Permalänk
Medlem

-2 Nätagg på 1 dag

Hej, idag när jag skulle starta en av mina datorer så hände ingenting. Efter mkt om och men och fixxande och trixxande osv så kom jag fram till att det nog var nätaggregatet sm hade lagt ner. För att testa tog jag ur nätaggregatet från en annan dator och stoppade in det förmodat trasiga. Mkt riktigt, ingenting hände när jag tryckte på knappen. Ok tänkte jag, problemet fastställt, jag köper ett nytt imorgon, det ordnar sig, oroa dej inte...

Det tråkiga hände när jag satte tillbaka det hela aggregatet i datorn jag tog det ifrån och startade den. Det tog ungefär 5 sek från det att jag tryckt på knappen och att det small till från datorn. Jag kastade mig på strömbrytaren, drog ur elsladden och öppnade fönstret fort som fan samtidigt som dödens stank spred sig i rummet. Fan...

Efteråt när jag öppnade agget såg jag att en kondensator hade smällt.

Nu är frågan varför? Jag hade bara låtit agget ligga på min säng medans jag mixtrade med det som gick sönder först. Sedan jag konstaterat att det första agget verkligen var trasigt satte jag i det hela igen precis som dett suttit innan (eller?).

En andra fråga, finns det någon risk för att resten av grejerna i datorn har pajjat också i samband med aggens frånfälle?

I'm now a saaad panda...

Permalänk
Medlem

har du testat att tjuvkoppla nätaggen?

edit: missade att det var något som hade smällt i det ena..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

smart att bryta upp nät agget iomed att garantin flög ut fönstret när du öppnade det tillsammans med lukten...

det enda som kan ha gått sönder är något/allt som va inkopplat till nät agget, d.vs om det blev överbelstning så att nät agget gav ut mer ström än vad det är menat att det skall göra till komponenterna, men nu när du märkte att det va nät agget som va sönder ta då reda på vad det är som gör att det går sönder.

Permalänk

Om en konding small finns ju tyvärr risken att mobot kan ha pajjat. Förutsätt det inte dock. Har inte en aning om varför det small... :S

Permalänk
Medlem

Tjyvkoppla, vad leder det till?

EcCo, garantin är nog borta sedan länge...datorn är över 3 år gammal.

Det *enda* som kan ha gått sönder är allt som var inkopplat i datron säger du? Ajdå, det innebär att det mesta ligger i riskzonen...

Jag har ingen aning om vad det är som har pajjat agget och jag har ingen aning om hur jag tar reda på det. Det var därför jag frågade

Ni får ursäkta mej, men jag är typ helt värdelös på allt vad mjukvara heter...däremot är jag väldigt klåfingrig

Mobot = moderkort?? (som sagt, ingen koll)

Permalänk
Medlem

kolla noga på motstånden på kretskortet, jag small mitt också härom dagen, skruvade isär och såf inget fel, försökte tjuvkoppla det, stendött.
började löda bort roliga komponentet som kunde vara bra att ha, när jag lött bort lite mer än halva så hittade jag felet, men då orkade jag inte löda dit alltihopa igen.... fan

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte ge mig in på lödning...förvisso har jag genomgått en 2 veckors lödkurs men jag vågar faktiskt inte

Permalänk
Avstängd

Mitt nät agg Dogade för 3 månader sen å då dog Processorn och moderkortet men allt annat över levde tur att garanti finns
(Nät agget också )

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

Illa. Det enda du kan göra efter vad jag kan komma på är att köpa ett eller två nya nätaggregat.
Sen är det bara att hoppas på att allt annat har överlevt. *håller tummarna*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
...över levde... ...Nät agget...

....... .. . . ¤

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tool
Tjyvkoppla, vad leder det till?

EcCo, garantin är nog borta sedan länge...datorn är över 3 år gammal.

Man kan starta nätagget utan att använda ett moderkort, praktiskt om man vill felsöka lite saker eller att man har en överbliven chassifläkt som vill konvertera till bordsfläkt.

Jo, men du köpte ju ett nätaggregat som det är garanti på. Och så öppnar du det direkt =/.

Permalänk
Avstängd

..... Var nog lite trött när jag skrev det där ,Nätaggregatet var sten dött

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb