Permalänk
Medlem

Bootproblem abit an7

Har precis fått igång min nya htpc:

moderkort abit an7
processor amd athlon xp-m 2400+
minne 2*256mb
hårddisk seagate barracuda sata 160mb
bildkort fläktlöst sappire radeon 9600 xt
tvkort pvr 250
dvd nec 2500
låda dign hv5.

Mitt problem, jag har haft igång datorn och installerat xp. När jag experimenterade med fläkthastigheten till processorn kom jag för lågt så skyddet slog till och stängde av datorn. Nu kan jag inte få den att starta längre, har kört alla 3 steg i manualen. Alltså tom dragit ur strömmen från moderkortet, tagit ur batteriet och tömt cmos. Det låter som att datorn skulle starta ok men jag får ingen bild till skärmen. Stannar på post kod "90". Har testat med annat grafikkort, funkar ej. Har testat skärmen med annan dator och den funkar. Kan någon hjälpa mig? Är moderkortet slut?

Permalänk

skulle la tro att det e prollen som har lakt av isf :(... låna en av en kompis o testa lr köp en billig liten jävel o kolla... fast det kan ju oxå vara mobot

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk

Tror mer att moderkortet pajat

Det har varit en hög frekvens med folk härinne, som har gjort nått med datorn och sedan att den inte visar bild och till 90% har det varit moderkortet

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Ordnar sig kanske, jag har, (vågar man säga det här?) pratat med abits support och han trodde att jag fått fel i bios programmet och skulle skicka nytt chip åt mig. Snacka om service!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeeJay
Ordnar sig kanske, jag har, (vågar man säga det här?) pratat med abits support och han trodde att jag fått fel i bios programmet och skulle skicka nytt chip åt mig. Snacka om service!

en liten fråga till dig är.. fick du igång skiten sen?

(har exakt samma problem och jag tror att det hela problemet är webhallen.com's fel som sålde en fläns sate till mig som sägs ha haft lite varvtalsproblem)

Permalänk
Medlem

kan väl vara bios som är slut å

Visa signatur

Duron 1,9ghz, soltek 75kav-x, geforce 4200titanium 64mb, 511mb ram, 13gb HD.
Pentium3 850mhz@952mhz, abit be6, geforce5200 128mb, 384mb ram, 120gb hd.
Geexboxburk, celeron 433mhz, asus me-99vm, int. grafik, 128mb ram, 1.2gb hd.

Permalänk
Medlem

Inte fått chipset än, men fick mail idag att de skall skicka det i dagarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeeJay
Inte fått chipset än, men fick mail idag att de skall skicka det i dagarna.

okay.
hmm skulle du åka på nåra fraktkostnader eller så ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psytroll
okay.
hmm skulle du åka på nåra fraktkostnader eller så ?

skulle inte tro att de orkar ta betalt för de typ 5 kronor det kostar att skicka ett bios-chip för det finns väl abit support i sverige?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Samma problem

Har skaffat amd athlon xp 3200+ och Twinmos 512 mb ddr.. fick dem igår och när jag skulle byta måste moderkortet blivit skadat eller nåt.... och nu får jag samma sak som du ingen bild på skärmen har testat de 3 stegen i manualen .. fel "90" betyder iaf (Complete uGuru initial process AWARD BIOS taking over booting job) jag får snart damp på burken så snälla om någon vet hur man löserproblemet skriv snarast

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Re: Samma problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Argon-
Har skaffat amd athlon xp 3200+ och Twinmos 512 mb ddr.. fick dem igår och när jag skulle byta måste moderkortet blivit skadat eller nåt.... och nu får jag samma sak som du ingen bild på skärmen har testat de 3 stegen i manualen .. fel "90" betyder iaf (Complete uGuru initial process AWARD BIOS taking over booting job) jag får snart damp på burken så snälla om någon vet hur man löserproblemet skriv snarast

oooh jag fick bara ut "award bios taking over booting job" .. av manualen (försej var jag *host* full)

vart köpte du ditt moderkort? vad kör du med för nätagg?

Permalänk
Medlem

Samma fel

jag köpte mitt moderkort på datorbutiken.se ...
jag har ett 300 W nätagg men det har alltid funkat klockrent och jag har testat byta tillbaks till sakerna jag hade innan men samma fel...
så biosen måste blivit skadad eller nåt...

Edit: min gamla burk:
Amd Athlon XP2000+
1xTwinmos Orginal PC3200/400 512 mb DDR
TermalTake Volcano 7 series (max 2800+)
An7 Nforce 2 Ultra 400
Asus Geforce FX5700 256mb DDR 450mHz
300w nätagg
Nec Cd-Brännare
40 GB Hdd

min nya burk:
Amd Athlon XP3200+ Barton
2xTwinmos Orginal PC3200/400 512 mb DDR
Artic Cooling Copper Silent (max 3400+)
An7 Nforce 2 Ultra 400
Asus Geforce FX5700 256mb DDR 450mHz
300w nätagg
Nec Cd-Brännare
40 GB Hdd

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Re: Samma fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Argon-
jag köpte mitt moderkort på datorbutiken.se ...
jag har ett 300 W nätagg men det har alltid funkat klockrent och jag har testat byta tillbaks till sakerna jag hade innan men samma fel...
så biosen måste blivit skadad eller nåt...

Edit: min gamla burk:
Amd Athlon XP2000+
1xTwinmos Orginal PC3200/400 512 mb DDR
TermalTake Volcano 7 series (max 2800+)
An7 Nforce 2 Ultra 400
Asus Geforce FX5700 256mb DDR 450mHz
300w nätagg
Nec Cd-Brännare
40 GB Hdd

min nya burk:
Amd Athlon XP3200+ Barton
2xTwinmos Orginal PC3200/400 512 mb DDR
Artic Cooling Copper Silent (max 3400+)
An7 Nforce 2 Ultra 400
Asus Geforce FX5700 256mb DDR 450mHz
300w nätagg
Nec Cd-Brännare
40 GB Hdd

frågan är vad fan man gör nu då ..
väninnan's burk:
AMD ATHLON XP 2800+ Barton
Twinmos orginal pc3200/400 512MB DDR
Artic Cooling Copper Silent 2 Termal Censor
Abit AN7 Nforce2 ultra 400
340w nätagg
osv

....
har bytt nätagg ´(testat med mitt till min burk nilfisk)
har fått kylarn testad (Funkar)
processorn är testad (Funkar)
har resetat biosen ...
har inte testat ramminnet .. men hmm kan vara det som är felet.. alternativt att biosen är död..
för det stannar på post code 90 å låter med korta beep's

Permalänk
Medlem

Har du provat dra upp fläkthastigheten igen? För om moderkortet inte får tillräckligt hög RPM signal så startar de inte ibland. Har haft samma problem och de är ganska irriterande att måste pilla med fläkthastigheterna då man har H2o...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seize
Har du provat dra upp fläkthastigheten igen? För om moderkortet inte får tillräckligt hög RPM signal så startar de inte ibland. Har haft samma problem och de är ganska irriterande att måste pilla med fläkthastigheterna då man har H2o...

Urk! Måst mobot få rpm signal för att funka??? Vill ju inte behöva varesig cpu fläkt eller standard nb fläkt...Kan man inte stänga av den funktionen? Hur är inställiningen som default i BIOS?

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem

det är bios som har pajjat..... har skickat iväg mitt till datorbutiken.se för lagning/bytning av moderkortet.. och om det inte funkar så skickar abit ett nytt bios chip te mig så det löser sig nog nu

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

jag fick skicka in mitt till datorbutiken.se och så sa de att de skulle fixxa det, visst fungerade det sedan... i 15 minuter.... har skickat in det igen, fick tillbaka det idag. har inte testat än....

BTW på datorbutiken så uppdaterade de bara bios så fungareade det

Visa signatur

Comp spec. MSI K8N NEO2 Nforce3, AMD 64 3500+, Radeon 9800pro, 1024MB TwinMOS DDR. 74GB WD Raptor, + 120GB Seagate + Samsung 160GB, allt sitter ihop i ett Antec Sonata Chassi. + Rött neon... NICE! <=><

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att jag fick mitt nya bios chip igår så nu är det utbytt och datorn snurrar på igen. Tog några veckor men jag är nog ändå nöjd med abits support.