SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Dubbla nätverkskort

Tja.

jag har presis instalerat ett till nätverkskort i min dator.
sedan provade jag mig fram till om man kan använda så båda nätverks korten arbetar parralellt. t.ex. så jag kan ha 18MB Download/upload eller så ena kortet bara upploadar och det andra downloadar.

kan man ställa in det i xp pro jag vet inte om min inställning är så bra och fungerar. och är det något att ha. kan det blli några problem????

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill göra? Hur har du sakerna kopplade? Har du lust att precisera lite, blir så mycket lättare att hjälpa då.

Permalänk
Medlem

Hmm, vad har du för anslutning till nätet. Den brukar vara flaskhalsen innan nätkortet. Troligen har du ett 100 mbit nätverkskort och jag tvivlar på att din internetanslutning är snabbare?!?!?

Men svaret på din fråga är att man kan teama 2 st nätverkskort så de har samma ip-adress osv. För att detta ska fungera så måste man ha en ganska avancerad switch eftersom man måste teama där också.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

jo jag jag skall inte använda dem till min uppkoppling för att jag har 56k modem.

jag skulel vilja komma upp i dubbla hastighetem på ett nätverk typ. typ att jag kan tanka i från två personer samtidigt och har ca 10MB download från båda.

jag testade mig fram och lyckades få upp något som var en nätverksbrygga.
fick en ip med båda korten men har inte testat detta.
kan det vara det som jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

Med en brygga så skickas trafiken från ena kortet vidare ut på det andra, inte vad du är ute efter.

Det lättaste borde vara att skaffa snabbare utrustning, t.ex. gigabit nätverk. Då kan man tanka fort

Vad händer om man kopplar en dator med två nätverkskort till samma switch, har de olika ip så borde det väll fungera. Dock så måste man också kunna styra programen så att de använder olika nätverkskort. T.ex. köra två ftp sessioner, en på varje nätverkskort. Vet ej hur man gör det tyvär. Kör man ftp server så finns det säkert något val vilket ip den ska lyssna på.

Permalänk
Medlem

Har alla datorer Firewire? Det är snabbt och enkelt. Firewire800 klår ett 100 mbit nätverkskort.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Har alla datorer Firewire? Det är snabbt och enkelt. Firewire800 klår ett 100 mbit nätverkskort.

Nej, alla har det inte och det räcker med Firewire 400 för att klå både USB2 och 100 Mbit.

Permalänk
Hedersmedlem

Att tanka från flera går ju bra om det går via olika kort och som sagt kan man ha FTP-program som kanske ansluter via inställbart nätverkskort till samma server, bara nu den servern klarar över 10 Mbit/s.
Problemen kommer till om du tänkt tanka av en och samma person med en session, så att nätverkskorten ska fungera som ett kort.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG