Permalänk
Medlem

Inte igen!!? CPU prob.

EMERGENCY!

Jag har en gång bytt ut moderkort o CPU pga kracsh...

Idag tog jag ut moderkortet o rensade burken.. Passade även på att applicera ny pasta AS3 på min AthlonXP.
Jag hade en sak i åtsanke när jag lade på min kylfläns igen: kylflänsens ska inte krocka med sockel-höjden.. ni vet? Och jag såg att den inte gjorde det heller..
När jag sedan kopplade in allt så startade jag datorn. Den pep en gång, sen snurarde bara fläktarna o så, blev ingen bild p skärmen. Jag är skitförbannad, jag har annat att oroa mig för än min dator.

Kan det vara så att mitt moderkort har en sensor som omedelbart stänger av processorn vid felmontering?

Kan det vara något annat än min CPU som inte startade rätt?

Jag kanske omnterade kylflänsen lite snett, men jag hörde varken något *crack* eller sniffade brandrök..
Tror ni att min processor är OK? Jag ska ta en titt imorgon..
Det sista jag behöver nu är en trasig cpu och jag vill verkligen inte betala 500kr för en ny.

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk
Medlem

ESD?
hur rensade du burken, egentligen?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
ESD?
hur rensade du burken, egentligen?

ESD?
Damsög genom gummislang så = ingen statsik elekricitet... ?

Men kan d vara så att min dator inte bootar pga säkerhetsåtgärd?

Visa signatur

- aKoDaK!

Permalänk
Medlem

Prova clear cmos.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Prova clear cmos.

japp, hade samma prob igår jag...nollställ bios genom att flytta på CMOS-jumpern

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av el0
japp, hade samma prob igår jag...nollställ bios genom att flytta på CMOS-jumpern

Den funakde nu! Dock inte pga CMOS.. Kylflänsen låg ca 1mm fel!

Visa signatur

- aKoDaK!