Serverbygge. [tunga bilder]
Jag har meekat några timmar nu med min server som ska stå på mitt skrivbord under förstärkaren.
Jag har en längre tid haft servern på vinden men ville ha servern i mitt rum så man kan kika på den - men hur ska detta gå då jag inte vill ha ännu en traditionell burk i rummet? Jo jag köpte en låda för rackmontering (inte alls billig) med aluminiumfront som jag anser är snyggt.
Hårdvaran jag använder är helt underbar, läs och njut!
#AMD K6-2 400@450MHz.
#Acer med Ali Aladdin V (tror jag det heter) (mATX).
#384MB SDR-ram.
#6GB Seagate 5400rpm, gammal men inte så använd.
#100watts nätagg, suttit i en IBM
#Belkin wlan 802.11b (=11mbit) pci
Mjukvara;
#Win 2003
#Abyss webserver
#Shoutcast server + winamp (=webradio!)
+lite mer tjafz.
Datorn agerar alltså webserver och webradio i första hand och jag har bara 8/1-uppkoppling så wlan:et sätter inte stopp för bandbredden upp på något sätt.
Här kommer lite bilder från arbetet;
Här är burken i "profile". Ni kan se nätagget och hårddisken - som dock inte ska ligga där
Här är en annan bild - kanske förklarar lite mer.
Här ser ni det fina moderkortet - dock har jag nu bytt ut cpukylning mot en i stortsett ljudlös. Ni kan även se korkplattan moderkortet ligger på - så det inte ska få kontakt med botten, allt är fastsatt med smältlim och dubbelhäftande tejp.
Här ser ni ljuddämpningen av hårddisk + nätagg färdigt. Hårddisken ligger till vänster.
En lite närmare blick!
Här är baksidan och hålet där all varmluft går ur lådan - ni kan se dämpningen där som gör att luften måste gå runt den och den är där för att dämpa att ljud ska smita ut - ljudet krockar nämligen och blir knockade (=stannar kvar i lådan till viss del)
Resultatet! Det är min förstärkare (NAD model 120) som står ovanpå.
Ännu en resultatsbild
Slutligen så firar jag med den godaste drycken jag vet!
........
Nu är den i stortsett ljudlös och det är faktiskt lite mysigt att ha den på skrivbordet så här - trivs bra med den
Ni kan ju alltid skriva en kommentar om vad ni tycker om min bygge!
Tack för mig!
(det är väldigt viktigt att bilderna är kvar så ingen mod gör dem till länkar)