ATi Omega Drivers version 2.5.58

Permalänk
Melding Plague

ATi Omega Drivers version 2.5.58

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi Omega Drivers version 2.5.58</b></font> <small class="small">söndag 18 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
Igår kom de nya Omega-drivrutinerna baserad på Catalyst 4.7 ut.
<br />
<br />Nyheterna i denna drivrutin är bland annat den uppdaterade OpenGL-drivrutinen anpassad för Counter-Strike, som ska fixa "16-bitars-buggen", samt ett verktyg som ger dig möjligheten att kunna välja mellan den OpenGL-drivrutin som är anpassad för Counter-Strike och den ordinarie. Läs mer <a href="http://www.omegadrivers.net/ati/radeon_omega_drivers.txt" target="_blank">här</a>.
<br />
<br />Ladda ner från <a href="http://www.omegadrivers.net/ati/win2k_xp.php" target="_blank">OmegaDrivers.net</a> eller direkt från vårat filarkiv nedan.
<br />
<br /><a href="ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Drivrutiner/Grafikkort/ATi/Omeg...">ATi Omega Drivers version 2.5.58 (17.66 MB)</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan va soft. Måste testas i morrn

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

fanns inte openGL-valmöjligheten i den tidigare också? tror iaf att jag hade den på 2.5.51 eller vad dom hette

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Spelar roll man kommer inte att märka någon skillnad...

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

tycker alla drivrutiner verka va ostabila nuförtiden spelen buggar ur och datorn säger att det är deras fel

Visa signatur

JonASS

Permalänk
Medlem

Hmm med denna drivrutin fick jag helt plötsligt 256mb minne

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS GeForce RTX 3080 Ti | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair 32GB DDR4 3600MHz Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

ATI drivisar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonASS
tycker alla drivrutiner verka va ostabila nuförtiden spelen buggar ur och datorn säger att det är deras fel

Kan inte hålla med mer än jag gör nu, angående ATI's drivisar till sina kort.

så mycket spel man blir utslängd ifrån, dator som startar om å sedan skyller på ati's display drivers... ja vad ska man tycka å tänka, som jag sagt/skrivit så många ggr förut

"- vad ska man med så "snabbt" kort, om man inte ens kan använda sig av det som ATI förespråkar!?"

nåväl, nu är jag trött å ska ta mig en lappin el 2... förhoppningsvis låter min dator mig spela
UT2k4 utan att stänga ner för att den tycker jag fraggar slött, el har fel stuk på kläderna
el helt enkelt inte tycker sig ha "rätt" drivisar i....

ursäkta ironin, men för nån % av er där ute, ter sig detta vara komiskt

väl mött å trevlig läs... ehm gnagning av ATI kort.
/ryll3

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Medlem

R9800PRO@XT
435/390
omega 2.5.36a (cat 4.4)

3DMark Score 6790 3DMarks
GT1 - Wings of Fury 197,9 FPS
GT2 - Battle of Proxycon 48,4 FPS
GT3 - Troll's Lair 41,5 FPS
GT4 - Mother Nature 41,4 FPS

R9800PRO@XT
435/390
omega 2.5.58 (cat 4.7)

3DMark Score 6792 3DMarks
GT1 - Wings of Fury 192,6 FPS
GT2 - Battle of Proxycon 47,6 FPS
GT3 - Troll's Lair 41,0 FPS
GT4 - Mother Nature 43,9 FPS

hoppade direkt från omegas 4.4 till 4.7 så har inga andra jämförelser. inga större ändrigar vad jag ser. förutom att jag nu får skumma artifakter i Trolls Lair 3DMark03 till skillnad från inga artifakter i omegas 4.4. (artifakterna framkallas helt säkert p.g.a. de nya drivrutinerna)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad* - Var vänliga håll er till ämnet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hoppade från cat 4.4 till cat 4.7 ej omegas
Blir oxå kickad ut i windows från många spel med 4.7
4.4 och alla tidigare har funkat hur stabilt som helst

är 4,5 och 4.6 oxå instabila?

2500+ @ 11*202
8rda+ vddmod
768mb twinmos @ 2-3-3-11
9800aiw se@pro

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk

Ni kan försöka att avinstallera Catalyst innan ni installerar den senaste versionen (vet ej om ni gjort det eller inte)

jag har senaste catalyst 4.7 på ett Radeon 9600Pro och jag har inga som helst problem med några spel (inkluderat UT2k4).

stäng av FastWrite (min kompis hade problem med detta) och kolla igenom datorn efter annat som kan få programmen att krascha.

Visa signatur

OMG, the mutant Voodoo chipsets are after me!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med om att drivrutinerna blir mindre stabila,

Sen när jag installerar dom nyare ATI drivrutinerna så står det

Fastwrites "ON"

If you card cant run with off, or if you have a AMD64 blablabla.

Vad är det som gör sån stor skillnad?

Permalänk
Medlem

ATi har sagt att dom ska släppa nya drivisar varje månad och då gör dom det - oMega hakar på.Optimeringarna görs för senaste 800 kort-modellerna och när det lanseras är ju det viktigt att vara nr 1 i fart.
Har iofs sgs aldrig haft någe problem med ATi´s drivisar men man har ju läst om motsatsen.Kör officiella 4.7.

Fastwrites --> av

Permalänk
Medlem

kan någon förklarar varför min dator startar om när jag lirar Farcry o Halo hinner spela i 4sek sedan är det reboot eller så hänger sig den..
Borde aldrig ha köpt mig ett ATI kort har aldrig haft problem med mina Nvidia grafikkort som jag har haft..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Dem funkar alldeles utmärkt för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
R9800PRO@XT
435/390
omega 2.5.36a (cat 4.4)

3DMark Score 6790 3DMarks
GT1 - Wings of Fury 197,9 FPS
GT2 - Battle of Proxycon 48,4 FPS
GT3 - Troll's Lair 41,5 FPS
GT4 - Mother Nature 41,4 FPS

R9800PRO@XT
435/390
omega 2.5.58 (cat 4.7)

3DMark Score 6792 3DMarks
GT1 - Wings of Fury 192,6 FPS
GT2 - Battle of Proxycon 47,6 FPS
GT3 - Troll's Lair 41,0 FPS
GT4 - Mother Nature 43,9 FPS

hoppade direkt från omegas 4.4 till 4.7 så har inga andra jämförelser. inga större ändrigar vad jag ser. förutom att jag nu får skumma artifakter i Trolls Lair 3DMark03 till skillnad från inga artifakter i omegas 4.4. (artifakterna framkallas helt säkert p.g.a. de nya drivrutinerna)

när jag hoppade från catalyst 4.4 till 4.6 så höjde jag med 200 poäng i 3dmark03 oklockat.

och jag har inte haft några problem med dom och får inga artifakts...

kanske omega som suger bara?

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk

Någon som vet vilken Omega drivrutin till ATi-grafikkort, som är den bästa för UT2004?

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD dude
när jag hoppade från catalyst 4.4 till 4.6 så höjde jag med 200 poäng i 3dmark03 oklockat.

hehe nädå omega suger inte. ska lira ordentligt med spel så får vi se om jag får dessa artifakter (eller artifakter är det inte, mer som extremt taggiga kanter) i spel. farcry fungerar utmärkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengil_84
Någon som vet vilken Omega drivrutin till ATi-grafikkort, som är den bästa för UT2004?

3.7 eller 4.1 tycker jag har varit som bästa.

Permalänk
Medlem

ok jag tar tillbaka mina kommentarer om att farcry fungerar utmärkt. får samma grafikfel här med heh.

tester följer.
ska testa omega 4.6 också får vi se vad den har att säga

Permalänk
Medlem

Mycket av problemen handlar också om att folk "alldrig" lär sig att avinstallera drivrutinerna på rätt sätt. Även ifall man avinstallerar dom via Windows Uninstaller så ligger det fortfarande filer kvar och värden i registret.

1) Avinstallera drivrutinerna i Windows uninstaller. (om du förut har haft Omega innlagt, avinstallera dom också) Ska finnas en Omega flik i start menyn.

2) Kör Regcleaner 4.3 och rensa registret efter ATI. Hämtas här: http://www.listsoft.com/?id=2942

3) Kör Driver Cleaner 3.2 och rensa allt som har med ATI att göra. Hämtas här: http://www.driverheaven.net/cleaner/download/DC3Setup_32.zip

4) Installera dom nya Omega och kör.

Om du har ett ATI kort sätt då av FastWrites i Biosen annars kan systemet bli ostabilt. (Datorn startar om sig, spelen hänger sig osv.

Hur det nu är med AMD 64 Cpu'er vet jag inte eftersom jag inte har någon skälv eller känner någon som har. Ska FastWrite va på eller av med en AMD 64 CPU?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redemp
Mycket av problemen handlar också om att folk "alldrig" lär sig att avinstallera drivrutinerna på rätt sätt. Även ifall man avinstallerar dom via Windows Uninstaller så ligger det fortfarande filer kvar och värden i registret.

1) Avinstallera drivrutinerna i Windows uninstaller. (om du förut har haft Omega innlagt, avinstallera dom också) Ska finnas en Omega flik i start menyn.

2) Kör Regcleaner 4.3 och rensa registret efter ATI. Hämtas här: http://www.listsoft.com/?id=2942

3) Kör Driver Cleaner 3.2 och rensa allt som har med ATI att göra. Hämtas här: http://www.driverheaven.net/cleaner/download/DC3Setup_32.zip

4) Installera dom nya Omega och kör.

Om du har ett ATI kort sätt då av FastWrites i Biosen annars kan systemet bli ostabilt. (Datorn startar om sig, spelen hänger sig osv.

Hur det nu är med AMD 64 Cpu'er vet jag inte eftersom jag inte har någon skälv eller känner någon som har. Ska FastWrite va på eller av med en AMD 64 CPU?

Generellt sett har du rätt. Inte helt dock.

http://www.omegadrivers.net/ati/radeon_omega_drivers.txt

"2- There is no need to uninstall ANY previous drivers (ATI or OMEGA) when
installing these, the new ones will overwrite any previous settings, but if
you still want to uninstall them completely, is ok."

Men ja, om man får problem är det bästa att följa dina råd och köra från scratch så att säga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD dude

Prova att köra UT2004 med tidiga catalyst 4,3 etc så får du se,men det kan ju ha med chipset att göra också.-)
UT2004 går kanon nu med nyaste omegan blev nog ett lyft på runt 20-30 fps rakt av bara mot tidigare version:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

En höjdar drivis! fick 114 poäng mer i 03'an med nya omegan. (6139p)
Och då med en något mindre klockad processor än förr. tummen upp!

Visa signatur

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47745...
| Shuttle SN25P | AMD Athlon64 Venice 3500+ | 2gb Corsair TWINX 3200 | HIS Radeon X850XT | WD Raptor 74gb | WD Caviar 160Gb | Hyundai L90D+ 19" TFT | Glatt humör |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
Generellt sett har du rätt. Inte helt dock.

http://www.omegadrivers.net/ati/radeon_omega_drivers.txt

"2- There is no need to uninstall ANY previous drivers (ATI or OMEGA) when
installing these, the new ones will overwrite any previous settings, but if
you still want to uninstall them completely, is ok."

Men ja, om man får problem är det bästa att följa dina råd och köra från scratch så att säga.

Offtopic:Har generellt sett att man bör alltid köra direkt från scratch om man vill vara 100% säker på att slippa tidigare störande element i sitt register and so on,har ominstallerat windows xp nåra gånger nu och har märkt att så fort man kör lite såkallade trimprogram och kör nyare drivrutiner rakt över dom gamla då är man tyvärr ute och seglar:-(

Alltid faktiskt och då har jag studerat min polares Amd64 system också med suspekta grejer=problem på grund av drivers visade det sig:-)

Ha det:-)

EDIT:vill bara poängtera att han har ett likadant gfx som mig med R360 kärna och har flashat det så det har med drivrutiner att göra och inte chipset till respektive cpu så man slipper elda på AMD VS INTEL kriget igen:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Offtopic:Har generellt sett att man bör alltid köra direkt från scratch om man vill vara 100% säker på att slippa tidigare störande element i sitt register and so on,har ominstallerat windows xp nåra gånger nu och har märkt att så fort man kör lite såkallade trimprogram och kör nyare drivrutiner rakt över dom gamla då är man tyvärr ute och seglar:-(

Alltid faktiskt och då har jag studerat min polares Amd64 system också med suspekta grejer=problem på grund av drivers visade det sig:-)

Ha det:-)

EDIT:vill bara poängtera att han har ett likadant gfx som mig med R360 kärna och har flashat det så det har med drivrutiner att göra och inte chipset till respektive cpu så man slipper elda på AMD VS INTEL kriget igen:-)

Har han Fastwrites på eller av?

Permalänk
Avstängd

Hmmm bra fråga,tror nog att dom är avslagna men inte 100% säker..

Visa signatur

Permalänk

Re: ATI drivisar!

Jag håller helt med i det du säger. Men varför jag sökte upp dig vara för att höra hur din sonata 2 låda är. Är den bättre än sonata 1? mejla mig gärna på alexw@kth.se. Tänkte köpa en sån låda imorgon måndag. Tänkte faktiskt köpa alla delar lika som du i dataväg.
mvh alex

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryll3
Kan inte hålla med mer än jag gör nu, angående ATI's drivisar till sina kort.

så mycket spel man blir utslängd ifrån, dator som startar om å sedan skyller på ati's display drivers... ja vad ska man tycka å tänka, som jag sagt/skrivit så många ggr förut

"- vad ska man med så "snabbt" kort, om man inte ens kan använda sig av det som ATI förespråkar!?"

nåväl, nu är jag trött å ska ta mig en lappin el 2... förhoppningsvis låter min dator mig spela
UT2k4 utan att stänga ner för att den tycker jag fraggar slött, el har fel stuk på kläderna
el helt enkelt inte tycker sig ha "rätt" drivisar i....

ursäkta ironin, men för nån % av er där ute, ter sig detta vara komiskt

väl mött å trevlig läs... ehm gnagning av ATI kort.
/ryll3