Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
Klicka på skrivbordet och tryck alt+F4

Perfekt, den tackar jag för.

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2000+ | GA-7VA-C ATX KT333 | 2x256MB DDRAM | Geforce4 MX440 64MB | XP Pro SP2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlladin
Perfekt, den tackar jag för.

Ingen fara.

När jag vill stänga av datorn fortast möjligt brukar jag hamra ALT+F4 för att första stänga av öppna program sen få upp den där menyn.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en finfin lista för er som vill plugga in kortkommandon för XP, dock är den rätt lång så jag postar url'en till den bara.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;301583

Verkar inte finnas nåt för ny mapp tyvärr...

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man bara tar en screenshot på en meny?

Visa signatur

"Hm. I've lost a machine.. literally _lost_. it responds to ping, it works completely, I just can't figure out where in my apartment it is."
http://wiki.beyondunreal.com/wiki

Permalänk
Medlem

Here we go:

Alt GR + Print Screen = Skärmdump på aktivt fönster
CTRL medan ett objekt dras (Kopiera det markerade objektet)
CTRL + SKIFT medan ett objekt dras (Skapa en genväg till markerat objekt)
F2 (Byt namn på markerat objekt)
CTRL + A (Markera allt)
ALT + RETUR (Visa egenskaper hos markerat objekt)
ALT + BLANKSTEG (Öppna snabbmenyn för det aktiva fönstret)
CTRL + F4 (Stänga det aktiva dokumentet i program där du kan ha flera dokument öppna samtidigt)
ALT + ESC (Växla mellan objekt i den ordning som de har öppnats)
Windows-logotypen + BREAK (Visa dialogrutan Systemegenskaper)
Windows-logotypen + M (Minimera alla fönster)
Windows-logotypen + SKIFT + M (Återställa minimerade fönster)
Windows-logotypen + F (Söka efter en fil eller mapp)
CTRL + Windows-logotypen + F (Söka efter datorer)
Windows-logotypen + R (Öppna dialogrutan Kör)
NUM LOCK + Asterisk (*) (Visa alla undermappar som finns under den markerade mappen)
NUM LOCK + plustecken (+) (Visa innehållet i den markerade mappen)
NUM LOCK + minustecken (-) (Dölj den markerade mappen)

Så mycket kommandon...så lite tid

EDIT: Kan någon förklara vad jag skall med Scroll Lock till?, har för mig att man kunde scrolla på något sätt i ngt gammalt program. Men det kanske är ngt jag bara fått för mig....

Permalänk
Medlem

Scroll Lock gör att jag kan scrolla i min freebsd-consol. Men det funkar inte för mig varken i knoppix eller windows.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Ifall man vill stänga av datorn fortast möjligt är det bara att trycka på powerknappen på chassit. OBS, tryck en gång bara (samma som när man sätter på datorn) inte hålla inne i 4 s. Då avslutar Windows alla öppna program och stänger av datorn precis som om man skulle välja att stänga av genom startmenyn.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Ifall man vill stänga av datorn fortast möjligt är det bara att trycka på powerknappen på chassit. OBS, tryck en gång bara (samma som när man sätter på datorn) inte hålla inne i 4 s. Då avslutar Windows alla öppna program och stänger av datorn precis som om man skulle välja att stänga av genom startmenyn.

Det fungerar bara om det är inställt att datorn ska stängas av vid tryck. Det är standard att den ska stängas av, men det går lätt att ändra så att den går i vänteläge (energialternativ på kontrollpanelen), viloläge eller att den frågar vad som ska göras. Det går också ställa in den så att den ignorerar tryck på knappen. Självklart ignoreras 4-sekunderstryckningar aldrig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av q3maniac
[B]Alt GR + Print Screen = Skärmdump på aktivt fönster

Tack för tipsen!

Ett tillägg dock, "vanliga" ALT+Print Screen fungerar också.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Litet onödigt tips men om man spelar musik med WMP så kan jag tipsa med att gå in på verktygsfältet på 'startlisten' och trycka på Windows Media Player. När du nu minimerar WMP så kommer den att fastna på 'startlisten'.. som alla redan visste

Permalänk
Medlem

använd WinKeykiller för att inaktivera WIN-tangenten. finns under filer i Swec.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

bra att veta när du skall skriva brev eller dyl:

-:: CTRL + HÖGER/VÄNSTER PIL = Markören hoppar över ord (Går med UPP/NER PIL i Word).

-:: CTRL + HOME/END = Markören hoppar från början till slut av texten.

-:: Bägge tips över går att kombinera med SHIFT för markering

Permalänk
Medlem

Om ni gör som mig och flyttar runt på nätverkskortet utan att först avinstallera det i Windows så behöver ni den här länken:
http://myitforum.techtarget.com/articles/15/view.asp?id=4948

Jag hade flera "gömda" nätverkskort som alla hade samma IP nummer och Windows klagade varje gång jag var inne i inställningarna för TCP/IP.
Lite pill men det funkar!

Windowsknappen+E öppnar ett Explorerfönster

Permalänk
Citat:

Windows-logotypen + M (Minimera alla fönster)

[WIN] + D funkar också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsHackaren
[WIN] + D funkar också.

det e lite skilnad på dessa. win + d visar skrivbordet, win + m minimerar de program som minimeras till aktivitetsfältet men inte de som åker ner i medelandefönstret (det till vänster på aktivitetsfältet) när man minimerar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhamur
det e lite skilnad på dessa. win + d visar skrivbordet, win + m minimerar de program som minimeras till aktivitetsfältet men inte de som åker ner i medelandefönstret (det till vänster på aktivitetsfältet) när man minimerar.

Där ser man

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Höger klicka på det gråna i mitten på start baren, välj verktygsfält och kryssa i adresser. Sen kryssa bort lås aktivitetsfält och dra adressfeltet så stort ni vill ha det... VIPS så har ni ett litet adressfäld som man man snabbt kan skriva in tex internet adresser för att slippa starta webläsaren och sen skriva in... Sen kan man höger klicka där det står "adress" och kryssa bort det så får man mer plats..

Hur gör man så att man får upp sidan man skriver i ett nytt fönster? När jag skriver något som går den bara till den sidan i det fönstret jag var i sist, något störande.

//Stefan

Visa signatur

Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att inte ha allt för många rader då det är störande vid läsning.

Permalänk
Avstängd

någon som vet hur man får bort den där jobbiga gula rutan i xp som informerar om vad t ex ett program gör osv?

ex:

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

ALT + BLANKSTEG (Öppna snabbmenyn för det aktiva fönstret)

Den har jag letat efter, går inte att komma åt annars utan mus.
Mycket användbar när man inte har en mus och alt+enter inte fungerar så man slipper köra en f11.

ctrl + t, ny flik i firefox
håll inne ctrl när man trycker på en länk öppnar länken i en ny flik i firefox
ctrl + win + e sök efter datorer, bra på lan

http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=2868 bra hotkey-plugin till winamp

f3 söker efter filer, brukar först trycka win + d det funkar inte när man har en ruta i fokus och när man har utforskaren öppen så försvinner ju mappträdet så man måste in i menyerna och trycka fram den igen.

Istället för alt + högerpil så funkar enter i ie (ibland iaf)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dne
Har länge sökt ett kortkommando för att skapa en ny mapp, så att man slipper högerklick -> Nytt -> Ny Mapp. Någon som har ett sånt kommando på lager åt mig?

/dne

"högerklicks tagenten" (bredvid alt gr till höger) + shift + n och sedan m

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Det fungerar bara om det är inställt att datorn ska stängas av vid tryck. Det är standard att den ska stängas av, men det går lätt att ändra så att den går i vänteläge (energialternativ på kontrollpanelen), viloläge eller att den frågar vad som ska göras. Det går också ställa in den så att den ignorerar tryck på knappen. Självklart ignoreras 4-sekunderstryckningar aldrig.

Jag har den inställd så att den går I "hibernation". Då spara den ner allt I minnet och stängs av på några sekunder. När jag startar datorn igen så är allting som det var innan, altså alla program och dokument är fortfarande öppna.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jag har den inställd så att den går I "hibernation". Då spara den ner allt I minnet och stängs av på några sekunder. När jag startar datorn igen så är allting som det var innan, altså alla program och dokument är fortfarande öppna.

Viloläge är hibernation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ctrl+F SÖK funkar i alla program med texter

Ctrl+S SPARAR filer (Snabb sparar) Standard för alla program

Permalänk
Medlem

DJ Alladin?

Mannen bakom Myspys och gosmos? En swecare dessutom... trevligt

Mitt magiska knep som får vilken windows burk som helst att må bättre: BYT UT InternetExplorer MOT FIREFOX! www.mozilla.org

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Ingen som har en liknande guide som fanns på suprnova forums , hur man tweakar xp , mkt register pillande osv , gör rejäl skillnad i xp , har inte lyckats ställa in mitt xp rätt sen jag formaterade p g a att dom har tagit bort forumet på s/n , om nån har en bra guide maila den till mig eller nått

Edit: den var visst uppe igen , glöm vad jag skrev

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Viloläge är hibernation.

Heh där ser man, jag trodde att viloläge var att den bara halv-stängde av datorn, men att den fortfarande drar ström, kallat "standby" i enelska versionen.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Heh där ser man, jag trodde att viloläge var att den bara halv-stängde av datorn, men att den fortfarande drar ström, kallat "standby" i enelska versionen.

Det kallas vänteläge.

D.v.s.:
Viloläge = Hibernation
Vänteläge = Standby

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägg t.ex. dina länkar till spel i en mapp med passande namn och dra sedan mappen till aktivitetsfältet så får man ett bra sätt att nå det man vill utan att behöva stöka ner skrivbordet...

Permalänk
Medlem

om du hittar en bild som är skyddad d.v.s. att du inte kan högerklicka -> spara så är det bara att dra en screen och redigera i paint (om man nu inte har nått vettigare)

Visa signatur

att onanera är som att kitla sig själv, det funkar. Men det går så fan mycket enklare när nån annan gör det