Permalänk
Medlem

Videoredigering

Hej alla kunniga!

Får väl också kalla mig novis...

Vad jag har förstått så är firewire bara ett överförings-gränssnitt, precis som USB etc.... Vilken är vitsen med sk. "videoredigeringskort" som har firewire när de flesta nya moderkorten ju är utrustade med firewire? Och förresten... vad är egentligen ett "videoredigeringskort"?

Och vidare... vad krävs för att jag ska kunna visa den "färdiga-filmen fönstret" på en extern TV el monitor när jag videoredigerar??? Vanligt TV-Ut på ett grafikkort klonar väl HELA bilden och inte bara rutan? Någon som har ett bra tips på ett grafikkort för en som avser "bygga" en dator själv och är ganska ointresserad av spel men mkt intresserad av videoredigering??

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ett videredigeringskort kan du komprimera fullskärmsvideo i realtid, vilket är snabbare än vilken cpu'n på marknaden, och sen tycker jag man får bättre kvalitet på filmerna. Moderkort kan ha firewire men inte med hårdvarukomprimering, så köp ett separat kort istället. Som du förstår så sparar du enormt med tid.

Med videokortat kan du då dra ner filmen på datorn i t,ex MPEG2 i realtid.
Dom flesta kort idag kan väl köra monitor och TV'n separat.

Pinnacle och Hauppauge har bra kort som inte kostar skjortan.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Dagen snabbare processorer har inget problem med att komprimera video i realtid (eller snabbare) så att skaffa ett videoredigeringskort är rätt onödigt. Dessutom har oftast videoredigeringskort vissa nackdelar då de oftast är anpassade för viss mjukvara och en viss typ av komprimering. Jag hade nog hellre satsat på en extra processor istället för ett videoredigeringkort.

Ska du ha ett riktigt bra grafikkort för videoredigering kolla då på Matrox P750.
http://www.matrox.com/mga/products/mill_pseries/p750.cfm

Med P750 kan du redigera video på två skärmar samtidigt som du förhandgranskar videon i fullskärm på TV:n. Överhuvudtaget är mycket av P750:s funktionallitet anpassad för just videoredigering och bildbehandling.

Permalänk
Medlem

Ursäkta frågan men Firewire har väl inget med komprimeringen att göra? Det är väl bara ett överförings sätt mellan enheterna?

Jag skulle nog satsa på en extern enhet just för att avlasta datorn så mycket som möjligt och för att den är flyttbar enkelt mellan olika datorer. Iofs så ska jag köpa en Pinnacle Moviebox DV och ha datorn som video bandspelare.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Om man bara använder sig av ett grafikkort med VIVO (Video In / Video Ut).
Vilka begränsningar får man då om man vill ta in film från en gammal vanlig HI8 videokamera?
Får man begränsning i antal fps eller dyligt på den nertankade filmen i datorn?

Visa signatur

/ AMD64 3000+ Whinchester, ABIT AV8, 2x256Mb Twinmos DDR PC3200, Radeon 9800Pro, Windows XP