Permalänk
Medlem

Vilka av dagens processorer är låsta?

Hej,

Inte hängt med riktigt i utvecklingen av CPUs, men sist jag var med så gick det inte att låsa upp multipeln på några av Intels processorer. På AMD gick det däremot alltid på ett eller annat sätta att låsa upp dem. De äldre XP var man tvugna att måla med silverfärg på och med de blev de automatiskt upplåsta i vissa moderkort.

Hur är det nu?
Är 64an låst/inte låst?
Hört något ryckte om att vissa P4or inte är låsta?

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Alla P4:or som du köper ska va låsta
A64 är låst vad jag har hört
A64-FX ska va upplåst
A XP låsta men as enkla att låsa upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

alla AMD Barton 2500+ efter vecka 42 2003 är också låsta, går ej att låsa upp

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maorio
A XP låsta men as enkla att låsa upp.

FEEEEEEL. Alla xp utom 2800+(400mhz fsb) och 3200+(400mhz fsb) är låsta.
OCh dom går _inte_ att låsa på något enkelt vis. Hörta nåt om att man kunde göra om den till en Mobile, men då krävs det att man har ett moderkort som stödjer mobila processorer, dessutom måste man ändra multipel i windows.

Silertricket fungerar _INTE_. Dessutom är alla durons också superlåsta nuförtiden..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Mobile-CPU:er ska funka i ABIT NF7-S.

Permalänk
Medlem

Jasså? alright :). Trodde man behövde värsta specialgrejerna, men inte då

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

synd att man inte har överflöd i pengar då

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Så det finns ínga P4or som är upplåsta!? Någon sa det till mig...

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Va?

Så min 2600+ går inte låsa upp? Vet inte riktigt när jag köpte den men typ i November någon gång tror jag

Vad jag hört så ska är det urfasat mellan bryggorna på dessa nyare prollar och det är bara att hälla lite lim i dom och sedan pensla på ledande silverfärg? Är i alla fall vad jag läst / hört.

Dock stämmer det att Barton 2500 prollar är svåra att låsa upp, det har jag läst... nånstans.

Permalänk
Medlem

Re: Vilka av dagens processorer är låsta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacL3an
Hej,

Inte hängt med riktigt i utvecklingen av CPUs, men sist jag var med så gick det inte att låsa upp multipeln på några av Intels processorer. På AMD gick det däremot alltid på ett eller annat sätta att låsa upp dem. De äldre XP var man tvugna att måla med silverfärg på och med de blev de automatiskt upplåsta i vissa moderkort.

Hur är det nu?
Är 64an låst/inte låst?
Hört något ryckte om att vissa P4or inte är låsta?

Inga moderkort har någonsin "låst upp" någon processor. Det var bara att de flesta korten inte hade stöd för 5bit FID, så man inte kan manipulera för multipliers över 12.5x med en processor som har 5-12.5x default multipel och att man blir fast över 13x på en processor som har default multipel på 13-22x. Dvs vissa moderkort kunde bara hantera 5x-12.5x (4Bit) och dom med 5bit FID 5x-22x.
De som hade avbrända L1 bryggor dvs låsta processorer, som de tidigare Palomino kärnorna (0.18µ, Athlon XP) blir inte "upplåsta" av något moderkort.

I dagens läge vad det gäller AMD processorer så är bara FX-serien (A64 FX-51) som inte är låst.
Så gott som alla nyare Athlon XP är låsta sedan vecka 39-40 2003 och går inte att "låsa upp", det enda man kan göra med dom är att göra dom till en mobile (Måla tredje L5 bryggan) och ändra multiplier från windows med mjukvara vilket inte kommer funka med t ex nForce2 som dom flesta har nu iaf, men det fungerar på moderkort med VIA KT333/400/400A/600 chipset och även på SiS Chipset. Dom nyare låsta processorna klockar oftast väldigt bra.

A64:an kan man köra default multipliern och lägre (från 4x upp till orginal multipel), men inte över default multipliern, man kan göra det pga strömspar-funktionen Cool'N'Quiet.
Mobile Socket A processorerna (XP-M) har aldrig varit låsta och kommer inte låsas eftersom dom behöver fri multipel pga PowerNow.

För Intel processorer så är det bara Engineering Samples som man kan ändra multiplier på. Inte på alla ES processorer för den delen heller.

Permalänk
Medlem

går amd 64 att låsa upp ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
alla AMD Barton 2500+ efter vecka 42 2003 är också låsta, går ej att låsa upp

Köpte min 3200+ vecka 30-nånting men de verkar vara låst för dator startar inte om jag höjer multipliern...

Permalänk
Medlem

har ni nån bra guide helst på svenska hur man låser upp athlone xp 1900+ prossesorer?

sebbe

Permalänk
Medlem

Jag har två moderkort här; ett Asus A7V8X och ett MSI K7N2 (med Nforce2 chipset).
1. Vilken av dessa klockar bäst?
2. Vilka AMD kan jag stoppa i så att de automatiskt blir multipelupplåsta?

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

1. Jag skulle tro att asus kortet är bäst.
2. Du ska ta en som inte är låst. Vilket inte finns att köpa längre.
Så du får leta efter en i anonser. Kolla på maknads avdelningen är på swec.

Permalänk
Medlem

Hur är det med Duron 1,4 -> 1,6ghz?

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
1. Jag skulle tro att asus kortet är bäst.
2. Du ska ta en som inte är låst. Vilket inte finns att köpa längre.
Så du får leta efter en i anonser. Kolla på maknads avdelningen är på swec.

1. Min intuition säger att MSI borde vara snabbast, då jag tror att det är nyast plus att det är Nforce2, vilket Asus inte har. Eller?

2. Grejen är att jag sitter i ett testlab här, så jag har tillgång till nästan alla AMDs gamla :-). Så jag skulle gärna vilja veta vilka av dem som direkt kommer vara upplåsta när jag stoppar in dem i moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

aah, läste fel vilket asus moderkor det var.
Självklart ska du köra på nforce2 kortet.

Jag har för mig att "T-bred B" blir upplåsta.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
Hur är det med Duron 1,4 -> 1,6ghz?

Vad jag vet så ska de gå att l5 modda till mobile duron. Hur det är med l2 cachen har jag ingen koll på just nu men det verkar ha blivit svårare på de nyare...

Jag ska testa på min 1,4 så fort jag vågar.

Finns det nåt alternativ till silverfärg? Funderade på lödtenn istället men frågan är om det går att få ner det i gropen... Nån som testat?

Klockar fint gör de i alla fall... min klarar drygt 2ghz med 1,6v, kass kylning och för hög fsb. Klarar 1921 stabilt på 1,6v.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

OSkar000: Vilken stepping?

I de "stora" Duron-trådarna som ploppade upp förut verkade det som Sverige tyvärr tilldelades en liten batch med de klockvänliga Durons byggda på Tbred B kärnan alltså de olåsta. De nya är superlåsta tyvärr, de äldre kunde man låsa upp l2-cachen på rätt enkelt (eller varför inte bygga världens billigaste Dual-CPU dator med 2st l2 cahce och L5 bryggmoddade Durons?). Och de klockade ju väldigt bra.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem

Har en 1400DLV1C
MIUHB0350 SPMW

Ska försöka vara rädd om den... vill inte elda upp den i onödan

Testade min kusins 1600, samma steppning. Klarar inte ens 166x12 på 1,6v så jag gjorde ett fynd..

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Alla Socket A processorer efter vecka ~39 är låsta och dom nya Applebred (Duron) processorerna är också hårdlåsta och L2 cachen kan inte aktiveras på dom. Precis som jonasy säger.

MacL3an
Testa MSI-kortet och en äldre Athlon XP Thoroughbred Rev B/Applebred eller Barton/Thorton som tillverkades före vecka 39. Dom är inte multiplierlåsta. Det är bara Palomino kärnan som är låst av Athlon XP serien, förutom dom nyare hårdlåsta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av palla
går amd 64 att låsa upp ?

Vad jag har förstått så går den inte att låsa upp, tyvärr (får en imorgon)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
FEEEEEEL. Alla xp utom 2800+(400mhz fsb) och 3200+(400mhz fsb) är låsta.

Har du någon källa?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacL3an
1. Min intuition säger att MSI borde vara snabbast, då jag tror att det är nyast plus att det är Nforce2, vilket Asus inte har. Eller?

2. Grejen är att jag sitter i ett testlab här, så jag har tillgång till nästan alla AMDs gamla :-). Så jag skulle gärna vilja veta vilka av dem som direkt kommer vara upplåsta när jag stoppar in dem i moderkortet.

MSI snabb? hehe vilken skämt

Har två MSI som knappast är snabba..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Alla Socket A processorer efter vecka ~39 är låsta och dom nya Applebred (Duron) processorerna är också hårdlåsta och L2 cachen kan inte aktiveras på dom. Precis som jonasy säger.

MacL3an
Testa MSI-kortet och en äldre Athlon XP Thoroughbred Rev B/Applebred eller Barton/Thorton som tillverkades före vecka 39. Dom är inte multiplierlåsta. Det är bara Palomino kärnan som är låst av Athlon XP serien, förutom dom nyare hårdlåsta.

Hur är det med möjligheten att l5 modda till mobile. Vilka är det möjligt att göra detta med? Alla, alla fram till ??, inga

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Hur är det med möjligheten att l5 modda till mobile. Vilka är det möjligt att göra detta med? Alla, alla fram till ??, inga

Vet inte riktigt, men ser inget hinder till att göra det, men har inte du nForce2 moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Vet inte riktigt, men ser inget hinder till att göra det, men har inte du nForce2 moderkort?

Inte till min Duron. Kör den på ett asrock k7s8x (sis 746fx).

Lyckades få upp den i 10,5x197 på 1,6v. Vet inte om det var moderkortet eller cpun som satte stopp för mer. Max fsb är 166mhz nämligen...

Antar att det enda som händer om jag misslyckas är att den inte blir upplåst. Läste nånstans att den kan få för sig att sätta multipeln till 24 om man har otur vid upplåsningen... Får göra ett par försök nästa vecka, måste bara hitta nåt bra att kortsluta l5 bryggorna med. Funderar på lödtenn men det är nog svårt att få ner en droppe i hålet. Sen vet i sjutton om det är så lyckat att peta runt med en 300+ grader varm lödkolv på cpun...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tjena går det inte att låsa upp en Intel Celeron D 2.8 GHz
med ett MSI 651M-V Mainboard ??

någon som vet

mvh sofliie

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Avstängd

nej, det går inte.