Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ul1984
nya iBooks och PowerBooks ute!

http://www.apple.com
http://www.apple.com/swedenstore

- klockfrekvenserna är uppade på alla
- Radeon9700 i några av PowerBookarna
- iBook:arna har nu en mycket mer acceptabel CPU, med 512KB onchip L2, jämfört med 256KB i dom gamla

ångrar att jag inte väntade med att köpa min 15" tills nu

Man kan inte vänta hela tiden, men min dator känns inte så ute egentligen, kan leva med att den inte är det senaste. Den är lagomt snabb för mig, klarar att köra WC3 och Q3 utmärkt, och att surfa omkring.
Fast 12" ibooken känns farligt nära i prestanda som min nu, dock har min superdrive och lite mer i ram...

Permalänk
Medlem

Köp en Mac, hur skönt som helst. Jag fullkomligen utbrister i ett stort leende när jag kommer hem till min G4 efter en lång seg dag med PCn här i skolan.

Visa signatur

SWiMP CLOTHING™ / www.swimpclothing.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swimp
Köp en Mac, hur skönt som helst. Jag fullkomligen utbrister i ett stort leende när jag kommer hem till min G4 efter en lång seg dag med PCn här i skolan.

Jag har ett omvänt dilemma, PC hemma och en härlig 2x2 G5 på jobbet

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Jag har ett omvänt dilemma, PC hemma och en härlig 2x2 G5 på jobbet

Kombinera våra två setups = ett perfekt liv?

Visa signatur

SWiMP CLOTHING™ / www.swimpclothing.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Vi ska ju tacka gudarna att du inte stavar som din dialekt låter

Nu åter till topic, en tanke som slog mig. Är det en stor prestandaskillnad mellan en ibook på 1ghz och en PB på 1ghz? Går ju i tankar om en PB, men att slänga ut X antal tusen extra bara för att det är coolt är jag inte direkt sugen på.

Skillnaden i prestanda mellan nya iBook 12" 1Ghz och Powerbook 12" 1Ghz är med all sannolikhet minimal om det ens finns någon skillnad. De har samma klockfrekvens, lika stor cache och lika snabbt minne och hårddisk. Jag har kört min iBook G4 800 bredvid en Powerbook G4 12" 1000 och det var en klart märkbar skillnad, men den var inte särskilt stor, ungefär i storlek med skillnaden i klockfrekvens. Skillnaderna är istället andra, som att Powerbook har bland annat har DVI, bättre skärm, ljudingång och spegling av skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KristianB
Skillnaden i prestanda mellan nya iBook 12" 1Ghz och Powerbook 12" 1Ghz är med all sannolikhet minimal om det ens finns någon skillnad. De har samma klockfrekvens, lika stor cache och lika snabbt minne och hårddisk. Jag har kört min iBook G4 800 bredvid en Powerbook G4 12" 1000 och det var en klart märkbar skillnad, men den var inte särskilt stor, ungefär i storlek med skillnaden i klockfrekvens. Skillnaderna är istället andra, som att Powerbook har bland annat har DVI, bättre skärm, ljudingång och spegling av skärm.

Som jag postat tidigare idag: http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id=7371&part=shownews...

Det är, på papperet, ganska märkbara skillnader mellan iBook 12" och PowerBook 12".

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KristianB
Skillnaden i prestanda mellan nya iBook 12" 1Ghz och Powerbook 12" 1Ghz är med all sannolikhet minimal om det ens finns någon skillnad. De har samma klockfrekvens, lika stor cache och lika snabbt minne och hårddisk. Jag har kört min iBook G4 800 bredvid en Powerbook G4 12" 1000 och det var en klart märkbar skillnad, men den var inte särskilt stor, ungefär i storlek med skillnaden i klockfrekvens. Skillnaderna är istället andra, som att Powerbook har bland annat har DVI, bättre skärm, ljudingång och spegling av skärm.

iBook har spegling också (max 1024*768), Powerbooken kan använda en till extern skärm.

Permalänk
Medlem

dock går det att med lite fulprogram slippa speglingen och få högre upplösning då det är mjukvarulåst

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Som jag postat tidigare idag: http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id=7371&part=shownews...

Det är, på papperet, ganska märkbara skillnader mellan iBook 12" och PowerBook 12".

Jag jämförde 12" iBook 1 Ghz med Powerbook 12" 1 Ghz och inget annat.

Permalänk
Medlem

Fortfarande snabbare bus i PowerBook.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Fortfarande snabbare bus i PowerBook.

inte i 1ghz powerbooken rev b som han menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Konstig då dom som lagt inlägg hade alla ibook G4 och senaste inlägget var från den 14:e denna månaden å dom hade allt från några månader till bara några veckor gammla ibook G4 med samma fel hela bunten. Vita fläkar en bit från centrum.
En fick bytt sin men den nya blev lika dan inom loppet av en vecka.

Sedan hade en del problem med att bilden började hoppa upp å ner en hel tråd om det å det var ibook G4 med.
Trode apple var kavlite men dom flästa har haft problem å få dom bytta med för apple hävdar att dom orsakat skadorna själv. Svårt å finan det precis som dom att flera skulle få exakt samma defeckter på samma ställe.
Linger var det problem med också och över skärmen på en del.
Låter inte dom apple har nån vidare kavlite på sina LCD skärmar i alla fall värkade dom som hade massa trul inte det å dom var itne nöjda med apples support heller då det skulle ksota dom 800 dollar å byta skärm.
Så mö som en apple kostar är det fan uselt tycker jag. Så vet inte överväger än om det blir en eller ej.

Jag jobbar som tekniker hos en Appleåterförsäljare, och vi har inte haft några sådan problem med dom burkar vi sålt iaf.
Men man kan ju alltid ha out och få ett dåligt exemplar, men det är ovanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjellman
Jag jobbar som tekniker hos en Appleåterförsäljare, och vi har inte haft några sådan problem med dom burkar vi sålt iaf.
Men man kan ju alltid ha out och få ett dåligt exemplar, men det är ovanligt.

finner det ändå konstigt att flera personer få samma fel på skärmarna med vita pugter osv på exact samma ställer på skärmen. TRyder ju på att dom som gjort skärmen slarvat eller nåt med sin utrustning så det blir nån defeckt.
Värkade för småstrulig ibooken. Skulle ha den just för att aple ska HA kvalite inte motsattsen så vittsen försvan liksom för mig när det inte käns som ett säkert kvalitetsval.

Beställt mig en dator med centrino 1.4Ghz processorn nu får duga å 2 års garranti.

Nån får lagöra en max emulator som klarar OSX vore kul. Kört OS 8.0 på en gammel athlon XP 1800+ via emulator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
finner det ändå konstigt att flera personer få samma fel på skärmarna med vita pugter osv på exact samma ställer på skärmen. TRyder ju på att dom som gjort skärmen slarvat eller nåt med sin utrustning så det blir nån defeckt.

Låter ju som du blandat ihop med lanseringen av 15" alu som strulade mycket, och sköttes snyggt…

Citat:

Värkade för småstrulig ibooken. Skulle ha den just för att aple ska HA kvalite inte motsattsen så vittsen försvan liksom för mig när det inte käns som ett säkert kvalitetsval.

Sista desperata sättet att konstruera ett förnuftsval för att kunna köpa en bärbar peze

Citat:

Beställt mig en dator med centrino 1.4Ghz processorn nu får duga å 2 års garranti.

Gott processorval - vi får hoppas att det går fint…

Citat:

Nån får lagöra en max emulator som klarar OSX vore kul. Kört OS 8.0 på en gammel athlon XP 1800+ via emulator.

Risken är hur stor som inget alls (hur emulkera en grafiacceleration som inte ens finns i XP från början?) - nä, närmre än Darwin, X11 och någon snygg förnsterhanterare kommer du inte förrs om ett år lite styvt

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
inte i 1ghz powerbooken rev b som han menar.

My bad!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Låter ju som du blandat ihop med lanseringen av 15" alu som strulade mycket, och sköttes snyggt…

Sista desperata sättet att konstruera ett förnuftsval för att kunna köpa en bärbar peze

Gott processorval - vi får hoppas att det går fint…

Risken är hur stor som inget alls (hur emulkera en grafiacceleration som inte ens finns i XP från början?) - nä, närmre än Darwin, X11 och någon snygg förnsterhanterare kommer du inte förrs om ett år lite styvt

Ne jag blandar inte i hop så förbanat synskadad är jag inte står det ibook G4 så står det de. Och dom snackade om ibook G4 med 12 och 14 skräm du sa 15.

Ville ha apple för kvaliten men om den är tvivelacktig kan jag lika väll ta denna bärbara PC som jag hittade kändes det som för samma pris med minst lika mö prestanda om inte mer.

2.6Kg och 30mm tjock som en lite större ibook G4 med 14 skärm typ å 4h batteritid var det. Betalade 13K allt som allt å får trådlöst nätverk och 2 års garanti osv var det bästa jag kunde hitta efter jag letat på flertalet sidor ett tag nu. Fortfarande sugen på en mac i framtiden men det får bli en desktop med dual processorer osv då med ordentligt med garanti inte lust å pungna ut 40-60K å få ett fjutigt års garanti.

Permalänk
Medlem

Blir till att beställa en ny 12" PowerBook den här veckan, verkar vara den bästa 12" PowerBooken hittills rent allmänt (även om man bortser från prestandan).

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

pa1983, det är såhär va att du har 2 års fabriksgaranti på all hemelktronik, dock så är det du som har bevisbörda om du bara får ett års garanti.. mena på det där om skärmarna, du behöver bara överbevisa apple om att de slarvat med skärmen (om du rent hypotetiskt köper en till bärbar, denna gång en mac ) då går bytet på fabriksgarantin

(det är bra att kunna sina rättigheter)

edit : stavfelsnisse, han e säkert kvar också, den jävlen

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Blir till att beställa en ny 12" PowerBook den här veckan, verkar vara den bästa 12" PowerBooken hittills rent allmänt (även om man bortser från prestandan).

Rev b och rev c är det inte någon skillnad förutom prestanda, inge förbättringar vad jag vet. Men vore soft som fan med den senaste, lite mer prestande skadar aldrig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av technognu
pa1983, det är såhär va att du har 2 års fabriksgaranti på all hemelktronik, dock så är det du som har bevisbörda om du bara får ett års garanti.. mena på det där om skärmarna, du behöver bara överbevisa apple om att de slarvat med skärmen (om du rent hypotetiskt köper en till bärbar, denna gång en mac ) då går bytet på fabriksgarantin

(det är bra att kunna sina rättigheter)

edit : stavfelsnisse, han e säkert kvar också, den jävlen

Jo men dom anndra hade nog svårt å få dom bytta inte ens på garantin. Klart USA dom flsäta var från aknske värre där men dom hävdade att apple sa att det var dom som ahde sönder skärmarna inte fabrikationsfel. Folk måste var jävligt bra på å skapa ljusa fläckra på samma ställa på skärmen när dom itne ens känner varan.

Känslan jag fick när jag var inne i apples forum var att det mäst rörde strul med skärmar främst å inte lite strul så det blev å skippa ibooken denna gången.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Känslan jag fick när jag var inne i apples forum var att det mäst rörde strul med skärmar främst å inte lite strul så det blev å skippa ibooken denna gången.

Nooo!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Nooo!

Eftersom det är ett strulrapporterarforum så är det väl helt i sin ordning...
Det skall väl vara typ 45% gnäll och 45% håller med och 10% lösningar på ett sådant ställe...
Allt annat vore ju förfelat - för det är ju inte ett "tjena, vad är på G" forum som swec

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Eftersom det är ett strulrapporterarforum så är det väl helt i sin ordning...
Det skall väl vara typ 45% gnäll och 45% håller med och 10% lösningar på ett sådant ställe...
Allt annat vore ju förfelat - för det är ju inte ett "tjena, vad är på G" forum som swec

Men att basera sitt beslut om ett inköp efter att bara ha läst om folks missöden/måndagsexemplar är ju förkastligt! :eek:

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

en som tycker att sin dator och all programvara fungerar ypperligt och helt felfritt, går väl inte in på ett forum och skriker ut sin glädje? nåja, en liten del kanske agerar så...

Permalänk
Medlem

Vill inte ha en strul dator igen har redan en bärbar som jag fick byta disken på.
Å det vissade sig vara känt fel i firmware på hitachis skit diskar därför jag vägrar köpa dom igen har redan 2st en trasig en hel än så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Men att basera sitt beslut om ett inköp efter att bara ha läst om folks missöden/måndagsexemplar är ju förkastligt! :eek:

Man hittar den info man vill hitta...
Fast jag tror jag skall kika lite på apples supportforum för jag har inte hört något speciellt om skärmarna på 12" så det kunde vara kul att se vad det rör sig om...
Har en känsla av att det är som vanligt - mycket gnäll och lite verkstad, men är det det inte så kan det ju vara bra att ha koll på...

edit: Antar att det är denhär tråden om 14" iBook och små ljusare ytor det pratas om... TFT är ju löjligt känsliga för spänningar och tryck (har inte ägt någon som är hundra perfa) så det låter väl inte orimligt... Mycket ståhej runt lite i denhär tråden om det är det...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Man hittar den info man vill hitta...
Fast jag tror jag skall kika lite på apples supportforum för jag har inte hört något speciellt om skärmarna på 12" så det kunde vara kul att se vad det rör sig om...
Har en känsla av att det är som vanligt - mycket gnäll och lite verkstad, men är det det inte så kan det ju vara bra att ha koll på...

edit: Antar att det är denhär tråden om 14" iBook och små ljusare ytor det pratas om... TFT är ju löjligt känsliga för spänningar och tryck (har inte ägt någon som är hundra perfa) så det låter väl inte orimligt... Mycket ståhej runt lite i denhär tråden om det är det...

Dom ska inte bara komma efter ett tag. Har 3st 17 TFT plus 13.3 på laptopen så vet hur TFT ska se ut. Sedan fans det problem med att bilden flyttade på sig också. Skit samma har en bärbar dator på väg om siba kan sätta lite fart bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Dom ska inte bara komma efter ett tag.

Givetvis inte, men det är ju ofta så att man inte ser sådant förrs efter ett tag - och då man väl sett det så retar det en till vansinne (tills man glömmer det eller får det åtgärdat).
Ungefär som med döda pixlar...

Citat:

Sedan fans det problem med att bilden flyttade på sig också.

Jo, det finns ju ett åtgärdsprogram för de som upplever problem med moderkortet/kablaget... Det programet sträcker ju sig utanför 1års garantin, 2års produktansvaret och 3års tilläggsgarantin...

Citat:

Skit samma har en bärbar dator på väg om siba kan sätta lite fart bara.

Får vi hoppas...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Givetvis inte, men det är ju ofta så att man inte ser sådant förrs efter ett tag - och då man väl sett det så retar det en till vansinne (tills man glömmer det eller får det åtgärdat).
Ungefär som med döda pixlar...

Jo, det finns ju ett åtgärdsprogram för de som upplever problem med moderkortet/kablaget... Det programet sträcker ju sig utanför 1års garantin, 2års produktansvaret och 3års tilläggsgarantin...

Får vi hoppas...

tror inte man råkar se dom efter ett tag då felra fick sina bytta det jag reagerar mäst på då dom rappoterade att felet kom tillbaks inom en veckar ill nån månad. På samma ställe desutom.

Kan undra vad apple kör med för skärmar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Kan undra vad apple kör med för skärmar?

Finns väl inte så mänga fabrikat (Hitachi, Samsung/Philips, tja?) utan det är mer inbyggnad och ljussättning bakifrån som skiljer... Dvs. samma som alla andra...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!