Permalänk
Avstängd

hmm, det funka ändå inte.. vet inte riktigt hur jag ska göra... pillar lite till hmm..

jare

edit:
Jeejj, nu fick jag det att funka. Tack alla som hjälpt till!!

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel
http://www.1go.dk/webhotel/produkter.php -> Längst ned och tryck på "opret webhotell".
Där får du ett hotell som är gratis, utan reklam osv, du kan nå din sida genom en FTP-klient och jag tror att du kan chmod:a filigrans databasfil(textfilen) så att det fungerar att skriva till den.

Webhotellet stödjer även MySQL databaser och du får tillgång till PhpMyAdmin och kan då lätt skapa tabeller, celler, kolumner och skriva ett ännu enklare script, Eller använda ett av alla de som redan finns (läs: hotscripts.com ).
Fördelarna med MySQL istället för en vanlig textfil som databas är många, det går lättare att uppdater/skriva/ta bort/söka osv.

skriv en guide är du snäll

när jag klickar på opret webhotell så kommer jag till en sida där man ska skriva in domän namn och sen så kommer man till en sida där det står att det kommer kosta 298:-

var det inte gratis sa du?

edit: ah, hittade det

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv

Hmm..jag har fått aktiveringsmailet, men jag får inga inloggningsuppgifter.
Aja, förhoppningsvis skickar de det snart, när jag sagt till om det.

Permalänk
Avstängd

Undrar på nytt då om ni har nått bra script eller nått för att göra en max anmälning dvs. att det kan anmäla sig max 120 st och sedan är det fullt??

Mvh
Jare

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Medlem

Som ett exempel;

<?php //mysql $asdf = mysql_num_rows(mysql_query($qwerty)) //textfil $asdf = count(file("fil.txt")); if($asdf == 120) { die("Fullt"); } else { ?> <html>Gör som vanligt..</html> <?php } ?>

EDIT: Oops, inte mysql.

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Avstängd

så du menar nått sådant här??

<?php
$fil = 'anmalda.txt';
$namn = $_POST['namn'];
$nick = $_POST['nick'];
$klan = $_POST['klan'];
$email = $_POST['email'];
$text = "<p>Namn: $namn<br /> Nick: $nick<br /> klan: $klan</p>";

if (is_writeable($fil)) {
if (!$handle = fopen($fil, 'a')) {
echo "kan inte öppna filen";
exit();
$asdf = count(file("anmalda.txt"));

if($asdf == 120)
{
die("Fullt");
}
else
{
}
}
if (fwrite($handle, $text) === FALSE) {
echo "kan inte skriva till filen";
exit();
}
fclose($handle);
Header("Location: laesanmalan.php");
}
else
echo "kunde inte skriva till filen, rättigheter";
?>

får det inte direkt att funka.. problemet ligger i??

mvh
jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

Noop.. inte direkt. Snarare på den sidan där du har formuläret.

EDIT: Men det går ju såklart att fixa på den sidan också. Vänta lite. Eller hm.. den sidan skriver ju aldrig eller liknande till filen?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Som jag fattade det skulle alltså det se ut något såhär

<body bgcolor="#4A4A4A">
<p><b><font face="Verdana" size="4">Skicka in din anmälan</font></b></p>
<form method="post" action="skrivanmalan.php">
<p>Namn: <input type="text" name="namn" /></p>
<p>Nick: <input type="text" name="nick" /></p>
<p>Email: <input type="text" name="email" /></p>
<p>Ev.klan: <input type="text" name="klan" /></p>
<p><b><font face="Verdana" size="2">Klicka endast EN gång, tack!</font></b></p>
$asdf = count(file("anmalda.txt"));

if($asdf == 120)
{
die("Fullt");
}
else
{
?>
<?php
}
?>
<p><input type="submit" value="Skicka anmälan" /></p>
</form>

eller är jag helt ute och cyklar?? Har jag glömt något viktigt? sedan undrar jag också eller jag vet att det finns nått sätt så man måste skriva in ett minimum antal bokstäver kommer inte på det bara

Mvh
jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Hedersmedlem

snälla, lägg koden inom [.php][./php] (utan punkterna då) när du skriver php kod, blir mycket lättare då...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jare
Som jag fattade det skulle alltså det se ut något såhär

*snip*

eller är jag helt ute och cyklar?? Har jag glömt något viktigt? sedan undrar jag också eller jag vet att det finns nått sätt så man måste skriva in ett minimum antal bokstäver kommer inte på det bara

Mvh
jare

Mer något så här;

<body bgcolor="#4A4A4A"> <?php if(count(file("anmalda.txt")) == 120) { die("Fullt"); } else { ?> <p><b><font face="Verdana" size="4">Skicka in din anmälan</font></b></p> <form method="post" action="skrivanmalan.php"> <p>Namn: <input type="text" name="namn" /></p> <p>Nick: <input type="text" name="nick" /></p> <p>Email: <input type="text" name="email" /></p> <p>Ev.klan: <input type="text" name="klan" /></p> <p><b><font face="Verdana" size="2">Klicka endast EN gång, tack!</font></b></p> <p><input type="submit" value="Skicka anmälan" /></p> </form> <?php } ?>

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ok. hmm, testade så också för det var så jag trodde det skulle vara men då buggade sig allt. Men nu verkar det funka.
Jag blir inte klok på php får ta någon kurs någon gång!

edit
eller så funkade det ju inte. aja försökte i alla fall. tack för hjälpen. det är ju ingen count som funkar. finns ju även en som räknar hur många som har anmält sig och den stannar vid antalet 1.

mvh
jare - tack

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

I skrivanmalan.php, så finns raden:

$text = "<p>Namn: $namn<br /> Nick: $nick</p>";

Ändra den till:

$text = "<p>Namn: $namn<br /> Nick: $nick</p>\n";

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är ni säkra på att file inte räknar första raden som id 0 och därmed skulle ge 119 som fullboka?

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Avstängd

hmm, nu funkade själva räkneapparajsen men att det skulle vara fullt funkade dock ej.

mvh
jare

Visa signatur

Sydney > Sverige