Permalänk
Medlem

Antivirus program?

har kört nu flera månader utan AV program, så tror det börjar bli dax att skaffa det..
Men vilket är det bästa ?
Vill inte ha någe me brandvägg i för ja använder redan Outpost Firewall Pro som brandvägg o tycker den funkar bra ..

Vill helst ha ett ganska resurssnålt AV program..

Permalänk
Medlem

NOD32 eller panda antivirus titanium 2004 rekomenderar jag

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

avast! är bäst bland gratisalternativen

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om det är gratis eller inte.. vill bara ha det bästa .D

Permalänk
Medlem

AVG Anti-Virus är skitbra, gratis också

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Spelar ingen roll om det är gratis eller inte.. vill bara ha det bästa .D

Då skall du använda f-secure... finns numera tom. på teknikmagasinet för 499Kr..
(699 om du vill ha kombinerad brandvägg...)

Simply the best!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Då skall du använda f-secure... finns numera tom. på teknikmagasinet för 499Kr..
(699 om du vill ha kombinerad brandvägg...)

Simply the best!

Ännu billigare på Webhallen.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Nod32 piskar F-secure.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordis
Personligen tycker jag Nod32 piskar F-secure.

Och vad baserar du detta påstående på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Och vad baserar du detta påstående på...

Som jag sa, PERSONLIGEN tycker jag att Nod32 är bättre. Dvs, det var mina egna åsikter om de båda alternativen. Har inga recensioner/tester eller liknande att hänvisa till utan bara mina erfarenheter.

Jag tycker att Nod32 känns smidigare, snabbare och lika säkert.

Vad baserar du påståendet "Simply the best" på, angående F-secure ?

Hoppas du godtar mitt svar och att det fortfarande är tillåtet med egna erfarenheter och personliga åsikter ?

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Avstängd

Själv arbetar jag med viruskydd på en mycket stor organisation..

Har även rent privat fått hjälpa andra med smittade datorer..

Och jag ha i en massa fall erfarit att när man först uppdaterar norton... Och därefter avsöker maskinen så kan norton meddela 0 (noll) detekterade smittor..

När jag därefter avinstallerat Norton & installerat (oftast F-secure), uppdaterat & avsökt maskinen så har f-secure hittar flera tiotalsfiler med smitta... Oftast dock 3-4 olika smittor..
(vilka F-secure dessutom klarat av att rensa!)

Har även utfört samma test fast
1. Med Norton uppdaterat & avsökt (= 0 smitta rapporterad)(+avinstallerat)
2: installerat panda & uppdaterat. Avsökningen visar flertal smittade filer (rensat dessa)
3 avinstallerat Panda & installerat F-secure, uppdaterat & avsökningen hittat ett par filer till med smitta, Rensat...

Då jag själv utfört dessa jämförelser (på olika maskiner man stött på, vid olika tillfällen) & själv sett dessa resultat måste jag hävda att norton är rent skräp!

Och detta av egen erfarenhet.... inte hörsägen, inte övertro på reklamtexter eller övertro på andras utsagor..

Har t.o.m. arbetat med norton Enterprise edition.. så jag har 1:a handserfarenhet av hur mycket norton missar.. vilket är en av orakerna till att jag utfört testet ovan.. + att jag ville se om alla virusskydd var lika bra..
(fick tydligt bekräftat att så inte är fallet.. Då de olika tillverkarna använder olika tekniker i sökmotorerna + lägger in olika saker i deras definitionsfiler.. (som endast letar efter en liten del av hela den skadliga koden)
Norton (symantec) har lyckats kombinera dåliga sökmotorer (det är därför norton suger fett med prestanda) med dåliga definitionsfiler..

+ att de är de enda i branchen som endast publicerar uppdateringar en enda gång i veckan.. & vad värre är koncentrerar sina uppdateringar på det som händer i USA.. (mindre utbrott i norden är inte intressanta för symantec så de nordiska kunderna får vänta på ordinarie uppdatering istället för att uppdareras omedelbart när uppdateringen är klar.. )

Jfr. Med t.ex. f-secure som är ett Nordiskt företag & som koncentrerar sig på det somhänder i norden.. Vilket ger mest optimal uppdatering???

Permalänk

Lånar tråden lite.. Varför vill inte mitt Norton he på Auto-Protect? trycker enable hela tiden men han vill inte he på det.. det kommer inte på då jag startar datorn heller

Visa signatur

Skoter är livet!
Polaris RMK 600 =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Själv arbetar jag med viruskydd på en mycket stor organisation..

Har även rent privat fått hjälpa andra med smittade datorer..

Och jag ha i en massa fall erfarit att när man först uppdaterar norton... Och därefter avsöker maskinen så kan norton meddela 0 (noll) detekterade smittor..

När jag därefter avinstallerat Norton & installerat (oftast F-secure), uppdaterat & avsökt maskinen så har f-secure hittar flera tiotalsfiler med smitta... Oftast dock 3-4 olika smittor..
(vilka F-secure dessutom klarat av att rensa!)

Har även utfört samma test fast
1. Med Norton uppdaterat & avsökt (= 0 smitta rapporterad)(+avinstallerat)
2: installerat panda & uppdaterat. Avsökningen visar flertal smittade filer (rensat dessa)
3 avinstallerat Panda & installerat F-secure, uppdaterat & avsökningen hittat ett par filer till med smitta, Rensat...

Då jag själv utfört dessa jämförelser (på olika maskiner man stött på, vid olika tillfällen) & själv sett dessa resultat måste jag hävda att norton är rent skräp!

Och detta av egen erfarenhet.... inte hörsägen, inte övertro på reklamtexter eller övertro på andras utsagor..

Har t.o.m. arbetat med norton Enterprise edition.. så jag har 1:a handserfarenhet av hur mycket norton missar.. vilket är en av orakerna till att jag utfört testet ovan.. + att jag ville se om alla virusskydd var lika bra..
(fick tydligt bekräftat att så inte är fallet.. Då de olika tillverkarna använder olika tekniker i sökmotorerna + lägger in olika saker i deras definitionsfiler.. (som endast letar efter en liten del av hela den skadliga koden)
Norton (symantec) har lyckats kombinera dåliga sökmotorer (det är därför norton suger fett med prestanda) med dåliga definitionsfiler..

+ att de är de enda i branchen som endast publicerar uppdateringar en enda gång i veckan.. & vad värre är koncentrerar sina uppdateringar på det som händer i USA.. (mindre utbrott i norden är inte intressanta för symantec så de nordiska kunderna får vänta på ordinarie uppdatering istället för att uppdareras omedelbart när uppdateringen är klar.. )

Jfr. Med t.ex. f-secure som är ett Nordiskt företag & som koncentrerar sig på det somhänder i norden.. Vilket ger mest optimal uppdatering???

Jag håller med dig om att Norton inte är nå vidare!

Däremot kan jag inte se att du provat Nod32? Tycker faktiskt du borde göra det. Så får vi se vilket du gillar bäst.

Jag har som sagt efter jämförelse mellan Nod32, Norton, F-secure, Panda mfl. fastnat för Nod32.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
AVG Anti-Virus är skitbra, gratis också

Håller med, AVG helt klart bäst!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd, men jag måste ta upp den igen

Finns det några bra antivirusprogram som har samma funktioner som Norton, med bl.a. cleansweep och windoctor etc, för att hålla rent på datorn ?

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gecko
Lite gammal tråd, men jag måste ta upp den igen

Finns det några bra antivirusprogram som har samma funktioner som Norton, med bl.a. cleansweep och windoctor etc, för att hålla rent på datorn ?

Ett tips använd inte sådana program som cleansweep etc. skadar mer än gör nytta i längden!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD