Permalänk

platt skärm eller inte

Ska köpa ny dator och jag undrar bara om ngn vet om det finns några platta skärmar som är tillräckligt bra för att gama på? Eller är det fortfarande bara CRT som gäller?

Permalänk
Medlem

har en LG 1715S hur nöjd som helst alla nya spel fluter hur bra som helst.
rekomenderar denna skärm!

Permalänk
Medlem

Tja, beror på hur nånga pengar du är villig att lägga ut.......
Det har faktiskt kommit en 20"überskärm, men den kostar också därefter!
Mellan 10-11 000.- från det billigaste stället.
Har väl funnits en rev här på klockers, eller kanske det var en länk dit.
Hursomhelst här är den:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=vp201b&page=1

En sån ska shoppas när jag sålt bilen !!!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

beror lite på hur mycket du spelar och på vilken nivå, helt klart, kan säga att idag finns det ingen plattskärm på marknaden som lever upp till kraven många spelare ställer, dock, sitter du mest med olika program, såsom 3d, bildredigering, surfar, då är en platt skärm ett givet val! här kan crt'n inte ens konkurera

du får välja själv hehe

Permalänk

Ok, tack för tipsen. Jag använder ju datorn mest till att spela fps:er, och det viktigaste för mig mig att uppdateringsfrekvensen och latencyn inte begränsar mina skills :). Jag har hört lite olika av olika kompisar där en del säger att platta skärmar suger för fps:er, medans andra säger att dom (platta skärmar) knappt skiljer sig i prestandan i dagens läge. Vad jag undrar är om det finns ngn som spelar ngn fps på hyfsad nivå med en platt skärm och tycker att det funkar ok?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvonS
Tja, beror på hur nånga pengar du är villig att lägga ut.......
Det har faktiskt kommit en 20"überskärm, men den kostar också därefter!
Mellan 10-11 000.- från det billigaste stället.
Har väl funnits en rev här på klockers, eller kanske det var en länk dit.
Hursomhelst här är den:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=vp201b&page=1

En sån ska shoppas när jag sålt bilen !!!

Problemet med de skärmarna tycker jag är att de har upplösningen 1600*1200 och därför kan det bli svårt att få spel att flyta ändå. Dessutom blir allt så pluttigt med den upplösningen även om skärmen är stor. Jag väntar på att det ska komma en tillräckligt bra 19"skärm med 1280*1024.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Det är en smaksak. Vill man vara lite sarkastisk kan man fråga sig:

Vill du ha en stor, klumpig, ful, strömslukande, strålande CRT-skärm eller vill du ha en platt skärm med perfekt skärpa, mindre strömförbrukning och obefintlig strålning.

Visst finns det bra CRT-skärmar, men de är ofta dyra, så dyra att man börjar kika på TFT istället. De få fördelar som CRT har (jämnare färger osv) väger inte upp dess nackdelar (för hemanvändare) enligt mig. Självklart finns det de som tycker precis tvärt om, som med de mesta

FPS-spel som Farcry osv funkar klockrent på en 16ms skärm.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Något jag inte alls kan begripa är hur man kommer över det faktum att man inte kan välja upplösning själv på en platt skärm.

Vill ha lite större text och ikoner, vad göra?
Vill se mer på skärmen, vad göra?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Något jag inte alls kan begripa är hur man kommer över det faktum att man inte kan välja upplösning själv på en platt skärm.

KÖP CRT Skärm !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil

Det går visst att välja upplösning på en tft. Jag kan då välja allt mellan 640*480 och 1280*1024 utan problem. Skärmen väljer bara att "gruppera ihop" några punkter på bildskärmen till en pixel och därför kan bilden bli något suddig bara, men det är något som inte märks i spel

sturmovik, trevligt att du kan både hålla in shift-knappen och hamra på "1"-tangenten