Permalänk
Medlem

Duger Detta?

OK har nu köpt en ny Dator Och vill gärna veta om detta Duger?
tycler det själv för dom pengarna jag har slängt ut men vill veta vad andra säger...

Ok här är Grejorna iaf...

Intel Pentium 4 Northwood 3.0GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz bulk/tray Socket 478

Zalman ZM-7000A-CU Intel 478 / AMD 462(med hål runt sockeln) / Socket754

Abit IC7-G Moderkort S478/800mhz, SATA
I875P, ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid AgP x8

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack
Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

LeadTek Winfast Geforce 5900Ultra TDH A350 256megRam
MyVivo Edition

Räcker dette eller ett tag iaf?
Rösta gärna!

Visa signatur

i5-11600K 3.9 Ghz @ 4.9 Ghz, ASUS ROG Strix Z490-A Gaming, Corsair RM850X 850W / 80+ Gold, Fractal Design Celsius S24 / 240mm, Fractal Design Define C
Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz, 5070Ti x3
///If you Dance with the Devil, the Devil don´t change, the Devil changes you

Permalänk
Medlem

Jodå, det ser väll ganska bra ut.

Själv hade jag satsat på AMD 64.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Nja är en Intel människa ända inn i själen
kan inte tänka mig något annat ännu iaf

Visa signatur

i5-11600K 3.9 Ghz @ 4.9 Ghz, ASUS ROG Strix Z490-A Gaming, Corsair RM850X 850W / 80+ Gold, Fractal Design Celsius S24 / 240mm, Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag hade också tänkt skaffa ett sådant "paket", men jag tänkte haft radeon.
Det har förvisso blitt så att jag har lyckats bli övertygad om att A64 är ett bättre val, så jag tycker du skall kolla mer på den.

Permalänk
Medlem

ok har desvärre redan beställt allt så det ligger på posten och väntas på att bli hämtat men vafan tror fortfarande att Intel Spöar Amd om inte annat så kan man inte grilla korv över Intels Processorer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag sa så har jag nyss blivit övertygad (tror jag)
Men jag tror fortfarande att MBn till p4 liksom lite annat på moderkorten är bättre och stabilare till p4orna då MBtillverkarna har haft gott om tid att se/få alla problem och lösa dem.
Prestandamässigt tror jag inte skillnaden är så stor i 32-bits system iaf, kan bli en annan femma när ett ordentligt OS 64-bit kommer ut

Permalänk
Medlem

Mjo Men tror ändå att Intels p4 eager Amd
aja har nog stött på ett annat prob nu istället
har hört/sett folk som säger/skriver att zalman´s acu fläns inte får plats på moderkortet tack vara nordbryggans kylare och fläkt
om det är så ska jag pissa på mitt moderkort och sen skänka det till rädda barnen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TaTTaren: P4C är bättre än Athlon XP de säger nog ingen emot men ta en titt på futuremarks hemsida... de skiljer mer än 4000 poäng tror jag mellan den bästa A64an och den bästa vanliga P4Cn så A64 ÄR bättre, snabbare och grymmare + mer framtids säker än en P4C men har du redan köpt sakerna så har du gjort ditt kasst. En 3.0C är inte en dålig burk däremot, onej men en den får ordentligt me spö av en A64 3000+.

I övrigt ser burken mycket potent ut, de enda jag hakar upp mig på är de där FX kortet... ett Radeon 9800Pro hade suttit bättre i en sån burk men... du sa ju att grejjerna ligger på posten så... De är ju samma här ett FX5900U är ett grymt graffe, dessvärre är t.o.m nästan 9700Pro bättre och definitivt 9800Pro...

EDIT: Såg nu att du sa att de inte går å steka korv på Intel! Om de går så är de på just Intel de går! Eftersom den är varmare än AMD idag, enda skillnaden är att Intel har heatspreader som avger värme aningen bättre sen är Intels retail kylning inte att leka med. Ska också nämna att en AMD inte mår dåligt av att ligga i 70C load, en Intel börjar väl kännas som sirap i dom temperaturerna =P

Permalänk
Medlem

Seize ^^

jo nu är det ju så att jag inte har haft en amd sen amd duron 1Ghz var det värsta på amd marknaden och den var rejält varm då

men tror säkert att amd64 spöar pentium men jag känner mig säker med pentium efter som att jag är klockare och det känns säkert att den throttlar ner sig om den blir för varm känns bra

Och om mitt Graffe kort

jag var en av dom 5 Första i Sverige som köpte det graffe kortet Då Sbs.o.se lanserade det på marknaden så inte så mycket att göra åt och jag är både en gejmer och en som sitter och pysslar med mycket editing så det grafikkortet passar mig utsökt då det spöar ati på den fronten
Ati är mer ett spel inriktat grafikkort och Geforce är ett Grafikkort som är mer Grafikst inriktat skilljer inte mycket poäng på Geforcefx5900 och ati 9800pro
det går ganska gämt ut men dom är bra på olika saker

jo kan nog hålla med om att pentium blir välldigt seg om den blir varm
har själv kommit fram till genom egna tester att min pentium 2.4 som jag hade förut fungerade bäst runt 15 grader @ 133*18 = 2394Mhz

men som sagt alla gillar olika saker kanske ska fundera på att sälja skiten direkt då och köpa en athlon64 eller så kan man vänta tills pentium släpper en prolle med 64 bits teknologi

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TaTTaren

men tror säkert att amd64 spöar pentium men jag känner mig säker med pentium efter som att jag är klockare och det känns säkert att den throttlar ner sig om den blir för varm känns bra

Finns det inte trottling på nyare amd brädor ochså?
Btw är du verkligen säker på att ett 5900 spöar ett 9800 pro i något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD64 har Cool & Quiet teknik som gör att den klockas ner när du bara gör enkla arbeten på datorn. AMD64 och P4 throttlar båda ner om den blir för varm dessutom går det utmärkt att klocka en Athlon64 också. Du hade definitivt blivit mer nöjd med en Athlon64 på i stort sett ALLA punkter. Men nu är det ju för sent.

Varför frågar folk om detta EFTER att de köpt datorn? Borde du inte ha gjort det INNAN?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Aja nu är det ju så att jag har plockat ihop dom delarna som JAG ville ha efter som att jag Litar På abit och Intel och dåliga erfarenheter av Amd
så därför...
Jag frågade bara vad folk tyclkte om detta inte råd om varför jag köpte det eller vad jag borde köpt...

LasseTm mjo tror att det var ganska lika mellan dom korten efter som att gf fick lite mer poäng i vissa grafiksa saker och ati i spelen.... men men

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe att fx 5900 slår 9800 är ju nästan skoj för geforce korten kan ju fan inte ens göra alla tester i futuremark. Om du var bland de 5 första som köpte detta kort gissar jag att priset var ca 5000:- ? uj uj 9800 xt hade ju varit mycket mycket bättre så enligt mig är ditt grafik korts val = SKIT !
de andra grejorna duger väl

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Men hör du inte va killen säger rumpel! Han säger att ATi kortet är bättre i Spel grafik t ex 3dmark! I grafiskt skapande t ex renderingar kan GeForce mkt väl vara bättre än ATi, jag litar bara på TaTTaren nu, jag har inte läst några tester men de kan mkt väl vara så. Men ett 9800XT är ju aningen nyare än 5900U också skillde väl ett antal veckor mellan releasen på dom 2, eller var de ett par månader... kommer inte ihåg riktigt...

Permalänk
Medlem

ati har ju fler funktioner och är snabbare på allting omöjligt att jag tror på att 5900 är bättre på en enda sak.
och om han verkligen är så jätte intresserad av renderingar så ska han ju ha ett matrox kort.
om det verkligen är minsta lilla skillnad mellan korten på renderingar så väger spel övertaget för ati över såppas mycket att det vinner i vilket fall som helst piss lätt

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Fråga vad folk tycker om delar EFTER man har köpt? Idiotiskt. Om jag var dig hade jag utnyttjat ångerrätten samt köpt A64 istället.

Permalänk
Medlem

Men hahaha nu är vi här och Trampar Igen...
Jag frågade bara vad folk tyckte om köpte inte vad jag borde ha köpt istället och jag ger blanka fan i om ati är bättre eftersom att jag gillar Geforce...
och ja när jag köpte kortet så kostade det 5160kr med frakten...
oxå när jag köpte det så läste jag en massa test där Fx5900U fick ca 20 poäng mer i dom Grafiska Testerna.... inte mycket men det är mer och jag sa att det INTE var så mycket skillnad.

Och villket Test är det där Mitt Fx kort inte pallar Alla Testen?
Mitt Graffe Kort Pallar nämligen Alla 3dmark 2001Se utan problem,,,
har inte kunnat pröva det nya 2003 effter som att alla delar inte är ikopplade,,, så villka test pallar inte FX?

Aja Whatever
(obs!! om du frågade någon vad dom tyckte om din nya bil som du köpt... och alla ger negativa svar, känns det som ett dåligt köpt då eller?
Eller säljer du den och köper en ny som du inte gillar men som alla andra gillar?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Aja Whatever
(obs!! om du frågade någon vad dom tyckte om din nya bil som du köpt... och alla ger negativa svar, känns det som ett dåligt köpt då eller?
Eller säljer du den och köper en ny som du inte gillar men som alla andra gillar?) [/B]

Ett grafikkort är inte en bil. Mycket dålig jämförelse. Anledningen till att man väljer en bil som alla andra avråder en till är mest troligt att man tycker bilen är snygg. Både ATI och nVidia har i stort sett exakt likadana skärmbilder, men ATI är snabbare.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TaTTaren
Seize ^^

jo nu är det ju så att jag inte har haft en amd sen amd duron 1Ghz var det värsta på amd marknaden och den var rejält varm då

en budget processor kan väll inte ha varit det värsta, och jag fattar inte varför du skapar tråden EFTER du har köpt grejorna trodde du att alla skulle bli avis eller?

Permalänk
Medlem

MEN VAFAN jag sa frågade inte folk om råd vad jag borde ha köpt istället eller vad jag inte borde ha köpt jag frågade bara om folks åsikter på köpte tex
Bra, duger väll, köpt något bättre osv.
inte vad jag BORDE ha köpt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seize
En 3.0C är inte en dålig burk däremot, onej men en den får ordentligt me spö av en A64 3000+.

Den får inte alls ordentligt med spö av 3000+. Det handlar om små skillnader, och det finns även saker som P4an är snabbare på. Alla överdrifter om extrema skillnader börjar tära lite på nerverna

tattaren: Du har inte gjort ett dåligt köp.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Tack äntligen någon som förstår at skillnaderna inte är Extrema

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Jodå, det ser väll ganska bra ut.

Själv hade jag satsat på AMD 64.

Det är ju bättre med Intel Pentium processor.

Permalänk
Medlem

juste inte prövat alla testen dra igenom 3dmark 03 eller 04 får du se
du lär bli besviken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel
juste inte prövat alla testen dra igenom 3dmark 03 eller 04 får du se
du lär bli besviken

3Dmark04 finns inte så det kan bli problem...

Och 3Dmark03 går nästan enbart efter grafikkortet så jag antar att det är FX5900 du kasserar. Se det då så här: I regel fungerar de korten mycket bra, och har stabila drivrutiner. Världen är inte svartvit, wake up...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfred
Det är ju bättre med Intel Pentium processor.

Var har du sovit...

Och -=AgV=- Du har såklart rätt att skillnaderna är små, men efter alla (även du ibland) som tjatat om hur STORA skillnaderna är så tar man efter, kan inte hjälpas helt enkelt

Permalänk
Medlem

Skillnaderna är ibland stora ibland små, men varför köper man en processor som inte är lika snabb? När dessutom WinXP 64-bit kommer sen så blir det större prestandaskillnad.