håller på att bygga egen wavelanantenn...

Permalänk
Medlem

håller på att bygga egen wavelanantenn...

Som topicsäger så byggs det för fullt.
Problemet jag har nu är att koppla wavelankorten till antennen.
Det jag skulle behöva är en "Reverse SMA" (sitter på en dlink router) kontakt så att jag själv kan skruva fast en vanlig coaxkabel.
Dessutom behöver jag en lucent pigtail kontakt som även den ska fast på en coaxkabel.
Det enda jag hittat är färdiga kablar på Elfa som kostar mer än ett wavelankort så de är inte intresanta.

Anledningen att jag vill skruva fast vanlig coax är att jag måste ha antennen ungefär 25meter från datorn och jag har myycket gammal bnckabel liggandes.

Permalänk
Medlem

Det finns reverse-SMA kontakter på elfa, tex 46-451-49 . Tänk på att du måste ha en klämtång för att klämma fast skärmen.

Om du med 'gammal BNC-kabel' menar RG58 så måste jag göra dig besviken. 25 meter sån kabel ger så hög dämpning vid 2.4 GHz så det är tveksamt om du märker någon skillnad med och utan kabel på 25m avstånd ...

Permalänk
Medlem

ajaja är det så illa med kabeln.
Hmm vad ska man använda för kabel då?
Jag måste nämligen montera antennen på taket och jag sitter i bottenvåningen ej bredvid nått fönster.

Permalänk
Medlem

Då kabeln mellan radiodelen och antennen bör vara så kort som möjligt vore det i ditt fall bättre om du använder en accesspunkt konfigurerad som klientsstation placerad så nära antennen som möjligt och från den drar en vanlig nätverkskabel till ett nätverkskort i datorn. En accesspunkt som kan konfigureras för detta är denna från D-link http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=338. Motsvarande funktion finns även hos accesspunkter från andra tillverkare, vissa till och med avsedda för utomhusmontering.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Hikers förslag är nog det billigaste och rimligaste. D-link har även dosor för att strömförsörja accesspunkten via nätverkskabeln.

Denna [Elfa]55-929-02 har en dämpning på ~0,5 dB/m vid 2,4 GHz. Det skulle ge c:a 12 dB dämpning på 25m. Till det kommer att du i bägge ändar måste ha en kort adapterkabel för att ansluta till antenn/radiokort. Det ger någon dB till i dämpning. 25 meter av den får du för 2 400:- plus moms ...

Permalänk
Medlem

hm alla verkar ha dyra alternativ, jag skulle testa med den gamla kabeln. några kontakter kan ju inte vara så dyra!

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

gaaah va dyrt allt blev, jag som skulle snåla genom att bygga egen antenn.
Tror det billigaste jag kan göra är att montera en accesspungt utanpå taket, ska bli intresant och se hur bra de klarar vädret.
Men innan jag köper nått sånt så tänkte jag testa med en bärbar dator men jag saknar wavelankort med anslutning för extern antenn.
Jag har letat runt lite utan att hitta, vore bra med lite tips var man kan hitta sånna, räcker bra med 11mbit.

Permalänk
Medlem

Köp en plastlåda och sätt accespunkten i så blir det vattentätt.
tex 50-312-16 eller en sån här, lite rejälare 50-656-02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
hm alla verkar ha dyra alternativ, jag skulle testa med den gamla kabeln. några kontakter kan ju inte vara så dyra!

Jag vet av egen erfarenhet att det inte är någon vidare bra idé att montera AP:n i
en låda utomhus (om den nu inte är gjord för det), för det första vart det kondens i den fastän den vart tät. För det andra så dog den totalt vid ca -25C. Sätt den innomhus och dra en kort kabel
är nog att rekomendera

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Accesspunkt i låda: http://www.ralphfowler.com/links/dwl900.html
Färdiga produkter för utomhusmontage: http://www.nowire.se/main.htm

/H

P.S.

WLAN står för Wireless Lokal Area network, inget annat

D.S.

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Köpte 2st directional flat patch range extender antenna från hyperlink i USA den har 1,6 meters sladd med valbar kontakt.

Man måste beställa för över 100 usd antennerna kostade 49,90 usd styck när jag beställde dom o det kostade 65 usd att få hem dom har man otur med tullen kostar det extra där oxo.använder bara en av dom den har 14db 30 grader horisontell o vertikal mottagning o sändningsbredd o man kan använda den både inom o utomhus.

Man måste oxo köpa en antennhållare ca 10 usd,annars är den lätt att tillverka den har ett par 8mm gängade hål(1 par 8mm bladskruvar + 3st 8mm:s muttrar 1st 6mm:s skruv +mutter + en tunn metallplatta lite skruvning o bockning samt borrning)

Har en oanvänd liggande hemma