Permalänk

Hur växla ipnummer?

chello plus ger 4 ip-adresser. vad behöver jag för att växla mellan dessa ip-adresser? t ex nu råkade jag bli bannad från en hub pga att jag glömt skriva landsnamet i mitt användarnamn, då borde jag ju enkelt kunna byta till ett annat ip och gå in igen.
vad behöver jag då? nån slags switch?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirk Bork
http://www.bredband.com/files/misc/new-ip.bat

kör den där bat-filen

Den lär nog inte ge dig en ny IP-adress då du fortfarande har samma MAC-adress och Chellos DHCP-server kommer ihåg vilken IP som är knuten till MAC-adressen. Säkraste sättet är att byta MAC-adress (sök på forumet om hur) eller byta nätverkskort.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

men alltså om dom erbjuder 4 stycken ip-adresser i samband med ett abonnemang så måste det ju rimligen kunna gå att växla mellan dessa på ett smidigt sätt, eller? vad är det då som krävs undrar jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creepingdeath
men alltså om dom erbjuder 4 stycken ip-adresser i samband med ett abonnemang så måste det ju rimligen kunna gå att växla mellan dessa på ett smidigt sätt, eller? vad är det då som krävs undrar jag

Varför skulle det rimligen gå att växla mellan dem? Finns det någon bra anledning till att man skulle kunna det?

Har du 4 datorer så delar den ut 4 adresser. Så är det ju.
Stoppa i 4 nätverkskort och anslut dem så får du dina 4 adresser.

Permalänk

ja itne vet jag, jag är ingen expert därför jag frågor
jag trodde det fanns en smidig lösning att byta mellan ip-adresser
men tydligen finns inte det. utan man måste ha 4 olika kört och byta sladdar och ha sig.
synd.

Permalänk
Medlem

Prova att deaktivera ditt nätverkskorty för att sen slå på det igen??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Prova att deaktivera ditt nätverkskorty för att sen slå på det igen??

Hjälper inte, nätverkskortets MAC förblir densamma. Det kan dock gå att få datorn att uppge en anna MAC-adress. Här är en tråd som handlar om detta http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=25421...
Men den antar jag att du redan hittat då du sökte

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Varför skulle det rimligen gå att växla mellan dem? Finns det någon bra anledning till att man skulle kunna det?

Har du 4 datorer så delar den ut 4 adresser. Så är det ju.
Stoppa i 4 nätverkskort och anslut dem så får du dina 4 adresser.

frågan var väl varför det inte går att växla med dom..

antar att det beror på att du ska kunna koppla ur datorn och så vidare och kunna behålla ditt IP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor
frågan var väl varför det inte går att växla med dom..

antar att det beror på att du ska kunna koppla ur datorn och så vidare och kunna behålla ditt IP.

beror på att dhcp är gjort för enkel konfning av nät o inte för att man ska få olika ip´n, de flesta dhcp servrar ger dig samma ip om det går.. dvs ip inte hunnit bli upptagen, vilket inte är något fel alls.