Permalänk
Medlem

Brygga nätverksegment

Jag har en söt liten server som kör slackware 9.1.
I den sitter 2 stycken NICs som jag har bryggat men det funkar inte riktigt.
Så här ligger det till:

Eth0 är mitt wlan-kort som är anslutet till en "vanlig" router som i sin tur är ansluten mot internet.
Eth1 är ett vanligt 10/100 kort som sitter med korsad kabel till min laptop.
Dessa är ihopbudna med Br0 som då är bryggan.

Servern kan pinga på routern, laptopen och internet.
Laptopen däremot kan bara pinga servern.
Vad kan jag har gjort fel?

Permalänk

Re: Brygga nätverksegment

Citat:

Ursprungligen inskrivet av D3f3ct
Jag har en söt liten server som kör slackware 9.1.
I den sitter 2 stycken NICs som jag har bryggat men det funkar inte riktigt.
Så här ligger det till:

Eth0 är mitt wlan-kort som är anslutet till en "vanlig" router som i sin tur är ansluten mot internet.
Eth1 är ett vanligt 10/100 kort som sitter med korsad kabel till min laptop.
Dessa är ihopbudna med Br0 som då är bryggan.

Servern kan pinga på routern, laptopen och internet.
Laptopen däremot kan bara pinga servern.
Vad kan jag har gjort fel?

Är det inte NAT-routning du är ute efter?

AFAIK är bryggor till för att just brygga nät, vilket i ditt fall innebär att om bryggan fungerar, skulle servern vara osynlig, liksom de två interfacerna, för andra hosts på det sammanbryggade virtuella nätet.

Men ta vad jag säger med en nypa salt; har aldrig byggt bryggade nät, däremot läst lite. Så jag kan vara way off base..

W

Permalänk
Medlem

NAT har jag redan i och med den "vanliga" routern.
Det jag vill är att alla paket som är adresserade till min laptop kommer dit, likaså att laptopen ska kunna få IP från DHCP-servern i den "vanliga" routern.

Helst ska den inte bli osynlig då jag hade tänkt att köra apache, ftp m.m. på den också.

Jag har använt servern till att brygga innan men då körde den windows.

Permalänk
Medlem

jag tror det ska gå att brygga och fortfarande komma åt dina burkar..
men som det verkar så funkar inte bryggningen alls för dig..
skulle va bra me lite mer info.. typ va har du gjort än så länge? ifconfig output.. ? osv osv

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Lite mer info var det ja

1) Tog ner eth0 och eth1. (ifconfig ethX down)
2) Skapade bryggan. (brctl addbr br0)
3) La till NICsen i bryggan (brctl addif ethX)
4) Tog upp ethX fast utan IP (ifconfig ethX up)
5) Tog upp br0 och lät routern tilldela den en IP (ifconfig br0 up, dhcpcd br0)

Det enda interfacet som har ip är br0 men alla interface har haft mer eller mindre trafik.

Tänkte att jag inte skulle paste:a hela ifconfig då den är rätt lång, men om ni behöver se det så säg till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D3f3ct
NAT har jag redan i och med den "vanliga" routern.
Det jag vill är att alla paket som är adresserade till min laptop kommer dit, likaså att laptopen ska kunna få IP från DHCP-servern i den "vanliga" routern.

Helst ska den inte bli osynlig då jag hade tänkt att köra apache, ftp m.m. på den också.

Jag har använt servern till att brygga innan men då körde den windows.

Jag vidhåller att en dubbel NAT är en mycket smidigare lösning. Bryggning är inte tänkt att användas på detta sätt. Bryggning är i 9 fall av 10 transparent. Googla om du inte tror mig.

W

Permalänk
Medlem

Hur pass svårt är det att sätta upp NAT då?
Vad behöver man?
Vad ska man tänka på?

Permalänk
Medlem

Worldspawn, SMART TÄNKT!
Han tänker antagligen använda servern som båda bryggande access-point och .. ptja, server.. UTAN att NATa skiten.. vilket är fullt förståeligt.

sedan, vadå inte tänkt att använda så.. nu är det så att nästan varenda access-point använder det så, så sluta klaga
skicka ett mail till d-link ist

Visa signatur

pub 1024D/6600D334 2006-03-29
Key fingerprint = 72B7 2466 1864 C5DF 4A01 A74D A438 7C46 6600 D334

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Jag vidhåller att en dubbel NAT är en mycket smidigare lösning. Bryggning är inte tänkt att användas på detta sätt. Bryggning är i 9 fall av 10 transparent. Googla om du inte tror mig.

W

En brygga är alltid transparent, ja. Men man kan fortfarande ha ip-adresser på alla inblandade interface. I det här fallet tycker jag att det låter smidigare att sätta upp datorn som en brygga än att blanda in NAT, som i nio fall av tio är av ondo. (Dessutom är 80% av all statistik påhittad. )

Tyvärr kan jag inte tillföra mer än så till ditt problem, jag har ingen aning om hur man sätter upp detta i Linux.

Permalänk

v1gge: Jag hade fel i det här fallet. Eller, vilket du ser i mitt svar till griff, min erfarenhet av att routa LAN härör ursprungligen ur situationer där bryggor kanske inte varit rätt alternativ. Så, jag ger förmodligen inte de bästa utav råd på området.

That being said; Läs igenom mitt inlägg igen, och fundera sedan över tonfallet i det, jämfört med ditt eget. Kan inte påstå att jag tycker att jag förtjänat detta pubertala och dryga utfall. Ergo; jag skulle uppskatta om du skärper till din attityd. Hur rätt man än har, så får man inte mycket sympati om man är otrevlig.

griff: jag vet, en brygga är alltid transparent, i nätverks-träds-perspektiv; menade i form av att bryggans egna interfacer blir "transparenta" och inte får ngn adress, vilket har varit fallet med de bryggor jag satt upp tidigare, vilket varit ett problem, då det rört sig om helt separata nät så att säga, som man gärna vill åtskilja mer. Vilket i sin tur är varför olika andra routningsmetoder än rena bryggor har varit att föredra. Har dock RTFMat mer nu, och kommit fram till att så inte alltid behöver vara fallet. Det är en bra dag då man lär sig något, allra mest om att man intet vet..

W