Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Problem med musik på Internet!

Min flickväns mamma har lite problem med att lyssna på Musik över Internet. Alltså streamad musik. Hon lyssnar ofta på www.dansbandsdax.se , men det fungerar inte för henne längre.
Jag har prövat allt jag vet, men får inget att funka..
Det enda som står när man har klickat på lyssna och får upp Winamp är "[ICY 403 Service forbidden] +Ip-adress (Detta står i playlisten).
Jag förstår inte alls vad som kan vara fel?
Det går heller inte ansluta i Windows mediaplayer..
Ringde hem och kollade om dom kunde se om det fungerade hemma, och visst, det fungerade utan problem där.
Har även bytt nätverkskort här så jag får en annan IP-adress för att se om det var problemet (Att de spärrat henne eller nåt), men det är det ju uppenbarligen inte heller.

Har ni någon som helst aning om vad man kan göra för att det ska fungera? (Kan även tillägga att andra sidor fungerar utmärkt.. T.ex. shoutcast.. Det hoppar igång direkt..)

Extra info:
Exakt URL till "lyssnasidan" är:
http://www.dansbandsdax.se/iframes/lyssna_bredband.htm
Hennes dator har Windows ME som operativsystem, men det ska ju inte ha med saken att göra mer än att det är skitdåligt

Please help!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

funkar här iaf.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
funkar här iaf.

Jo jag vet att det funkar hos andra, men det hjälper inte mej

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

Klickar du på rätt länk? Installera om winamp. prova....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Klickar du på rätt länk? Installera om winamp. prova....

Hjälper ej. Jaa, jag trycker på rätt länk. Det funkar icke.. Inte på något vis. Varken i Mediaplayer eller WInamp.

Visa signatur

Permalänk

"Min flickväns mamma" Joo....det brukar heta så...

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ | 2GB RAM | Gainward 7800GT | Maxtor Diamondmax 200GB | Seagate Barracuda 320GB | Western Digital 80GB
Core 2 Duo E6420 | Abit F-I90HD | 2GB RAM | Antec NSK2400 | Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem

Sedan några veckor tillbaka har några stora nät i USA filtrerat bort
DNS-förfrågningar från 82- och 83-näten (IP-adresser som börjar på 82
resp. 83).

Kanske kan det bero på det? Förmodligen inte men kanske värt att veta?

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProXyon
Sedan några veckor tillbaka har några stora nät i USA filtrerat bort
DNS-förfrågningar från 82- och 83-näten (IP-adresser som börjar på 82
resp. 83).

Kanske kan det bero på det? Förmodligen inte men kanske värt att veta?

Min IP börjar på 82. och funkar felfritt för mig.

Permalänk
Medlem

Jo.. men förmodligen ligger inte deras server på någon av USA's nät...

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk

Svar från Dansbandsdax

Hej!
Kom förbi i all hast och såg ditt mess. Enligt server loggen så har din Winamp eller Windows Media föröskt connecta till radion 40 ggr eller mer. Du blir då automatiskt bannad av servern, detta är för att vi ska slippa en massa rippare som rippar musiken.

Jag har nu tagit bort ditt IP nummer ur bannlistan.

Ang att det rä svärmor som lyssnar tror jag svagt på, då mer än hälften av lyssnarna är mellan 20 - 25 år )

Må gott!

Med vänliga hälsningar
Micke

www.dansbandsdax.se

Visa signatur

Är och förblir en del av Dansbandsdax.se

Permalänk
Medlem

Re: Svar från Dansbandsdax

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansbandsdax
Enligt server loggen så har din Winamp eller Windows Media föröskt connecta till radion 40 ggr eller mer. Du blir då automatiskt bannad av servern, detta är för att vi ska slippa en massa rippare som rippar musiken.

Jag har nu tagit bort ditt IP nummer ur bannlistan.

Ang att det rä svärmor som lyssnar tror jag svagt på, då mer än hälften av lyssnarna är mellan 20 - 25 år )

Hmm.. vet inte om jag tycker det är speciellt smart att automatiskt banna sina flitigaste lyssnare!
Om folk vill rippa er musik så finns det nog sätt att göra det ändå. Många har ju dynamiskt tilldelade IP-adresser som man enkelt kan uppdatera.

Och varför skulle det inte kunna vara hans svärmor som lyssnar? Den andra hälften av era lyssnare torde väl rimligtvis falla inom en annan (äldre) ålderskategori ?

Permalänk

Re: Re: Svar från Dansbandsdax

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Hmm.. vet inte om jag tycker det är speciellt smart att automatiskt banna sina flitigaste lyssnare!
Om folk vill rippa er musik så finns det nog sätt att göra det ändå. Många har ju dynamiskt tilldelade IP-adresser som man enkelt kan uppdatera.

Och varför skulle det inte kunna vara hans svärmor som lyssnar? Den andra hälften av era lyssnare torde väl rimligtvis falla inom en annan (äldre) ålderskategori ?

Eftersom vi behöver bandbredd till männsikor som verkligen vill lyssna så blev jag trött på på ripparna, hade ca 20 st som enbart rippademusiken.. Vill man ha dansbandsmusik så köper man det, det fick jag göra.
Programmet bannar sub nätet, inte bara de sista numren.

Ang. hans svärmor så var det lite av ironi.. )

// Micke
www.dansbandsdax.se

Visa signatur

Permalänk

Jag har lyssnat i snart en timma nu, inte helt tokigt faktiskt även om jag gillade musiken i början bättre.
Trodde aldrig jag skulle skriva något sånt där men nu gjorde jag det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Hehe.. ja jag prövade att lyssna lite också nu - men tyvärr måste jag säga "nja"... dansbandsmusik är inte nog riktigt min grej trots att jag är ganska mycket av en "allätare" när det gäller musik.

En sak jag funderade på (och har funderat på tidigare) när det gäller uppspelning av musik på nätet är hur det är med upphovsrätten. Jag har för mig att man måste betala en ganska saftig slant till både STIM och SAMI samt kanske även IFPI om man lagligt skall ha en nätradiostation. Nån som har exakt koll på hur det funkar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Hehe.. ja jag prövade att lyssna lite också nu - men tyvärr måste jag säga "nja"... dansbandsmusik är inte nog riktigt min grej trots att jag är ganska mycket av en "allätare" när det gäller musik.

En sak jag funderade på (och har funderat på tidigare) när det gäller uppspelning av musik på nätet är hur det är med upphovsrätten. Jag har för mig att man måste betala en ganska saftig slant till både STIM och SAMI samt kanske även IFPI om man lagligt skall ha en nätradiostation. Nån som har exakt koll på hur det funkar?

Hej!
Det kostar ca 1000 kr till STIM att sända 24/7. Det är summan bara för att få ha en radio på nätet. Sami betalar man en väldigt liten summa pengar per spelade låt. Alltså om jag spelar Lasse Stefanz så ska de ha ca 30 öre varje gång m.m ..

Jag är "bara" 27 men är uppväxt med dansbandsmusik. Därav intresset för det. Jag har även sänt radio i ca 3 år samt varit DJ i 8 år... Dansbandsdax som radion heter startade jag för det finns INGEN som spelar dansbandsmusik dygnet runt, jag har hittat en radio som sänder det, men det kostar att lyssna på de.

Ni får gärna lyssna på oss.. Önska gärna nga låtar!
Vill ni höra dagens dansbandsmusik så ska ni besöka Ekebo Dansfestival.. Det är öss.. 70 % av besökarna är ungdomar mellan 16 - 30 år..

Have fun!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansbandsdax
Hej!
Det kostar ca 1000 kr till STIM att sända 24/7. Det är summan bara för att få ha en radio på nätet. Sami betalar man en väldigt liten summa pengar per spelade låt. Alltså om jag spelar Lasse Stefanz så ska de ha ca 30 öre varje gång m.m ..

Aha! Tack för svaret! Det var ju inte så blodigt. Jag har funderade själv på att sätta upp en webbradio för några år sedan, men blev aldrig klok på hur mycket det skulle kosta. Jag var med i en grupp som tänkte starta en studentradio på nätet, i första hand bara för dem på lokala nätverket (över 5000 studenter på LAN:et "Subnet" i Linköping). Det rann dock tyvärr ut i sanden, och nu är det nog försent för egen del i alla fall...

Citat:

Jag är "bara" 27 men är uppväxt med dansbandsmusik. Därav intresset för det. Jag har även sänt radio i ca 3 år samt varit DJ i 8 år... Dansbandsdax som radion heter startade jag för det finns INGEN som spelar dansbandsmusik dygnet runt, jag har hittat en radio som sänder det, men det kostar att lyssna på de.

Då är vi ungefär lika gamla. Kul att du hittat en nisch, det finns säkert många som uppskattar din radio!

Permalänk
Skrivet av dansbandsdax:

Eftersom vi behöver bandbredd till männsikor som verkligen vill lyssna så blev jag trött på på ripparna, hade ca 20 st som enbart rippademusiken.. Vill man ha dansbandsmusik så köper man det, det fick jag göra.
Programmet bannar sub nätet, inte bara de sista numren.

Ang. hans svärmor så var det lite av ironi.. )

// Micke
www.dansbandsdax.se

Jag är också utestängd från dansbandsdax, har varit medlem sedan starten i stort sett.
saknar just den kanalen.