Nu kan du stänga av datorn.

Permalänk

Nu kan du stänga av datorn.

För ett par dagar sedan lade jag märke till att 6 enheter delade på samma Irq. Jag hade dock ingen möjlighet att ändra enheternas Irq-tilldelning manuellt men efter att ha läst om en lösning på problemet gjorde jag så som följer:

Jag gick in i enhetshanteraren och gick in i egenskaperna för "dator", det stod ACPI...nånting, nåväl, jag uppdaterade drivrutinen till standard pc och startade om. Datorn letade under uppstarten reda på alla enheter och när jag sedan kollade Irq-tilldelningen hade alla enheter fått en egen Irq.

Men, nu kommer vi till själva problemet. Varje gång jag ska stänga av datorn så blir skärmen svart med den irriterande texten "Nu kan du stänga av datorn", varpå jag måste trycka på knappen i 4 sekunder, vilket var en följd av att jag avinstallerade plug and play.

ACPI är aktiverat i BIOS men när jag går in i Energihanteraren så finns inget val för APM och jag kan inte heller återinstallera plug and play då den automatiska uppdateringen inte hittar några drivrutiner. Väljer jag att visa en lista över tillgängliga drivrutiner finns där endast Standard PC.

Någon som vet hur jag kan återinstallera plug and play eller om det finns något annat sätt att få datorn att automatiskt stänga av sig efter att ha klickat på "Stäng av"?

Permalänk
Medlem

Läs FAQen... det står där... det vet jag...

Permalänk

Jag kollade faqen och precis som du säger så står det där. Problemet är att länken till artikeln som beskriver steg 1 är död och utan den kommer jag inte till steg 2: att aktivera APM.