Permalänk
Medlem

Nvidia > allt

http://www.tomshardware.com/graphic/20030512/index.html

ljuger det där testet eller är det bara alla på sweclockers som ljuger ?

jag har tyckt att alla på sweclockers har sagt att ATI är bäst ?
men på det där testet verkar det nämligen inte så.

Hur är det riktigt alla ATI pojkar ?

MOHAHAHA

Permalänk
Relik 📜

Läs: http://www.tomshardware.com

Den största högen ev nVidia-fanboys på samma ställe i världen

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

hmmm....okej ?

det betyder att ATI inte är bättre som alla säger...

eller har ni något mer att säga ?

Permalänk

Alla vet ju att ATi är bäst

Permalänk
Medlem

Man brukar oftast digga det kort man har själv om man laggt ut pengar p ådet... ex jag tycker mitt är bra,och hade jag köpt ett Nvida för samma peng, hade jag tyckt att det var bra...
Ati - Bildkvalite
Nvida - Fps

Det är vad jag har hört iaf...

Permalänk

ATI = DX9
Nvidia = DX8

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
hmmm....okej ?

Det jag menade var att Toms är ganska grovt sponsrade av nVidia, och deras test är inte helt opartiska.
Föv stämmer det som sagts innan. NVidiakort presterar bra i DX8, men i DX9 är dom sorgligt dåliga jämfört med ATi i samma prisklass..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Re: Nvidia > allt

Citat:

http://www.tomshardware.com/graphic/20030512/index.html

ljuger det där testet eller är det bara alla på sweclockers som ljuger ?

jag har tyckt att alla på sweclockers har sagt att ATI är bäst ?
men på det där testet verkar det nämligen inte så.

Hur är det riktigt alla ATI pojkar ?

MOHAHAHA

för det första har THG inte precis bra rykte. Jag (och jag hoppas att det gäller andra här på forumet) bryr mig inte alls om vad THG säger. Läs recentioenr på anandtech.com istället.

För det andra användes gamla och inte alls särskilt bra drivrutiner till ATI korten.

för det tredje är flera av resultaten helt befängda, 5900U får mer än 9800p 256 i 3dmark03, kan bero på drivrutinerna men hur som helst stämmer det inte alls. Splinter cell testen visar att 5800U är bättre än 5900U inte ens du kan tycka att det är normalt. Nyare test visar dessutom att ATI är mycket bättre i splinter cell.

för det fjärde så gjordes testet du länkade till maj 03, före FX seriens usla DX9 prestanda var kända.

och hur i hellvete kan du anklaga oss för att vara ATI fanboys när du desperat försöker bevisa att nvidia är bäst?

Citat:

hmmm....okej ?

att det enda testet som visar att NV är bättre är skrivet av Nv-sponsrade personer bevisar inte att ATI är bättre?

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Läs det här testet på samma sida i stället (färskare).
http://www.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html

Permalänk

Köp ett FX5900 då så kan vi gemföra sen.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

okej förstod att det skulle bli lite uppståndelse

gjorde detta mest för att retas lite och se reaktionerna här på sweclockers

för jag tycker faktiskt inte att det är stora skillnader på NVIDIA och ATI....men jag vet att den större delen av sweclockers grabbarna är ATI fans så...

graffe-mannen Jag har ett FX 5900LX om du undrar står i topic annars och det går hur bra som helst

jämnför gärna med dig om du vill tror inte det är stor skillnad

beror helt klart vad vi jämnför i. ATI är bättre på en grej medans NVIDIA på en annan. så äre bara

EDIT : såg den där "nya benchmarken" på tomshardware det var typ högst 10fps skillnad mellan 9800 XT och 5950 Ultra och det tycker ni är mycket ? "okej"

det låter som ATI är 100000 ggr bättre än NVIDIA men om vi kanske byter drivers till nvidia kortet så kanske fps:en höjs med 10.....

Permalänk
Medlem

Har haft ett 5900 Ultra, och har alltid varit ett nvidia fan. Bytte dock tillbaka det mot ett 9800XT, och märker en stor skillnad. Tycker inte alls nvidia hänger med, men man får väl se vad deras nya nv40 klarar av.

Permalänk
Medlem
Citat:

okej förstod att det skulle bli lite uppståndelse

gjorde detta mest för att retas lite och se reaktionerna här på sweclockers

för jag tycker faktiskt inte att det är stora skillnader på NVIDIA och ATI....men jag vet att den större delen av sweclockers grabbarna är ATI fans så...

graffe-mannen Jag har ett FX 5900LX om du undrar står i topic annars och det går hur bra som helst

jämnför gärna med dig om du vill tror inte det är stor skillnad

beror helt klart vad vi jämnför i. ATI är bättre på en grej medans NVIDIA på en annan. så äre bara

EDIT : såg den där "nya benchmarken" på tomshardware det var typ högst 10fps skillnad mellan 9800 XT och 5950 Ultra och det tycker ni är mycket ? "okej"

det låter som ATI är 100000 ggr bättre än NVIDIA men om vi kanske byter drivers till nvidia kortet så kanske fps:en höjs med 10.....

Ja, hahaha, åh va rolig du är!!

Han har ändå det bättre kortet.
ATI är i slutändan det bättre valet.

Du söker desperat efter något som kan visa att du inte har fel, men du gör dig själv bara löjligare. Jag blir trött på allt fanboy snack.

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/business/20030911/half-life-01.ht...

............................................................................................................

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Ja, hahaha, åh va rolig du är!!

Han har ändå det bättre kortet.
ATI är i slutändan det bättre valet.

Du söker desperat efter något som kan visa att du inte har fel, men du gör dig själv bara löjligare. Jag blir trött på allt fanboy snack.

Haha...

klart jag försöker visa att jag inte har fel annars skulle jag knappast göra detta inlägg eller ? det trodde jag du fattat sedan början av tråden Om ni då säger att det där testet ljuger då kan ju lika gärna jag säga att alla andra test som ATI är bättre på ljuger eller ? det är ju samma sak....

då ljuger säkert alla test. det är nog kanske volari duo som är bäst för det finns inte så många test som är sanna om dom....
ni måste ju erkänna att 90% på sweclockers är ATI fans ! och ni tål inte att NVIDIA är bättre ibland.

PS : Tonk@ ett 5900 ultra och ett 9800XT brukar inte jag jämnföra men...

och plz Mothman det där är på HL2 kolla tester på Doom III så ska du få se

Permalänk

Men förstå att ni inte ska läsa THGs tester.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

ATI korten få ju knappast dubbel framerate i alla spel men eftersom dom är (lite) bättre så finns det ingen anledning att rekomendera nvidia kort eller hur? Därför verkar det som om ATI är mycket bättre om man läser forumet.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker tomshardware är en bra sida.. visst lite åt nvidia hållet kanske men HIS IceQ fick ju toppen resultat av dom så det är väl inte så illa pinkat för ett ATI på en Nvidia älskares sida

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem
Citat:

och plz Mothman det där är på HL2 kolla tester på Doom III så ska du få se

Om du inte visste det så kör FX-korten på en egen rendering path i alla de tester som gjorts på Doom 3 så det är inte fair att jämföra.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Curly jag försöker inte rekommendera NVIDIA jag försöker få alla ATI grabbar på swec att förstå att det inte är så grymmt stor skillnad på ati och nvidia....för folk rekommenderar inte bara radeon dom säger att nvidia är skit ! och det är det jag vill säga att nvidia inte är skit ! punkt slut.

Mothman men HL2 är väl endå ganska mycket optimerat för ATI också eller ?
så jag tycker vi skiter i att jämnföra i hl2 och doom 3 ok ?
jag sa bara doom 3 för att det är lika unfair som hl2.

Permalänk

Blev inte Toms Hardware mutat av Nvidia?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Tror inte det skiljer så många fps mellan 5900, och 5950. Att säga att ati har ett försprång med de kort som är släppt marknaden är ett faktum, och ja jag vet att det inte skiljer så mycket i dx8. Tror ändå att ett ati som presterar så mycket bättre i dx9 är ett mycket bättre köp om man vill ha ett kort som klarar av spelen i framtiden. Är inte själv fixerad av ett visst märke ati, nvidia...spelar ingen roll bara det presterar väl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Curly jag försöker inte rekommendera NVIDIA jag försöker få alla ATI grabbar på swec att förstå att det inte är så grymmt stor skillnad på ati och nvidia....

(Observera testen i upplösningen 1024*768

Inte? Varför är då ett 9600XT, mid-end kort, bättre än ett 5900 och näst intill lika bra som ett 5950 Ultra i Far Cry?
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/ati-nvidia-rou...

"All in all, I can conclude that ATI based graphics cards are overall better here than the solutions based on NVIDIA chips: ATI based solutions use shaders more actively."

Det är det samma med Halo.

Detta testet är pinsamt för nvidia.

Här blir det jämnare.

Mer jämnlik får man leta efter.
Dock är det pga "The results demonstrated by our testing participants in Max Payne appeared limited by the processor and overall system performance."

Jag orkar inte fortsätta länka till alla testen, men majoriteten pekar till ATI's fördel och ATI är vinnaren, ibland med mycket försprång. Och i DX9 är ATI stor vinnare.

"ATI RADEON 9800 XT. Those of you who are looking for maximum performance in contemporary games and who are ready to invest into the upgrade of your PC system, should take a closer look at this solution. It is the today’s top-end graphics card, an indisputable performance leader. No more comments are necessary here."

"ATI RADEON 9600 XT. This mainstream solution easily outperforms non-modified RADEON 9800 SE based products. Due to all the advantages of the ATI’s graphics architecture, this solution will be at least not any slower than NVIDIA GeForce FX 5700 Ultra in most applications, and in those games that use complex DierctX9 pixel shaders this VPU will be a worthy competitor to even more powerful NVIDIA’s chips."

"NVIDIA GeForce FX 5950 Ultra. This the leader among NVIDIA’s graphics processors. Expensive and fast graphics card based on this GPU is as fast as top-end ATI based solutions in contemporary games, but gives in when it comes to applications actively using DirectX9 pixel shaders."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av graffe-mannen
Blev inte Toms Hardware mutat av Nvidia?

De är ökända för att vara väldigt partiska.

Permalänk
Medlem

okej det räcker med länkningen

jamen det finns miljarder olika test därute ska man bara lita på där det står att ATI är bättre eller ska man lita på där det står att NVIDIA är bättre ?!?!
jag tycker då helt klart mitt kort som jag har nu presterar långt ifrån mitt 9800SE @ PRO som jag hade för nån månad sen...
ATI är då kassa i cs tex....jätte många som har problem med ati i cs. för att inte ha problem måste man ha en uber fet prolle ! jag har inte problem i cs nu som jag hade med mitt ati punkt slut.

men då säger ni väl bara att cs är ett skitspel som ingen spelar eller ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

men då säger ni väl bara att cs är ett skitspel som ingen spelar eller ?

Nä, vi säger att prestandan till stor del beror på vem som sitter bakom tangentbordet.

Det är många med 9800 som inte har några problem i CS alls.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

jamen då har dom ju super prollar !!!
lycka till att ha 100fps med typ en 1800+ oklockad....det har man fasen med nvidia....föresten så har jag fan spela cs ett tag så jag borde fan veta.
jag försökte fan allt med mitt ati men jag hade 50 fps på aztec konstant....behövde inte alls rackla med mitt nvidia för att få 100fps ens...

Permalänk
Medlem

Att det är ett skitspel är irrelevant. Att spelet har x antal år på nacken och inte utnyttjar dagens olika tekniker är ett faktum. Visst, nvidia må fortfarande vara bättre än ati när det gäller cs men jag tror knappast du kommer få någon prestanda boost i just cs fall du byter upp dig från tex ett GF 4 MX till ett GF FX 5950. Sen kvarstår den lilla detaljen att om man trallar iväg och införskaffar sig ett av Ati's senaste kort för att spela CS, ja då är man dum.

Sen är väl det också väldigt mkt från person till person? Det flyter väl helt perfekt för en hel del personer med 9800pro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
Att det är ett skitspel är irrelevant. Att spelet har x antal år på nacken och inte utnyttjar dagens olika tekniker är ett faktum. Visst, nvidia må fortfarande vara bättre än ati när det gäller cs men jag tror knappast du kommer få någon prestanda boost i just cs fall du byter upp dig från tex ett GF 4 MX till ett GF FX 5950. Sen kvarstår den lilla detaljen att om man trallar iväg och införskaffar sig ett av Ati's senaste kort för att spela CS, ja då är man dum.

Sen är väl det också väldigt mkt från person till person? Det flyter väl helt perfekt för en hel del personer med 9800pro?

jamen hur många köper ett grafikkort för att spela ett spel ?
man spelar ju oftast flera olika spel. tycker att om man har en ny dator så ska man kunna spela vilket spel som hellst utan problem ! många spelar ju t:ex både cs och ett annat spel. man vill ju slippa byta grafikkort för att man ska spela ett annat spel. och jag har sett många som säger att dom har 100fps i cs med radeon men när dom står still så. när dom börjar röra sig så ser jag att det droppar ! har aldrig sett det med mitt nvidia ! jag skulle gärna köpa ett radeon om det nu funkade i cs men nvidia har övertaget i cs *punkt*

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

jooo det blir en hel del skillnad i smoke om du byter upp dig det kanske inte är så stor skillnad annars men just somken är graffekrävande....
och jo som du säger är sant att det flyter olika på hur kräsen man är..

Permalänk
Medlem
Citat:

jooo det blir en hel del skillnad i smoke om du byter upp dig det kanske inte är så stor skillnad annars men just somken är graffekrävande....
och jo som du säger är sant att det flyter olika på hur kräsen man är..

håller med dig...

verkar dock inte vara nå gamers här på swec... typ endast folk dom benchar hela dagarna i ända ! 1p i 3dmark hit eller dit är viktigare än fps i spel.... verkar det som

Visa signatur

^^