Permalänk
Medlem

hur får jag av cpu-fläkten

har en fläkt av denna modell: http://www.spire-coolers.com/fcc.asp?ProdID=3

hur får jag av den från moderkortet???

Visa signatur

I can picture in my mind a world without war, a world without hate. And I can picture us attacking that world, because they'd never expect it

Permalänk

sätter en platt skruvmejsel i hålet plåt-klipset, trycker ner det och bänder "ut"... om skruvmejseln inte slinter ur hålet så är det svärt att skada något egentligen
typ sidan 18-19 här fast du plockar loss istället för att sätta dit...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

du mena alltihop fläns+fläkt? isånnfall tar du en helt vanlig skurvmejsel sätter den vid den lilla metallplattan som sticker ut sen pressa du och trycker den framåt samtidigt så e låset av sen ere bara o plocka loss den.. om det bara e fläkten skruvar du bort den bara o.O

Visa signatur

Boom Chica Boom Chica Boom Chica Boom Boom Chica Chica Boom Boom
Dream Evil - The Book of Heavy Metal (köp förfan)
http://www.dreamevil.se

Permalänk
Medlem

ok, har fått av den

jag har skaffat en ny cpu fläkt så de va därför jag ville ha av den gamla... meen nu när jag tagit bort den gamla ser jag att det sitter 4st små runda skumgummiliknande saker i hörnen på AMD:n... ska dessa vara kvar när jag sätter dit den nya fläkten???

och en annan sak... i mitten på AMD:n (antar att de e själva kärnan lr ngt ) finns just nu ngn form av rosa aktikt lager (sitter också på den gamla fläkten). Antagligen ngn form av kylpasta lr ngt... där det sitter kvar på AMD:n har det slitits? bort från flänsens(fläkten) undersida. Det sitter också en fyrkantig metallbit ovanpå det rosa på AMD:n... ska allt de där rosa + metallbiten vara kvar där???

Visa signatur

I can picture in my mind a world without war, a world without hate. And I can picture us attacking that world, because they'd never expect it

Permalänk
Medlem

Metallbiten är jag osäker om.. det rosa är som sagt gammal kylpasta.. du får ta o göra rent coren på cpu'n med ex. isopropyl alkohol.. o låt de 4 gummipluttarna va kvar på cpu'n det är för att stabilisera kylflänsen som ska på där... sen smeta på ett tunt lager ny kylpasta på coren o montera på den nya fläkten..

Permalänk
Medlem

hmmzz...

här är lite bilder på grejorna

http://www.freewebs.com/jobbig/Bild(4).jpg <--- kylflänsens undersida. Den lilla rutan i mitten låg emot mettalplattan på prollen(se bilden nedan). Vet inte riktigt hur de ska vara här, om de rosa satt under flänsen eller ovanpå prollen(runt om mettalbiten)

http://www.freewebs.com/jobbig/Bild(2).jpg <--- prollen. på metallbiten står det AMD blablabla osv åsså e de lite rosa runt om den... ska jag försöka få bort det lr kan det sitta kvar???

http://www.freewebs.com/jobbig/Bild(16).jpg <--- nya fläktens undersida. syns lite dåligt kanske... men där finns iaf en vit "ruta" av ngt som antagligen e lite kladdigt (allt skyddas just nu av en plastbit som ligger över, som ska tas bort). Antar att man inte behöver ngn kylpasta då lr???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör rent cpu kärnan med isopropyl alkohol (kärnan som du tror är en metallbit) och ta sedan en närbild på den igen.

Permalänk
Medlem

kan man inte skada prollen med det då?... vad det nu e för ngt e de typ kemiskt ren bensin... för sånt har jag typ hemma

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mixa me skolans dator så en gång och man fick ta i med våld för att få av flänsen. efter ja skruvat ihop den igen så fakkade den sig, ville inte starta upp riktigt, där får man nog ta de lite försiktigt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G07CH4
kan man inte skada prollen med det då?... vad det nu e för ngt e de typ kemiskt ren bensin... för sånt har jag typ hemma

isopropyl akohol är till för att rengöra tekniska komponenter och är inte skadligt.

Permalänk
Medlem

happs... aja jag använde aceton å de verkar juh funka så nu har jag en mkt tystare fläkt på cpu:n

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G07CH4
happs... aja jag använde aceton å de verkar juh funka så nu har jag en mkt tystare fläkt på cpu:n

Varför använde du inte isopropyl som jag skrev? Är du inte rädd om din dator? Jaja du gör som du vill.. Hoppas att det är kemiskt ren aceton och ingen nagellacks aceton... hursomhelst brukar jag använda aceton till att grovrengöra med och sen gör jag rent det sista med isopropyl alkohol.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcw
Varför använde du inte isopropyl som jag skrev? Är du inte rädd om din dator? Jaja du gör som du vill.. Hoppas att det är kemiskt ren aceton och ingen nagellacks aceton... hursomhelst brukar jag använda aceton till att grovrengöra med och sen gör jag rent det sista med isopropyl alkohol.

Kanske inte alla som har isopryl hemma, själv vet jag inte ens vad det är

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
Kanske inte alla som har isopryl hemma, själv vet jag inte ens vad det är

Finns att köpa på apoteket. Och vad det är: det är det bästa rengöringsmedlet enbart ämnat för rengöring av tekniska komponenter.

Permalänk

ok ok ok jag tror dig

Permalänk
Medlem

hade inte det hemma så åsså läste jag på en sida att man kunde rengöra med aceton

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var försiktig bara.. det är inte kul att första hårdvara för tusenlappar pga okunnighet.