har jag fått Sasser virus?, hur vet man.?.

Permalänk
Medlem

har jag fått Sasser virus?, hur vet man.?.

Hur vet man att man har fått viruset?

Jag surfade runt lite imorse som vilken annan dag som helst. Plötsligt, försvinner uppkopplingen, internet hittar inga sidor, och när jag rör på musen så hackar den

rör jag på musen från höger till vänster då kanske den stannar till i 1 sek i mitten av skärmen för att sedan följa mina rörelser, det gör den varannan sekund

plus att när jag går in på aktivitetshanteraren så kan jag se på skalan att processorns belastning går från 0-60 procent hela tiden, grafen går upp och när som på sjukhus där man kan se hjärtpulsen.

när jag drog ut nätverkskabel så funkar allt bra igen processorns belastning hoppar inte mellan 0 och 60 och musen rör sig vanligt igen, problemet uppstår då jag stoppar in nätverkskabel.

vad är det för fel? just nu skriver jag från skolan då jag inte kan använda min dator den vägrar att gå ut på nätet
även om modemet är bra och funkar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Installera antivirus.

Permalänk
Medlem

Vilken är bäst? resurssnålast mm?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vilken är bäst? resurssnålast mm?

Kolla de senaste 10 trådarna de senaste 24h för hjälp på vägen.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

skit också, ingen som vet om det är sasser eller ej??

har formaterat om disken nu men fortfarande samma fel, musen hackar processorns belastning pendlar och jag får inget ip till den datorn,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RoleX, ladda hem nya updates på windows update och sen kör en sasser fix, sen kan du vara säker

Permalänk
Medlem

samma problem här, inte sasser..
satte in ett PCI-nätverkskort så fungerade det som aldrig förr, antingen har något virus förstört hela kretsen, eller så har det gått sönder utav sig självt.

Visa signatur

System1 Intel i5 3.3 ghz, Corsair Vengeance 4gb 1600mhz, 74 gb Raptor 10k rpm & 3tb USB 2.0, ATI Radeon 6870 1gb, BenQ 24" LCD G2420HD
System2 Intel C2D 2.8 ghz @ 3.2 ghz, 2x2gb DDR2, ATI Radeon HD 4850, 250 gb SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av montrego
RoleX, ladda hem nya updates på windows update och sen kör en sasser fix, sen kan du vara säker

Problemet är ju att ajg inte kommer åt internet till den datorn =(.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurrgurr
samma problem här, inte sasser..
satte in ett PCI-nätverkskort så fungerade det som aldrig förr, antingen har något virus förstört hela kretsen, eller så har det gått sönder utav sig självt.

Ok! OK!

Nu är det väl dags att sluta tro på vad dagstidningar skriver...

virus förstör INTE hårdvara..
(Och NEJ! CIH viruset FÖRSTÖRDE INTE BIOS.. Den ändrade BIOS mjukvara så att BIOS inte gick att använda.. MEN DEN FÖRSTÖRDE INTE BIOS...bara dess inställningar...)

Journalisters överdrivna svammel är.... Just överdrivet SVAMMEL..

De anger alltid att virus förstör datorer, precis som de ALLTID anger att en dykare har SYRGAS i sin tank med andningsluft.. (Ren syrgas är f.ö. GIFTIGT redan på 10m djup.. så nu förstår ni varför man inte har syrgas i tanken.. utan vanlig hederlig LUFT..)

Man får vara lite källkritisk & kontrollera med sakkunniga.. (i detta fall virusskyddsleverantörer typ: http://www.f-secure.se/ )

Ok! Hänger ni med... Virus kan orsaka felaktig kommunikation mellan drivrutiner, dll´er eller ändra mjukvarukonfigurationer... Men VIRUS KAN INTE FÖRSTÖRA HÅRDVARA!!

Att du klämmde in ett nytt nätverkort & det fungerade efter detta kan bero på att nya drivrutiner installerades & konfigureringar ändrades tillbaka till "rätt"...
(gick nätverkortet sönder så var det av andra orsaker..)

Men som sagt.. Var källkritiska... Journalister är tydligen inte utbildade för att kritiskt granska källor/uppgifter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Ok! OK!

blablabla

Jag har fått virus som pajjat moderkortet/bios iaf.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Jag har fått virus som pajjat moderkortet/bios iaf.

Vad var det för virus!

Sök upp det på t.ex. f-secures hemsida (http://www.f-secure.se/virus/) & lägg in en länk här!

(Nej! CIH-viruset kan inte förstöra BIOS.. Bara mjukvarumässigt ladda det med felakig information så att BIOS inte klarar av att sköta sin uppgift längre..)

Litegrann som att något virus får åtkomst till några av windows kärnfiler & ändrar om i deras kodning.. Vid om start fungerar inte windows (= försört i din mening) däremot är inte datorn i sig förstörd..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok! OK!

virus förstör INTE hårdvara..
(Och NEJ! CIH viruset FÖRSTÖRDE INTE BIOS.. Den ändrade BIOS mjukvara så att BIOS inte gick att använda.. MEN DEN FÖRSTÖRDE INTE BIOS...bara dess inställningar...)

Journalisters överdrivna svammel är.... Just överdrivet SVAMMEL..

De anger alltid att virus förstör datorer, precis som de ALLTID anger att en dykare har SYRGAS i sin tank med andningsluft.. (Ren syrgas är f.ö. GIFTIGT redan på 10m djup.. så nu förstår ni varför man inte har syrgas i tanken.. utan vanlig hederlig LUFT..)

Man får vara lite källkritisk & kontrollera med sakkunniga.. (i detta fall virusskyddsleverantörer typ: http://www.f-secure.se/ )

Ok! Hänger ni med... Virus kan orsaka felaktig kommunikation mellan drivrutiner, dll´er eller ändra mjukvarukonfigurationer... Men VIRUS KAN INTE FÖRSTÖRA HÅRDVARA!!

Att du klämmde in ett nytt nätverkort & det fungerade efter detta kan bero på att nya drivrutiner installerades & konfigureringar ändrades tillbaka till "rätt"...
(gick nätverkortet sönder så var det av andra orsaker..)

Men som sagt.. Var källkritiska... Journalister är tydligen inte utbildade för att kritiskt granska källor/uppgifter...

Tack gurrgurr för tipset

Teks: hur ska du nu förklara att jag inte heller kan använda mitt inbyggda nätverkskort har även formaterad om, nu följde jag gurrgurrs tips och satte i ett annat nätverkskort vilket funkar alldeles utmärkt!, skriver just nu från den drababde datorn.

så jag har inget virus nåt är trasigt??? hur förklarar du det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ett virus, eller du själv, har väl mekat i bios lite för mycket, disablat det inbyggda nätverket eller nåt sånt...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
ett virus, eller du själv, har väl mekat i bios lite för mycket, disablat det inbyggda nätverket eller nåt sånt...

Nej, har inte meckat nåt med bios som det står i mitt första inlägg så surfade jag bara runt lite, tankade lite också... då problemet uppkom,

även om jag har "disablat" nätverkskortet så ska väl inte musen hacka eller processorn pendla???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad var det för virus!

Sök upp det på t.ex. f-secures hemsida (http://www.f-secure.se/virus/) & lägg in en länk här!

(Nej! CIH-viruset kan inte förstöra BIOS.. Bara mjukvarumässigt ladda det med felakig information så att BIOS inte klarar av att sköta sin uppgift längre..)

Litegrann som att något virus får åtkomst till några av windows kärnfiler & ändrar om i deras kodning.. Vid om start fungerar inte windows (= försört i din mening) däremot är inte datorn i sig förstörd..

Har ingen aning vad det var för virus, var för 4-5 år sen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

CIH med andra ord.. som jag nämde ovan...

Permalänk
Medlem
Citat:

CIH med andra ord.. som jag nämde ovan...

Jepp, så hette det nog.
Har för mig att jag fick viruset genom att jag tanka en hl-uppdatering från fragzone.se.

Konstiga var att det var en amd burk, på f-secures sida står det att den infekterade intel 430tx chipset.

Kommer ihåg att det var ett helvete när alla .exe filer blev infekterade, sen var man ganska dålig på datorer på den tiden.

Visa signatur

CCNP