Permalänk

fönster fläkten...

ska fönster fläkten blåsa in luft eller ut??

Permalänk
Medlem

Det beror ju självklart på. I regel så ska den blåsa ut om den sitter långt upp, och ut om den sitter långt ner. Sitter den nära processorn kan det dock vara smart att ha den på inblås. Det allra bästa är ju att testa sig fram, och se vilka temperaturer du får vid in/ut-blås.

Permalänk

hur vet man vilka fläktar som blåser ut luft??

tycker de blåser åt båda hållen på fläktarna.. en som är lite mera än andra så klart...

Visa signatur

P4 3K Mhz - GFX 5,7K - 1,24K Ddr

Permalänk
Medlem

är det nån speciell fläkt som bara sitter på fönster??

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eastpaker

tycker de blåser åt båda hållen på fläktarna.. en som är lite mera än andra så klart...

Ungefär såhär fungerar en fläkt. Den blåser luft från ena sidan till den andra

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Man ser på en fläkt hur den blåser.

Håll handen kupad över båda sidorna så känner du.

Permalänk

Annars kan man gå efter vilken sida den lilla klisterlappen sitter på. Min erfarenhet är att den alltid sitter på den sida den blåser åt.

Visa signatur

"Some fishes like cheese, sometimes" -Ozzy

Permalänk
Medlem

brukar finnas pilar på de flesta fläktar åxå

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk

Tumregel. Den sida motorn sitter på, åt det hållet blåser det åt. Stämmer stort sett alltid på datorfläktar.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Jag brukar alltid känna ett behagligt vinddrag när jag håller fläkten framför mig och tittar på "klistermärk"-sidan

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/flaektt.jpg
...

Hehe, ser ut som fläkten spyr...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/flaektt.jpg
...

Paintskillz:D

Oftast är det den sidan som är helt "oskyddad"...på baksidan sitter det som ett "kors" eller vad man ska kalla det, som ska skydda fläktbladen när den sitter fast mot t.ex. en kylfläns...

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

eller så kollar man på dom små pilarna som sitter på sidorna.. det står vilket håll fläkten snurrar och vilket håll den blåser luften

Permalänk
Avstängd
Citat:

Självklart blåser en fläkt inte åt båda håll (ok, det kanske skulle kunna "läcka" luft åt båda håll) och det finns inga speciella ut- resp. inblåsfläktar. Luftriktningen bestäms av vilket håll du sätter fläkten åt, alltså kan en och samma fläkt användas som både in- och utblåsfläkt (OBS! Ej samtidigt, men det bör ha framgått tidigare i mitt inlägg).