Permalänk
Medlem

Hjälp - JavaScript

Jag håller just nu på med ett JavaScript till min hemsida som gör att en länk öppnar flera adresser. Nu är det så att när man trycker på länken verkar sökvägen vara fel, men jag har kontrollerat den och den är inte fel.
En sak jag upptäckte var att det finns ett "Ö" i adressen, och nu till frågan: kan man använda "Å", "Ä" och "Ö" i JavaScript?

Visa signatur

<NE>

Permalänk
Medlem

Är å/ä/ö inom en sträng så ska det gå bra. Du kanske har skrivit fel på någon stor/liten bokstav.

För övrigt så kunde du fortsatt på din gamla tråd.

Permalänk
Medlem

I strängar kan du använda åäö som du vill, men i koden nej.. gäller alla språk, även om det går så unvik det! Det samma gäller i URLer.. undvik det. Har du möjlighet att ändra, så gör det..!! Internet är internationellt.. så använd bara a-z0-9

Funkar det inte, så får du gärna bifoga koden.. lite svårt att hjälpa dig annars..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Tomaso: Det är sant, ska tänka på det till en annan gång.

Shark:
Jag tog bort Ö från adressen men det funkar fortfarande ej.
Här är koden:

-----------------------------

<head>

<script language="JavaScript">
<!--
function lankar(url1,url2)
{
parent.shotinfo.location.href=url1;
parent.picture.location.href=url2;
}
//-->
</script>

</head>

------------------------------------

<A HREF="javascript:lankar('C:\Documents and Settings\Niklas\My Documents\Övrigt\Hemsidor\the world of bf1942\pictures\
botb - 2\shotinfo.htm','C:\Documents and Settings\Niklas\My Documents\Övrigt\Hemsidor\the world of bf1942\pictures\botb - 2\botb - 2.htm');"> <- </a>

----------------------------------

Jag använder dessa adresser när jag jobbar på hemsidan på hårddisken, och byter sedan när jag lägger upp den på internet.

Visa signatur

<NE>

Permalänk
Medlem

Tror felet bara är att href 'en måste vara en URL.
Dvs. skall du köra med filer som ligger lokalt på din dator så testa med:

javascript:lankar('file://c:/massa/dokument.html',.......

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

bjornex:

Japp du hade rätt att det måste vara en URL, det funkade när jag provade med t.ex
" javascript:lankar('http://www.av.com'......... ". Men tyvärr funkade det inte på hårddisken även fast jag skrev "file:\\" som du sa

Har du eller någon annan ett annat förslag om vad man skulle kunna skriva för att få det att fungera på hårddisken?

Visa signatur

<NE>

Permalänk
Medlem

Ladda hem Apache och kör med http://localhost/

Permalänk
Medlem

Det skall fungera med 'file://c:/sökväg'.
Pröva ersätt mellanslag med '%20' i url-strängen i värsta fall.
Men det *borde* inte heller behövas....

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

bjornex:

Det fungerade
Förra gången jag provade skrev jag adressen med "\" i stället för "/", alltså:
" 'file:\\C:\blaha\blaha\....' " som det brukar vara i sökvägar på hårddisken. Det skulle alltså vara " 'file://C:/blaha/blaha/....' " som i internet adresser.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

<NE>