någon vecka sedan där fick jag hålla på och snurra i bios och ställa in hårddisken manuellt.
De hittade den inte automatiskt, höll på och flyttade jumpern hur många gånger som helst, men det visade sig att problemet var att Bios inte hittade hårddisken... tar dig en titt därinne om du nu kommer in....

Visa signatur

Antec P160 + 480W Trueblue, P4 3.2GHz, Asus P4C800-E, R9800Pro, 1024Mb OCZ Dual Platinum, WD200Gb SATA, Maxtor 120GB, Aerogate II, Nec DVD +/-, Plextor DVD

Permalänk
Medlem

Jag har en amd 1300+ gf4 mx 440 512 sdr ram 40 gb hdd.
Jag har flyttat alla jumprar flera gånger om! och jag kommer in i bios utan problem. men när jag går in på hdd supervision så står det master 1. not found
slave 1 not found osv..