Märkliga ljud från diskarna då och då...

Permalänk

Märkliga ljud från diskarna då och då...

Ibland ger diskarna ifrån sig ett kort "rasslande" under ett par sekunder ackompanierat av ett kort pip från den interna högtalaren. Det låter alltid likadant så jag tror inte det är något fysiskt fel som orsakar det och det har inte inneburit några problem för mig, dessutom har det alltid funnits där ända sedan jag byggde burken med färska komponenter.

Någon som vet vad som orsakar det? Jag vet att det inte är S.M.A.R.T. som orsakar det då ljudet uppstår även då S.M.A.R.T. är frånkopplat. Kan det vara någon annan form av diagnostikfunktion? Eller gör datorn så bara för att göra mig konfunderad?

Permalänk
Medlem

IBMs diskar ska låta så, har för mig att det är när läsar huvudet ska byta till plattan under eller ngt :/ sök, finns trådar som tar upp ämnet + jag tror det står i faqen.

Permalänk

Hittade en annan som hade samma problem
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23859...

Dock hade han inte fått några svar och jag hittade inget i faqen.

Permalänk
Medlem

Har också en IBM-disk som låter ibland och det har den gjort sedan installationen för två och ett halvt år sedan... Det är nåt metalliskt skrapande ljud, typ: "eii, aeee, crunch, pip". Hade det uppe här på forumet för länge sedan och det visade sig vara vanligt och ofarligt :\

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk

Precis det ljudet som jag har. Kollade runt lite här på forumet och hittade en del information till sist. Det är tydligen något slags kalibrering som inträffar när skivorna hettas upp, detta låter som den troligaste förklaringen. Andra har dock nämnt saker som att för att förhindra att olja ansamlas på skivorna flyttar sig läsarmen på sig då och då för att förhindra att skivorna blir oljiga medan andra har nämnt att det är en slags diagnostisering av eventuella felaktiga kluster. Jag har inte hittat något på IBM:s sajt beträffande anledningen till detta ljud så jag vet inte vad jag ska tro.

Nåja, det är inte ett tecken på att disken/diskarna är på väg att haverera men det skulle vara kul att veta svart på vitt vad dess funktion är.

Permalänk
Medlem

det här är väl inte bara särskilt för IBM ?
Har en ny hdd av märket WD, den låter lite "rasslande" då och då, dock inget som piper.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem

Seagate Barrabuda 7200.7 verkar också har det här ljudet. Dock har inte Samsung P80 det och de är tystare än 7K250 också. Fast min P80:n blev helt korrupt efter första dagen men jag antar att det berodde på mitt kontrollerkort.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk

Jag hittade till sist en del information på IBM:s hemsida och Google Groups. Det är tydligen något slags skyddsystem där när disken har idlat en stund drar undan läsarmen från disken och låser den. På IBM:s hemsida nämns inte detta angående Deskstar-diskar utan endast för IBM Thinkpad (vad det nu är för något). På Google Groups är det flera som nämner att detta gäller för Deskstar men de som hävdar det kan lika gärna ha sett informationen om Thinkpad och antagit att detsamma gäller för Deskstar.

Med andra ord: Jag har fortfarande inte fått information svart på vitt vad som orsakar det.

Permalänk
Medlem

Tjenna, ja har själv en ibm disk som ger lustiga ljud ifrån sig, dock inte från högtalaren, utan från själva disken. Vet ej vad detta beror på, har alltid trott att något har varit farligt skadligt

Visa signatur

Devils plaything

Permalänk
Medlem

Jag vill ha det till att det är parkeringen av läshuvudet på diskar till bärbara datorer (2,5" IBM-diskar). Antar att den parkerar diskhuvudet hela tiden då det inte används för att minska risken att det ska slå skivorna vid ovarsam hantering av datorn.
Det liksom piper/gnisslar till i disken under slutfasen av läsningen från skivorna inne i disken. Det är ett väldigt märkligt ljud som inte alls liknar det som man har i en 3,5" disk. Så ni som säger att ni har samma ljud i era "vanliga" diskar har nog inte hört detta ljudet.

Precis vad som orsakar själva gnisslet är väl inte så intressant kanske?

Permalänk
Medlem

Mina 7k250 låter lika, man kan disabla AAM för att slippa det. Verktyg för sånt finns på tillverkarnas hemsidor.

Visa signatur

CCNP