Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
bla bla bla bla bla
men tillbaka till ämnet.
okej ni tycker alltså att radeon är mycket bättre än nvidia men vilka sidor ska man då kolla på där det stämmer ni säger alltså att man inte ska lita på sidor där nvidia har övertaget och man ska lita på sidor där radeon har övertaget ?!?
det låter lite radeon fan aktigt eller ?
bla bla bla bla bla

nej, testerna är inte "radeon aktiga", dem är opratiska.
toms är som flera säger partiska, deras tester visar alltid till fördel till intel, och nu även nvidia.
tror inte att nvidia skulle vara bättre för ett 1 test, av ~100 pekar åt deras håll. jag skulle gå efter vad dem flesta testerna går efter, inte efter ett enda när alla andra säger motsatsen.

Permalänk
Medlem

Aeqvist: Inse för fan att du har fel. Man behöver inte vara mindre kräsen för att man har Radeon. Vi kör ett exempel, nämligen min polares dator:

Athlon Thunderbird 1400 MHz
256 MB RAM (PC 133)
Radeon 8500 LE
CS 1.6, testat senast Söndagen 14e Mars

Vad fick han för FPS när vi spelade PCW på Inferno och Aztec? Fullt med smokes under bron där han står med AWP. Jo, han fick 100 FPS. Jag har ingen demo på det om det nu är det du vill ha, men det är sant. Något "tweakande"? Nej, inte mer än drivers från OmegaCorner om du klassar det som tweaking.

Personligen har jag ett 5800 Ultra, så kom inte och säg att jag är partisk.
Jag försöker bara förklara att ATi gör bättre grafikkort (FPS/$ och jämförandes båda företagens värstingkort), att nVidia ligger efter och att Tomshardware (samt HardOCP, men det är en annan historia) har fel och är icke-tillförlitliga.
nVidia kanske hämtar sig, men inse fakta, ATi ligger före, och i vissa spel rejält före.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

De enda argumenten du har är CS och ett partisk, ett år gammalt test, från tom-älskar-nvidia-s hardware.

Har du inte sett något vi skrivit? Har du inte läst något av testen jag länkat? Nvidia är sämre och inte heller är FX-korten framtidssäkra pga deras halvdana prestanda i DX9.

Men jag förnekar inte att nvidia kan komma tillbaka till toppen med NV40. Jag vill bara få dig att förstå att ATI är det bättre valet i dagsläget. Med tiden får vi veta vem som behåller tronen.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att man kan banna sånna som lägger ut flame baites för att starta ett flame war (Som första killen i tråden, ålder tio år?), fast det är ju bara min åsikt.

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHA

ojj så kul

ni har ingen aning om varför jag startade den här tråden va ?....
tror inte ni listar ut det heller för det lär komma som en stor överaskning senare.

och föresten så knäcker nvidia alla radeon i Opengl som kille ovanför sa.
och nya nv40 lär också knäcka rätt hårt.
och jag tror inte på dig som har 100 på aztec med 30 players med en thunderbird 1400 och radeon 8500.... den datorn ska jag se för att tro på det.....

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-15.ht...

Call of Duty är openGL o m jag inte minns fel. Radeon ligger fortfarande 20 fps före.

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att folk hade så mycket känslor för sina datorkomponenter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaphoX
http://www.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-15.ht...

Call of Duty är openGL o m jag inte minns fel. Radeon ligger fortfarande 20 fps före.

vad jag vet så går det köra både och eller ? nån som vet säkert ?

men iaf det är knappast 20 fps har du kollat länken själv eller ?

9800XT --> 108.6fps
5950 Ultra --> 107.0fps

det är vad jag vet 1.6 fps skillnad .....:P

men på dom undre kör dom ganska mycket antiskropisk och grejer så....

kolla q3 där ligger tammetusan radeon efter so what...
och ut2003 ligger nvidia nån ynka fps efter.....
och halo var inte nån stor skillnad heller...

jag tycker både radeon och nvidia är bra konkurenter med varrann och det hoppas jag att dom förblir, skull inte vara så bra om ett märke försvann så att det inte blev kvar nån konkurent.....då skulle priserna höjas...

ni tycker : RADEON ÄGER BÄSTA KORTET VÄRT ALLT !!! WOHO

jag orkar inte svara på denna tråd längre tycker det blev lite överdrivet...

Permalänk
Medlem
Citat:

HAHAHAHAHAHA

ojj så kul

ni har ingen aning om varför jag startade den här tråden va ?....
tror inte ni listar ut det heller för det lär komma som en stor överaskning senare.

och föresten så knäcker nvidia alla radeon i Opengl som kille ovanför sa.
och nya nv40 lär också knäcka rätt hårt.
och jag tror inte på dig som har 100 på aztec med 30 players med en thunderbird 1400 och radeon 8500.... den datorn ska jag se för att tro på det.....

För att provocera? Vad än ditt "roliga" och hemliga syfte är så har du konstig humor.
Sluta spela häftig och rolig. Om du inte har någon annan anledning till denna tråden än att provocera (eller annat fånigt) så kan den lika gärna stängas.

Vad är det som säger att det inte kan ändras?
Du säger du blir trött på fanboy snack, ta en god titt på dig själv så har du nog hittat den största. Fast just det, du har ju någon "rolig" hemlis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nimh

Det är inte det, det är principen. Och man kan inte låta sådant slippa förbi obesvarat.
Se det såhär, folk tar olika saker på olika mycket allvar, detta är inte annorlunda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aequist
ni tycker : RADEON ÄGER BÄSTA KORTET VÄRT ALLT !!! WOHO

Gör jag? Det visste jag inte.
Du får gärna visa vart jag sagt det, och om du kan bevisa att någon tycker det här får du en medalj.
Jaha, du ger dig för du inte kan motbevisa längre, tack.
Ta en titt på DX9! FX-korten är inte bra på det. Det spelar ingen större roll hur bra de är i Q3 eller CS, DX9 är framtiden och FX klarar inte av den.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på DX9! FX-korten är inte bra på det. Det spelar ingen större roll hur bra de är i Q3 eller CS, DX9 är framtiden och FX klarar inte av den. [/B][/QUOTE]

Amen.

Permalänk
Medlem

"men på dom undre kör dom ganska mycket antiskropisk och grejer så...."
Gör det inte ett kort bättre om det kan köra med 4xAA och 8xAF ?

Självklart gillar vi alla konkurans men eftersom radeon är bäst just nu är det ju inte underligt att alla säger att Radeon är bäst. Det är ju lite taskigt att råda nån att köpa ett geforce om man vet att radeon är bättre. Visst finns det en del prisvärde kort från FX (Geforce FX5900) serien också men på high end så är det ati som gäller. Att ATi har gått från att ha vart relativt okända till att bli en av de största är ju inte av en slump. De gör bra grejer helt enkelt.

Det kommer bli intressent vilket kort som vinner nästa match. R420 eller NV40. Själv tippar jag på NV40 eftersom Nvidia är nog mer förberedda på ati den här gången och klämmer till med något extra bra.

Permalänk
Medlem

Ifall man bortser från några fps hit eller dit kan man ju försöka att komma ihåg vad nVidia gjorde mot alla gamers i Voodoo patent målet för några år sedan och välja ATi av princip...

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem

Så du menar alltså Aeqvist att om man köper ett nytt grafikkort för 2-5000 Kr, att man inte ska kunna använda AA och AF (i t.e.x COD) för att fpsen sjunker så mycket?

Om man vill ha 100 fps i det underbara CS (utan "trixande") och 350 fps i Q3 --> nVidia
Om man istället vill "trixa" lite för att få stabilt 100 fps i cs, "bara" 250 fps i Q3 och just nu ha det som presterar bäst "overall" samt att ha AA/AF på i massor --> ATi.

Sen kan vi ju kolla på hur det är med drivrutins "fuskande" mellan dom båda jättarna. Ati gjorde något med Q3 (vet ej vad det var) som dom erkände och bad förlåtelse om. nVidia "fuskade" sig till bättre resultat i prestanda mätande program, som dom inte har erkänt eller bet om förlåtelse om.

Jag skulle lätt kunna välja ATi, fast dom var 10 fps sämre i alla spel, bara för att veta att det inte "fuskas" och "optimeras" så man får fram dom där sista 10 fpsen.

Permalänk
Medlem

Aeqkvist: Nej, vi var 16 pers på servern, men sen när brukar 32 pers vara på samma ställe? Nej, aldrig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

jag tycker att Atis kort är jävligt skum.
Det är nästan ingen skillnad när man kör på max inställningar eller min i tex ut2004. Men man kan dubbla fpsen med en GF om man kör med min istället för max... Varför i helvete är det så?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom X4 9850 BE @ 3Ghz | Noctua NH-C12P | 4x1024mb PC8500 @ 1066Mhz | ASUS EAH3870X2 @ 876/ 1910Mhz | Seagate 250 GB SATAII x 2 |
Logitech Z-5400 | Crosair 750W ATX | 3DMark: 03: 59068 | 05: 20082 | 06: 15250 | Vantage: 8363

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nimh

det vart personligt när han gav sig på hercules

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk
Medlem

Aeqvist: Du får gärna komma och kolla på min dator.
AMD xp2100+ och ett hercules 9800.
Alltid 100fps i cs, pm'a mig för adress.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

då jag kör ut 2004 så blir det ingen skillnad på max details 640*480 eller max på 1600*1200 men det är prollen som segar ner...

det är det att jag tror inte dom fick så mycket tid på sig med fx korten att göra så att dom fick bra i dx9 men radeon har alltid legat bakom och lurat och nu kom dom om i dx9. nvidia behövde inte gör kort som presterade speciellt bra i dx9 för dom visste att dom skulle komma med en ny generation grafikkort, NV40. det kan vara därför radeon har dragit ifrån i dx9 för det är i princip ingen skillnad i dx8.1 så...jag tror att nvidia hade fullt sjå att komma igång med nv40 det kan vara en orsak. men om inte nv40 slår igenom vet man aldrig hur framtiden blir...

och som ni såg kanske jag inte menade dx9 ni har inte tänkt på att jag menade dx8.1 ?!? för ni antog bara att det var dom allra nyaste spelen jag tänkte på men ack ack...

nu har ni hört min åsikt jag tycker radeon är bättre i dx9 men det får vi ju allt se om ett tag...

och nej jag är ingen nvidia fan har haft ett radeon 9800se @ pro men som jag sa så bytte jag det för att jag spelar cs så pass mycket att jag vill ha det flytande....

men det är alltid kul att diskutera och så här på sweclockers för man kan både lära sig ett och annat och lära ut

och : Xplod
du har inte tänkt på att du kör den i 2500 mhz ?!? det kan ju faktiskt ge lite grann i cs

Permalänk
Medlem
Citat:

då jag kör ut 2004 så blir det ingen skillnad på max details 640*480 eller max på 1600*1200 men det är prollen som segar ner...

det är det att jag tror inte dom fick så mycket tid på sig med fx korten att göra så att dom fick bra i dx9 men radeon har alltid legat bakom och lurat och nu kom dom om i dx9. nvidia behövde inte gör kort som presterade speciellt bra i dx9 för dom visste att dom skulle komma med en ny generation grafikkort, NV40. det kan vara därför radeon har dragit ifrån i dx9 för det är i princip ingen skillnad i dx8.1 så...jag tror att nvidia hade fullt sjå att komma igång med nv40 det kan vara en orsak. men om inte nv40 slår igenom vet man aldrig hur framtiden blir...

och som ni såg kanske jag inte menade dx9 ni har inte tänkt på att jag menade dx8.1 ?!? för ni antog bara att det var dom allra nyaste spelen jag tänkte på men ack ack...

nu har ni hört min åsikt jag tycker radeon är bättre i dx9 men det får vi ju allt se om ett tag...

och nej jag är ingen nvidia fan har haft ett radeon 9800se @ pro men som jag sa så bytte jag det för att jag spelar cs så pass mycket att jag vill ha det flytande....

men det är alltid kul att diskutera och så här på sweclockers för man kan både lära sig ett och annat och lära ut

du har inte tänkt på att du kör den i 2500 mhz ?!? det kan ju faktiskt ge lite grann i cs

Jag tvekar inte heller att NV40 kan vara nvidias trumfkort, men som det är nu så är FX-korten som finns inte en säker eller bra framtidssattsning. Som någon annan sa, jag talar för ATI för jag inte vill att någon ska göra ett dåligt val då de är bättre och ett säkert val. Om Nvidia gör comeback med NV40 och mot min tro slår R420, så är det inte osannolikt att du ser mig tala för dom istället, men bara gällande det kortet.

DX8.1 är snart gammalt, och då spelar det ingen roll hur bra FX-korten är på det.

Ska man ha high-end idag så är det tveklösa valet 9800PRO, det finns knappast något mer prisvärt för 2100 kronor.

Tiden förkunnar för oss vem som står kvar och vem som faller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör den i stockspeed normalt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men hörrni, Ati radeon är det bästa som har hänt i mitt liv
hehe

Allvarligt: 9800Pro äger sönder allt motstånd, så är det.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

Ok, kan inte alla bara köpa det grafikkort dom känner för och sen spela lite ist??

Dom som gillar Nvidia kan ju köpa deras kort och låta ATI snubbarna vara ifred?? folk köper väl vad dom vill?? sluta gnälla nu, spelen flyter punkt slut.

Och jag har läst att människans öga inte ser skillnad över 60fps...eller har jag fel, isf tar jag tillbaka det och ber så hemskt mycket om ursäkt.

Visa signatur

Gaming Rig = ROG STRIX B350-F Gaming, Ryzen 1700x, Gigabyte G1 GeForce GTX970 16gb G-Skill Ripjaw V 3200mhz CL14.

Permalänk
Medlem

jooo jag håller med. då tycker jag alla dom har ati ska slta gnälla på nvidia oxå punkt slut.
jag har hört att det går se mer än 60 fps men det finns så mycket om det knappt finns någon som vet endel säger att det inte går endel säger annat jag tror personligen att det går

Permalänk
Medlem
Citat:

plz Mothman det där är på HL2 kolla tester på Doom III så ska du få se

Half-Life 2 är ju programmerat att använda DX9 alla effekter, det tar inga genvägar genom "speciella coding paths" ... bara gjort i DX9.När nvidia utveckla hela nv30 serien så baserade dom alla sina resurser på att göra chipet så snabbt som möjligt, men det var bara grymt snabbt om man kodade ett spel och använde Nvidias "nv30 special code path", inte i DirectX. Ati däremot har, om jag inte misstar mig, ingen speciell kodar väg, utan dom förlitade sig på att DX skulle användas av dom flesta (om inte alla speltillverkare) och dom gjorde rätt val. Därför vinner idag Ati i HF2 testerna. Angående Doom3 så har tom Carmack gått ut med att dom programmerar spelet i 2 versioner(inom samma spel). En version där dom kör gamla vanlig OpenGl, och en version där dom utnyttjar Nvidias speciella codings. Detta gör att alla tester mellan ATi och nvidia inte kan förklaras som giltiga för här e det pengar som styr istället (alla vet att Doom3 kommer tom ha ett Nvidia klister märke på dess kartong) . Annars e kampen jämn, ATi har bättre bildkvalitet och e ruggigt snabba. Så är även Nvidias kort, men dock så fiddlar dom med sina drivrutiner som gör att dom får en liten men betydlig boost i dom flesta spel idag genom att dra ner på tex texture kvaliten.

mina få ord

Visa signatur

Bitfenix Prodigy = Asus Maximus VI impact = Asus 760 DC2 = Samsung 840 Evo 240GB = WD RE 3 TB

Permalänk
Medlem

jooo visst, men hl2 ska ju faktiskt vara optimerat för ati och doom III för nvidia....

men visst jag håller med dig

ps : längtar till båda dom spelen
fast vem gör inte det ?

Permalänk
Medlem
Citat:

jooo visst, men hl2 ska ju faktiskt vara optimerat för ati och doom III för nvidia....

men visst jag håller med dig

ps : längtar till båda dom spelen
fast vem gör inte det ?

HF2 e inte optimerat för ATi. Du har tyvärr fått det om bakfoten. ATi köpte ju för en ansenlig summa in sig i spelet, men bara genom kuponger.detta för att öka efterfrågan för korten när man visste att dom skulle komma att leveras med HF2. HF2 e optimerat för DX9, och endast DX9. Det e däremot inte Doom3...

Visa signatur

Bitfenix Prodigy = Asus Maximus VI impact = Asus 760 DC2 = Samsung 840 Evo 240GB = WD RE 3 TB

Permalänk
Medlem

jahapp, jag har då hört dels många på swec som har sagt det och på många andra sidor...så jag vet inte vem jag ska lita på men...

Permalänk
Medlem
Citat:

jooo jag håller med. då tycker jag alla dom har ati ska slta gnälla på nvidia oxå punkt slut.
jag har hört att det går se mer än 60 fps men det finns så mycket om det knappt finns någon som vet endel säger att det inte går endel säger annat jag tror personligen att det går

Om du ger oss en bra anledning till det så är det mycket möjligt att vi slutar, men det har du inte. Och det du sagt har motbevisats eller bortargumenterats.
Då skulle jag vilja be dig förstå att FX-korten som finns nu är sämre än ATI's motsvarigheter, så skulle jag bli nöjd och inte bråka med dig mer.
Stämmer, man kan se mycket mer än 60 FPS.

Citat:

jahapp, jag har då hört dels många på swec som har sagt det och på många andra sidor...så jag vet inte vem jag ska lita på men...

Han har rätt, det är INTE optimerat bättre för ATI. Det är bara en majoritet människor som inte förståt eller möjligen blivit lurade till att det är så. HL2 är bara DX9, ATI är bäst på det.

Permalänk
Medlem

Tack för back upen Anubis

Om man ser till nästa generation grafikkort så kommer det nog bli en ungefärlig strid som denna generation. Vilka har valt rätt väg,kodning,pipelines,hastigheter,nya effekter och mer. Tror att ATi valde rätt med att slopa PCI express men om man ser till speccen för nvidias kommande kort kan man inget annat än bli förundrad. tror det kommer blir en jäkligt tight kamp. Då får vi återigen se vem som valde rätt väg Vem vet,kanske denna gången ATi blir snabbare än Nvidia i CS, får hoppas för våran del för annars kommer du väl påminna oss om det igen Aeqvist

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tubby
Tack för back upen Anubis

Om man ser till nästa generation grafikkort så kommer det nog bli en ungefärlig strid som denna generation. Vilka har valt rätt väg,kodning,pipelines,hastigheter,nya effekter och mer. Tror att ATi valde rätt med att slopa PCI express men om man ser till speccen för nvidias kommande kort kan man inget annat än bli förundrad. tror det kommer blir en jäkligt tight kamp. Då får vi återigen se vem som valde rätt väg Vem vet,kanske denna gången ATi blir snabbare än Nvidia i CS, får hoppas för våran del för annars kommer du väl påminna oss om det igen Aeqvist

Tack du med =p
Du tycker fan precis som jag. Är du mitt alter ego?
jag tycker onekligen att både R420 och NV40's specs ser spännande ut, återstår att se vem som lyckats bäst.
Time will tell, and choose the victor.