Ursprungligen inskrivet av Teks
Själv arbetar jag med viruskydd på en mycket stor organisation..
Har även rent privat fått hjälpa andra med smittade datorer..
Och jag ha i en massa fall erfarit att när man först uppdaterar norton... Och därefter avsöker maskinen så kan norton meddela 0 (noll) detekterade smittor..
När jag därefter avinstallerat Norton & installerat (oftast F-secure), uppdaterat & avsökt maskinen så har f-secure hittar flera tiotalsfiler med smitta... Oftast dock 3-4 olika smittor..
(vilka F-secure dessutom klarat av att rensa!)
Har även utfört samma test fast
1. Med Norton uppdaterat & avsökt (= 0 smitta rapporterad)(+avinstallerat)
2: installerat panda & uppdaterat. Avsökningen visar flertal smittade filer (rensat dessa)
3 avinstallerat Panda & installerat F-secure, uppdaterat & avsökningen hittat ett par filer till med smitta, Rensat...
Då jag själv utfört dessa jämförelser (på olika maskiner man stött på, vid olika tillfällen) & själv sett dessa resultat måste jag hävda att norton är rent skräp!
Och detta av egen erfarenhet.... inte hörsägen, inte övertro på reklamtexter eller övertro på andras utsagor..
Har t.o.m. arbetat med norton Enterprise edition.. så jag har 1:a handserfarenhet av hur mycket norton missar.. vilket är en av orakerna till att jag utfört testet ovan.. + att jag ville se om alla virusskydd var lika bra..
(fick tydligt bekräftat att så inte är fallet.. Då de olika tillverkarna använder olika tekniker i sökmotorerna + lägger in olika saker i deras definitionsfiler.. (som endast letar efter en liten del av hela den skadliga koden)
Norton (symantec) har lyckats kombinera dåliga sökmotorer (det är därför norton suger fett med prestanda) med dåliga definitionsfiler..
+ att de är de enda i branchen som endast publicerar uppdateringar en enda gång i veckan.. & vad värre är koncentrerar sina uppdateringar på det som händer i USA.. (mindre utbrott i norden är inte intressanta för symantec så de nordiska kunderna får vänta på ordinarie uppdatering istället för att uppdareras omedelbart när uppdateringen är klar.. )
Jfr. Med t.ex. f-secure som är ett Nordiskt företag & som koncentrerar sig på det somhänder i norden.. Vilket ger mest optimal uppdatering???