Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Vattenkylning eller grym fläns?

Ja frågan lyder, vattenkylning eller en grym fläns? Funderar på vilket man ska handla. Hur stor skillnad är det i kylning och effektivitet å ni vet allt de där.. Är det verkligen värt att lägga på 1500:- för en vattenkylning. Om, varför då?
Flänsen jag funderar på är Zalmans CNPS7000..
Kan även lägga till som notis att jag inte hade tänkt klocka min dator extremt mycket.. hade de varit tanken hade jag köpt vatten för stabilare temp. Men nu vet jag inte om jag tycker det är värt dom extra pengarna. Så vad säger ni? Ge gärna för- och nackdelar på båda alternativen samt slutsats.

Permalänk
Medlem

Re: Vattenkylning eller grym fläns?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsundelin
Ja frågan lyder, vattenkylning eller en grym fläns? Funderar på vilket man ska handla. Hur stor skillnad är det i kylning och effektivitet å ni vet allt de där.. Är det verkligen värt att lägga på 1500:- för en vattenkylning. Om, varför då?
Flänsen jag funderar på är Zalmans CNPS7000..
Kan även lägga till som notis att jag inte hade tänkt klocka min dator extremt mycket.. hade de varit tanken hade jag köpt vatten för stabilare temp. Men nu vet jag inte om jag tycker det är värt dom extra pengarna. Så vad säger ni? Ge gärna för- och nackdelar på båda alternativen samt slutsats.

Vatten.
Fördelar:
Coolt =).
Roligt att bygga ifall man gillar det ;).
Bättre kylning/ljudnivå.

Nackdelar:
Kan läcka
Jobbigt om du t.ex ska byta processor, då du måste ta bort hela skiten o vara försiktig med vattendropparna.
Om du kör med tank blir den märkvärt mycket tyngre, då blire jobbigt att bära på LAN =).

Luft:
Fördelar:
Säkrare än vatten.
Lättare.
Snabbare byten av komponenter

Nackdelar:
Inte coolt
Kyler sämre/ljudnivå

Slutsats:

Satsa på vattenkylning om du vill ha en tyst dator. Om du tycker det e kul att byga med datorer.

Annars satsa på luft.

Permalänk
Medlem

Ett annat minus för vattenkylning är att det är dyrt och tyvärr beroende framkallande. Har man väl börjat så vill man inte sluta, utan man måste bygga på med mer och bättre grejor för att få bättre resultat!
I know, been there done that

Visa signatur

Abit IT7-MAX2 rev2 ¤ P4 3.06@4xxx ¤ Corsair 512MB ¤ Antec True Power 550W ¤ MACH 1 ¤ 3D Prophet 9800XT 412/364

Permalänk

Hur är det prestandamässigt då? Är vatten mkt mkt bättre eller är det närmare "vilket som"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apslynet
Ett annat minus för vattenkylning är att det är dyrt och tyvärr beroende framkallande. Har man väl börjat så vill man inte sluta, utan man måste bygga på med mer och bättre grejor för att få bättre resultat!

men man kan ju alltid ha med vatten kylningen till nästa datorn

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apslynet

hmm, för mig blev det inte så iaf!! jag lessna o slänge bort vattenkylningen...

jag orkar inte dra en massa för o nackdelar men kör med fläns bäst i längden!...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vattenkylning eller grym fläns?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsKall
...
Jobbigt om du t.ex ska byta processor, då du måste ta bort hela skiten o vara försiktig med vattendropparna.
Om du kör med tank blir den märkvärt mycket tyngre, då blire jobbigt att bära på LAN =).

Öhhh ?!
Vad gaggar du om ? Är ju lättare att snäppa loss vattenblocket än o skruva av en närmre kilotung SLK.
Likaså tanken, vem har sagt att man behöver köra med en tank ~10 liter ? Jag kör med en enliters-tank, ett kilo hit eller dit, spelar verkligen ingen roll då SLK'n ändå skulle gjort samma åverkan.

Permalänk
Medlem

jag undrar också hur mycket man vinner i prestanda? vattenkylning VS luftkylning. Jag har märkt att många tröttnar på sina vattenkylningar. men varför det?

Visa signatur

Levicom 350W Dual Fan Abit KV7 Amd Athlon XP 2800+@3200+ Vatten Twinmos 512mb ddr pc3200 Sparkle Geforce FX5900 500/930 160 gb hd Logitech MX500

Permalänk

Anderzon; Jag håller med, har också märkt att de är många som lägger ner vatten.. Varför? För det är jobbigt att hålla på med eller? Men åter till det här med prestanda, är det vilket som eller vatten mkt stabilare?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vattenkylning eller grym fläns?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoneZ
Öhhh ?!
Vad gaggar du om ? Är ju lättare att snäppa loss vattenblocket än o skruva av en närmre kilotung SLK.
Likaså tanken, vem har sagt att man behöver köra med en tank ~10 liter ? Jag kör med en enliters-tank, ett kilo hit eller dit, spelar verkligen ingen roll då SLK'n ändå skulle gjort samma åverkan.

Jag menade ju självklart om folk körde med stor tank.
O det där med processorbyte var helt fel från mig ;). Tänkte totalt fel.
Trodde man var tvungen att skruva loss skruvarna som sitter på baksidan av moderkortet men så var det ju inte =). Behöver ju bara skruva av tummskruvarna.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en tyst dator sattsa på luftkylning.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Vattenkylning eller grym fläns?

Citat:

Jag menade ju självklart om folk körde med stor tank.
O det där med processorbyte var helt fel från mig ;). Tänkte totalt fel.
Trodde man var tvungen att skruva loss skruvarna som sitter på baksidan av moderkortet men så var det ju inte =). Behöver ju bara skruva av tummskruvarna.

Jo precis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Eller på en tyst pump.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Om han har mycket pengar får han iofs en mycket tystare dator med vatten.
Jag kör min radiator utan fläkt, o överstiger inte 50 grader en enda sekund efter 2-3 timmar prime.

Permalänk
Medlem

vill man ha en tyst dator har man varken fläktar eller vattenkylning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Om han har mycket pengar får han iofs en mycket tystare dator med vatten.
Jag kör min radiator utan fläkt, o överstiger inte 50 grader en enda sekund efter 2-3 timmar prime.

Nej, man får ingen tyst vattenkylning för 1500kr. En tyst luftkylning kan vara mycket tystare än en tyst hårddisk. För att det ska bli tystare med vatten behöver man kyla alla diskar och isolera dom och kyla vattnet passivt, samt att man behöver vattenkyla nätagget. En vanlig radiator utan fläkt (Under 35x20x5cm) räcker inte till en överklockad processor, särskilt inte om man kyler mer än processorn. En luftkylning av processorn och resten passivt blir tystare än någon hårddisk iaf, så det är hyfsat onödigt och mycket dyrare med vatten om man vill ha det tyst.

Permalänk
Medlem

Största argumentet mot folk när dom vill bygga tysta datorer verkar vara "det är onödigt att försöka få det tyst för hårddiskarna låter mycket ändå". Vad man inte tänker på då är att alla ljudkällor bidrar till totala ljudvolymen. Bara för att en hårddisk låter 30 dBa kanske så låter det ju ännu mer om man har två, närmare bestämt 33 dBa. Har man då en processorkylare med fläkt som låter 40 dBa så är man en bra bit upp till. Och så nordbrygge- och grafikkortskylare.
Slutsatsen är att ljudkällorna inte "dränker" varandra, utan snarare låter ännu mer tillsammans. Kan man byta ut fläktarna på CPU, nordbrygga och grafikkortskylaren mot en hyfsat tyst radiatorkylare så är man en bra bit på vägen.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk

oki men om vi skiter i de här med tystheten å säger att dom låter lika mkt. Också tar vi det här med prestanda mässigt!?! HUr mycket bättre är vatten då? Är det värt de fyr dubbla en fläns?

Permalänk
Medlem

Om vi säger så här...
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=960&session=88ea8a8...

Den flänsen och en värmestyrdfläkt som är på max 30 db

Och så en vattenkylning för 1500kr? Prestandamässigt, stor skillnad tror ni?

Permalänk

KOm igen nu! Kan ingen hjälpa mig med det jag vill ha svar på? HUr stor är skillnaden prestandamässigt?!

Permalänk
Medlem

Säger så här, en medelmåttig vattenkylning motsvarar väl prestandamässigt ungefär en sån där "the Christlyer Building" som man kan köpa för luftkylning som är 20cm hög och väger 2 kg.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem

dsundelin: Jag har läst lite resensioner och det verkar röra sig om ca 10-15 grader prestandamässigt.

Visa signatur

Levicom 350W Dual Fan Abit KV7 Amd Athlon XP 2800+@3200+ Vatten Twinmos 512mb ddr pc3200 Sparkle Geforce FX5900 500/930 160 gb hd Logitech MX500

Permalänk
Medlem

jag kan meddela att du kommer få en tystare kylning om du kör zalman cnps 7000 och passiv kylare på grafikkortet och en kylare på hårdisken... det kostar typ 1000kr och blir tystare...
jag kör min cpukylare på 5v och den e då knappt hörbar om du kör passiv kylning på grafikkiortet så låter det ju ingenting och en passiv kylare på hårdisken så låter den inte mycket heller... och detta 500 billigare än vattenkylning till bara cpun... skulle tippa att det inte blir alltför stor tempskillnad heller....min cpu ligger på 46 grader fulload och hörs som sagt knappt...köp flänsar och strunta i vattnet så får du betydligt tystare dator för pengarna.

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Jag hade en SLK och "vridpotsstyrda" fläktar innan, och vid surf och slöanvändande och fläktarna på min, så var den nästan lika tyst som nu. Däremot maxade den ~2,5GHz (och då var den inte tyst ).

Nu har jag vatten och en 120 fläkt till radiatorn, den låter lite mindre, men är däremot Primestabil enl. sign nu.

Så mitt råd lyder:
Om du inte är ute efter att klocka mycket, köp en Zalman 7000 AlCu
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=45873&t=1622&l=...
och få en tyst dator utan krångel.

Max OC/kylning till rimliga pengar, bygg en egen vattenkylning.

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Strunta i Zalmanflänsen ifall du ska köra med luft. Köp en Thermalright
SP94(intel)sp97(AMD) istället. Kör med en sådan med en tyst 92mm Zalman, som dessutom går i 70%av hastigheten (så gott som helt tyst). Ändå så har jag fina temps på prollen trots att den är klockad 2.6@3.3 och att spänningen till prollen ligger på 1.6
Helt enkelt den bästa kylflänsen i dag, detta med marginal.

Har också lessnat på vatten. (Har kört med "vanlig" vattenkylning och ett specialbygge med kompressorkylt vatten/etanol (-20c).

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvonS
Strunta i Zalmanflänsen ifall du ska köra med luft. Köp en Thermalright
SP94(intel)sp97(AMD) istället. Kör med en sådan med en tyst 92mm Zalman, som dessutom går i 70%av hastigheten (så gott som helt tyst).(-20c).

Håller med om att SP-97 förmodligen är den bästa AMD-flänsen på marknaden idag. Men om man bara ska klocka "lite", så räcker Zalmannen gott till halva pengen ;)!

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.