Köpte nya delar till min dator för 2-3 månader sen.
Det jag köpte var:
Abit KV7 Moderkort
AMD 2800 XP
Club 3d Radeon 9600 Pro
512 Mb DDR
Spire Falconrock
80 Gb western digital HDD
Levicom nätagg 420W dubbla fläktar.
Datorn fungerade utmärkt i ca 1.5 månad. Sen började den spela dåre. Stängde av sig när jag spelade spel med rena rama brandlarmet som följd. Bör kanske nämnas att jag har 2 st 80 fläktar där en blåser in framtill nere och den andra blåser ut upptill bak. Hur som helst så tog jag av ena sidan på lådan. Datorn fungerade utmärkt när jag spelade....i ca 2 veckor. Sen hjälpte inte ens det. Tempen på cpu'n låg i idle-mode i windows runt 54 grader och PWM låg på 52. Den låg runt 65 när jag spelade(då den inte stängde av sig så jag kunde ju inte kolla då).
Detta blev bara värre och värre. Satte på lådsidan igen och gjorde ett hål där och satte in i en Thermaltake 120 mm 78 CFM fläkt.
Datorn funkar igen i ca 3 dagar. Sen samma visa igen. Tempen i windows: CPU: runt 52 C PWM: runt 50 C. Testade sen att rensa datorn helt från damm. Hjälpte inte förrän jag blåste rent grafikkorts-flänsen som hade lite väl mycket damm på sig. Nu är datorn dammfri men jag får köra den stora 120 mm's-fläkten utan dammfilter. Annars fungerar inte kylningen klokt.
Nu har jag även tagit ur mitt nätverkskort och mitt ljudkort som stoppade luftflödet lite.
Som det är nu så har jag 43 grader PWM och 50 grader CPU.
Misstänker att det inte står rätt till med grafikkortskylningen men den ska väl inte stänga av sig då, eller?
Har dubbelkollat BIOS efter några såna inställningar vad gäller grafikkort samt kollat i windows men hittar inget.
Bios är inställt att stänga av cpu'n då den överstiger 120 grader C vilket borde vara orimligt för den att nå nu tycker jag.
Ska ta och slita loss fläkten på grafikkortet och smeta på arctic silver på flänsen där och sen göra samma sak om möjligt på nordbryggan.
Någon som har nån idé om vad som krånglar?