Styra datorn via fjärrkontroll?

Permalänk
Medlem

http://www.ati.com/products/remotewonder2/index.html

Eller varför inte den nya och snyggare Remote Wonder 2.

Kan varmt rekommendera Remote Wonder.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Transportören
Hrm.. detta verkar intressant, kanske skulle ta och skaffa en..

Den som finns på eksitdata, har kontrollen bra räckvidd? Eller måste man verkligen sikta mot mottagaren?

Jodå, räckvidden duger. Jag tycker den fungerar lika bra som min TV-kontroll, men det säger ju inte dig så mycket Så klart handlar det ju också om var och hur du placerar ir-mottagaren. Jag behöver i alla fall inte sikta direkt mot mottagaren.

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem
Citat:

Hrm.. detta verkar intressant, kanske skulle ta och skaffa en..

Den som finns på eksitdata, har kontrollen bra räckvidd? Eller måste man verkligen sikta mot mottagaren?

jag kan ha sitta o rikta fjärren emot väggen mitt emot mottagaren o den fångar upp signalen utan några problem...

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

Beställd!

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Medlem

Fjärrkontrollsvansinne på Swec!

Permalänk

Jag har nu köpt en... men ja fattar inte...
myHTPC "hittar" inte min fjärrkontroll...

Det står "Failed to initialize the IR reciver"
Det är lite jobbigt...

Alltså, jag får nog fan hjärnsläpp snart...

Får det verkligen inte att funka...
Får inte igång mottagaren, och myHTPC verkar inte tycka om Media Player Classic fastän jag använder pluginet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder Girderpluginen och igorplug.dll

Visa signatur
Permalänk

Till vilket program? myHTPC?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har nu köpt en... men ja fattar inte...
myHTPC "hittar" inte min fjärrkontroll...

Det står "Failed to initialize the IR reciver"
Det är lite jobbigt...

Alltså, jag får nog fan hjärnsläpp snart...

Får det verkligen inte att funka...
Får inte igång mottagaren, och myHTPC verkar inte tycka om Media Player Classic fastän jag använder pluginet...

För att myHTPC ska kunna hitta kontrollen, måste du ha en programvara för den. Jag rekomenderar WinLIRC framför Girder eftersom det är mycket lättare att konfigurera.

Under "Remote control" i "myHTPC configuration" väljer du sedan WinLIRC under "IR-reciever".

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xnx
För att myHTPC ska kunna hitta kontrollen, måste du ha en programvara för den. Jag rekomenderar WinLIRC framför Girder eftersom det är mycket lättare att konfigurera.

Under "Remote control" i "myHTPC configuration" väljer du sedan WinLIRC under "IR-reciever".

Jo, märkte detta efter några timmars slit och frustration, men nu är det löst

Vissa bugger i myHTPC dock, men det är skit samma

GUUUUD va trist det var att "lära" WinLIRC kontrollen nu...

Liten fråga, hur ska jag fixa detta bäst...

Jag har min skärm som jag vill köra 1280x1024 upplösning på, och min TV som max klarar 1024x768...
Har jag skärmen i 1280x1024 och startar myHTPC så syns inte allt, vilket är dumt...
Så min fråga är, ifall det finns något program som ser till så att myHTPC ENDAST visas på min TV, och inte alls på skärmen, förutom kanske vid klockan.

Det vore DUNDER!

EDIT: Nu har jag gjort en dum jävla grej här...
Råkade ta bort exit myHTPC "knappen" ifrån huvudmenyn... Hur får man tebax den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, märkte detta efter några timmars slit och frustration, men nu är det löst

Vissa bugger i myHTPC dock, men det är skit samma

GUUUUD va trist det var att "lära" WinLIRC kontrollen nu...

Liten fråga, hur ska jag fixa detta bäst...

Jag har min skärm som jag vill köra 1280x1024 upplösning på, och min TV som max klarar 1024x768...
Har jag skärmen i 1280x1024 och startar myHTPC så syns inte allt, vilket är dumt...
Så min fråga är, ifall det finns något program som ser till så att myHTPC ENDAST visas på min TV, och inte alls på skärmen, förutom kanske vid klockan.

Det vore DUNDER!

EDIT: Nu har jag gjort en dum jävla grej här...
Råkade ta bort exit myHTPC "knappen" ifrån huvudmenyn... Hur får man tebax den

hmm, om du googlar på packard_bell.cfg eller pack_bell.cfg så kan du ladda hem konfigurationen. Sedan väljer du den i WinLIRC - voila! Allt du behöver göra nu är att i myHTPC välja vilka knappar som ska styra vad i programmet.

Har/hade samma problem som du med de olika upplösningarna, men testa med lite inställningar i nView (om du har nVidia). Själv switchar jag bara över så TV:n blir primärskärm när jag använder myHTPC.

Hur du löser det hela med den borttagna knappen vet jag inte. Har inte lust att ta bort den heller, bara för att kunna ta reda på hur man löser det I värsta fall får du väl installera om myHTPC.

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]

Permalänk
Citat:

Hur du löser det hela med den borttagna knappen vet jag inte. Har inte lust att ta bort den heller, bara för att kunna ta reda på hur man löser det I värsta fall får du väl installera om myHTPC.

För det första, jag har inte nVidia :/

Hrm... ominstallera myHTPC.. vilka filer är det som "menyn" sparas i då?
För det blir ju lite pill att göra om allt, assigna knapparna i myHTPC är inga problem, det är just det där med att göra om hela menyn...

Finns det något sätt att göra så att om man trycker på någon speciell knapp, att myHTPC öppnas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det vore DUNDER!

I myHTPC så finns det möjlighet att ställa hur och var den visas på skärmen. Det var ett tag sedan jag lekte med det och jag har inte det installerat på den här burken.
Har för mig att jag satte det på -800 x -600 och då visades myHTPC på den högra skärmen med upplösning 800x600.

Visa signatur
Permalänk

Okej.. och den "högra" skärmen är tvn då va?
Eller det beror kanske på hur man har konfigurerat tvut på grafik kortet eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla egenskaper för bildskärm. 2 brukar vara den högra. Ibland kan det vara struligt att kolla på film på den sekundära skärmen (TV:n). Något idiotiskt skydd av något slag. På mitt nVidia kort så kan man sätta snabbtangenter som skiftar primärskärm och sedan binder man den till en knapp på fjärren.

Visst är myHTPC frustrerande men skitkul när man kommit in i det lite. Höll på i flera veckor innan jag var nöjd. Då kunde jag via datorn i TV:n lyssna på musik och få upp Artist/Album/Låt och omslag, kolla vädret, kolla på film som låg på HD:n samt kolla på DVD.

Visa signatur
Permalänk

Grejen är att jag vill inte att bildskärm#2 (tv) ska visa startmenyn osv osv, utan enbart myHTPC.. samtidigt som bildskärm#1 ska vara precis som vanligt, fast kanske med myHTPC ikonen nere vid klockan då...

Jag är inte hemma nu iofs, så det blir svårt att testa

Jag måste säga att jag tycker titta på film som ligger på hdn är lite buggigt...
Kör med Media Player Classic, och det känns som det gör lite som det vill...

Till exempel när jag startar en film, börjar den i bakgrunden, och jag måste välja Show video
Sedan måste jag välja Fullscreen själv..
Vill att när jag väljer en film, så ska den visas i fullskärm direkt..
Fast det kanske inte går?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag körde programmet uICE istället för Winlirc och det funkar alldeles utmärkt bra, och enkelt att använda, och har en väldans trevlig OSD.

Transportören: Jag använder VLC Player för att köra mina filmer och det funkar helt perfekt. Iofs använder jag inte Myhtpc heller dårå och det verkar inte ha stöd för VLC än.

Permalänk
Medlem

För HD filmer kör jag WMP då den är väl integrerad i myHTPC. Funkar utmärkt. För DVD så använde jag Zoomplayer och började senare testa simpleDVD som finns som plugin.

Visa signatur
Permalänk

man bör väl kunna ställa in myHTPC så att programmet endast använder säg WMP och när man ska kolla på en film utan myHTPC så används MPC?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jepp, du kan starta vilket prog du vill via myHTPC.

Visa signatur
Permalänk

Nu har jag kommit på mitt största problem:

Jag kan inte välja vilken skärm som myHTPC ska visas på...
Jag vill att programmet ENDAST ska visas på skärm#2 (min tv) och det enda som ska synas på skärm#1 är ett minimerat program om ni förstår...

jag pallar inte köra klonat, eftersom jag kör 1280x1024 i vanliga fall, och det ser helt keff ut ifall jag använder 1024x768 istället...

Någon som vet hur man ska bära sig åt då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag blev helt paff när jag läste denna tråd... Så jag betällde en med ögonaböj från eksitdata... Och idag fick jag den!

Men hur fan får man igång den??

Låter på er som det är superlätt... Men det kanske det är?? Det kanske bara är ja som är kass på engelska... ;o)

Men men... Kan någon beskriva (tydligt) hur man ska göra... Vilket prgram man ska köra med? Har testat en massa program, men ja fattar inte ett skit av dom... =/

Det går väl att "importera" configer från andra till t.ex Girder??
Men jag hittar bara typ till ett speciellt program, jag vill ju ha till flera program... Finns det någon sådan config på nätet lr kan någon skicka sin till mig??

Jävligt tacksam för svar//Tusse

Visa signatur

Tusse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dufinhu
Jag blev helt paff när jag läste denna tråd... Så jag betällde en med ögonaböj från eksitdata... Och idag fick jag den!

Men hur fan får man igång den??

Låter på er som det är superlätt... Men det kanske det är?? Det kanske bara är ja som är kass på engelska... ;o)

Men men... Kan någon beskriva (tydligt) hur man ska göra... Vilket prgram man ska köra med? Har testat en massa program, men ja fattar inte ett skit av dom... =/

Det går väl att "imoptera" configer från andra till t.ex Girder??
Men jag hittar bara typ till ett speciellt program, jag vill ju ha till flera program... Finns det någon sådan config på nätet lr kan någon skicka sin till mig??

Jävligt tacksam för svar//Tusse

WinLIRC funkar bra som programvara till fjärren om du vill använda den till myHTPC. Om du däremot vill använda den fritt "ute" i windows är kanske uICE att föredra.

WinLIRC och myHTPC:
1. Ladda hem ovanstående program på exempelvis http://sourceforge.net/projects/winlirc/ respektive http://myhtpc.net/
2. Ladda hem packard_bell.cfg och välj denna konfiguration i WinLIRC.
3. I myHTPC väljer du WinLIRC under mappen Remote och rubriken IR-reciever.
4. Sedan väljer du vilken knapp som ska göra vad i myHTPC genom att: 1. Klicka på något kommando i den stora vita rutan. 2. Klicka på Learn, 3. Tryck på den knapp som ska användas och 4. Klicka på Stop. Upprepa med övriga funktioner tills du är nöjd!

uICE:
Här finns redan "drivaren" för Packard Bell-kontrollen. Välj den och sen lägger du till program till vänster som du vill kunna styra. Genom att högerklicka på det nyvalda programmet kan du lägga till funktioner. Dessa konfigurerar du till höger genom att högerklicka på den stora vita rutan, för att sedan välja vad du nu vill...
Angående detta program försöker jag bara plocka ur minnet eftersom jag inte längre använder det.

Inte bäst på det pedagogiska, men hoppas det förtydligar LITE åtminstone

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]

Permalänk
Medlem

Tack ska du ha xnx, nu ska det nog inte vara så svårt... Men jag är inte hemma just nu, så ja kan inte kolla...

Tack ska du ha // Tusse

Visa signatur

Tusse

Permalänk

alltså, uICE verkar ju helt skumt...
Det funkar i Windows och sånt, emulerar musen fin fint, men ja fattar inte hur man fixar inställningar till speciella program,...

Jag har fixat filer till Media Player Classic & Winamp 5 men ja fattar inte...
I Winamp vill jag t.ext bara trycka på 6 för att byta låt och 4 för föregående låt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

matriks utveckla din bluetooth ide ?

Visa signatur

XPS M1330

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu har jag kommit på mitt största problem:

Jag kan inte välja vilken skärm som myHTPC ska visas på...
Jag vill att programmet ENDAST ska visas på skärm#2 (min tv) och det enda som ska synas på skärm#1 är ett minimerat program om ni förstår...

jag pallar inte köra klonat, eftersom jag kör 1280x1024 i vanliga fall, och det ser helt keff ut ifall jag använder 1024x768 istället...

Någon som vet hur man ska bära sig åt då?

Har även jag det problemet!
Och är mycket intresserad av en lösning...

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har samma problem. Men min kontroll funkade förrut. Men helt plötsligt la den av och jag fick det dära felmeddelandet.

Jag ändrade inga inställningar. Det stod på "WinLirc" & Com1

Vad kan det bero på??

//Tusse

Visa signatur

Tusse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dufinhu
Jag har samma problem. Men min kontroll funkade förrut. Men helt plötsligt la den av och jag fick det dära felmeddelandet.

Jag ändrade inga inställningar. Det stod på "WinLirc" & Com1

Vad kan det bero på??

//Tusse

Jag antar att du startar winlirc vid varje uppstart eller varje gång du ska använda myHTPC?

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]