Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Riktigt coolt program!

Funderade lite på det här mer resurserna och tyckte en del inte verkade så realistiskt.

När man förädlar råvaror till någonting så bör det ju inte vara ett 1:1 förhållande på råvaror och produkt. Borde snarare vara 2:1 eller kanske tom 1:3. Tex cook tar 15 grain och ger 15 food, borde vara snarare vara, tar 14 grain ger 7 food. Detta innebär att man behöver fler jobb på lägre nivå dvs man får en pyramid i nivåerna precis som i verkligheten. nu är det ju nästan alla nivåer jämna.

Först, tack till alla som tycker att det är ett bra, roligt, tufft eller coolt program Hade nog inte lagt ner så mkt tid på det om jag inte visste att det fanns några som desperat satt och eggade (finns det uttrycket längre eller tillhör det Nintendo 8-bitar/AMIGA-eran?) på uppdatera-knappen i sina webbläsare Hehe, nåja, det kanske ni inte gör, men ni verkar ivarjefall följa vad som händer och det tycker jag är rätt häftigt.

TheGoodOne, det kanske du har rätt i. En bonde borde kunna förse mer människor med mat en vad en kock kan laga. Kock... Borde lägga till att folk kan laga sin egen mat.

Idag har jag inte gjort så jättemycket, inte så mycket som syns ivarjefall. Det som jag gjort klart är dock ganska trevligt. När en person nu väljer jobb, så kollar han dels på vad byn behöver, dels ett slumpat jobb som han/hon "föredrar", och sina föräldrars jobb.

För dessa fyra jobben (om två är samma jobb så blir sannolikheten större att det blir valt) slumpas ett värde mellan noll och ett ut. Sedan slumpas ett till värde som ligger mellan noll och summan av de fyra förra slumpade värdena. Sedan kollar programmet helt enkelt inom vilket jobbs nummerområde som det slumpade talet blev inom, och det är det jobbet som personen väljer.

Sannolikheten för att en förälders jobb ska bli valt slumpas när personen skapas, för då skapas två stycken värden som säger vilken relation personen har till sina föräldrar. Det är helt enkelt ett värde mellan noll och ett (som sagt förut).

Borde också lägga till så att personen har olika personligheter genom att ha ett "jag bryr mig X mycket om vad mina föräldrar vill"-värde och ett "jag vill göra det bästa för byn"-värde och så ett "jag vill göra vad jag vill!"-värde. Är ju itne speciellt svårt att lägga till..... Så, färdigt Nu har olika personer lite olika förmåga att tänka själva Fungerar på snarlikt sätt som redan beskrivet, titta i koden om ni vill veta (self.jobInclinations är det ni ska titta efter)

Har också färgkodat resursutskrifterna, grönt är bra, rött är dåligt.

Sebastian har pillat med husbyggande, ska se vad han har fått ihop när han svarar på ICQ.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

En ny version finns nu uppe. Den har enkel grafik. Du kan "måla" sten med vänster musknapp. Och om du häller in höger musknapp och drar så går åren frammåt. Än så länge ser man bara hus.
Som vanligt på:
http://www.dtek.chalmers.se/~srekel/files/python/villagesim/

Om du har python räcker det med Source. Om du inte har python så ta den andra(eller ännu bättre, skaffa Python:))

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert! Stora framsteg här.

Hur går det med XHTML-versionen? Har skogix gått och dött eller?

Permalänk
Medlem

Hmm, sitter inte hemma nu. Men den är på väg

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Haha, kolla vad jag fick

Feta hackers i min stad....

(edit, uppdaterar mer när jag kommer hem)

EDIT:
Så, nu är jag hemma. Som ni ser finns det nu grafik i simulatorn! Den har ni att tacka sebastian för, det är han som gjort den koden.

Efter att ha sett hur det ser ut med grafik ser jag att det faktiskt är viktigt att representera var och hur folk bor på något vettigt sätt. Det hade inte ens slagit mig innan. Så mina prioriteringar ligger just nu på..

1. Jag ska ta och göra en House-klass som innehåller det mesta en sådan kan tänkas behöva

2. Alla ska flytta in i ett hus när de blir ihop eller när de gifter sig. De ska alltså födas in i samma hus som deras föräldrar bor i.

3. När alla flyttar ut ur ett hus (läs dör), så ska det inte försvinna utan det ska kunna tas över av ett par som behöver

4. Det ska kräva någon sorts resurs att bygga ett hus, eller det ska finnas en builder eller nåt åt det hållet.

5. Husens position skall inte slumpas ut utan de ska byggas enligt en fin algoritm jag har börjat fundera på och ska finslipa så snart jag kan. Det borde göra att det ser mer strukturerat ut.

6. Grafiken på husen ska ändras. Det är för lite med 6x6 pixlar, det ska snarare vara 10x10 eller 16x16 (tvåpotenser är alltid roliga ) eller kanske 20x20 men det tror ajg inte behövs.

7. Det ska byggas vägar mellan hus.
De ovan nämnda punkterna är inte sorterade.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Hett! Borde det inte gå att typ.. "Måla" ut resurserna? och kanske söta gubbar också? Skulle bli rätt häftigt!

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enk
Hett! Borde det inte gå att typ.. "Måla" ut resurserna? och kanske söta gubbar också? Skulle bli rätt häftigt!

Det är nog ett tag kvar innan man kan se människorna. Men det där med att måla ut resurserna ligger i linje med vad som kan vara intressant att göra. Hmm resurserna borde ju ochså ta slut när jag tänker på det. Så de blir tvugna att flytta när mineraler tar slut.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jo, resurserna borde kanske ta slut.. Det borde ju iaf vara så att jobben skapar alla resurser, utan det borde finnas naturresurser so, på något sätt tillhör världen, och att de resurserna läggs till olika desires bland jobben. Det får jag fixa...

Att rita ut resurserna är jag inte helt säker på.. Man skulle ju kunna tänka sig att gruvan (t.ex.) ligger så långt bort från byn att den inte behöver ritas upp, och så. Men jo, det är nog inte så dumt egentligen.

Ivarjefall har jag gjort klart det här nu:

1. Jag ska ta och göra en House-klass som innehåller det mesta en sådan kan tänkas behöva

2. Alla ska flytta in i ett hus när de blir ihop eller när de gifter sig. De ska alltså födas in i samma hus som deras föräldrar bor i.

3. När alla flyttar ut ur ett hus (läs dör), så ska det inte försvinna utan det ska kunna tas över av ett par som behöver

Ser riktigt fint ut.

Dock kan jag inte lägga upp någonting för datorsystemet på skolan är sönder eller nåt. Ska se imorgon.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Men! Jag måste få se det nya! X)
Typiskt att servern skulle va nere just när jag ska kolla det..

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Får tydligen inte ladda upp filer större än 1mb
Jag la upp sourcen ivarjefall..
Vet inte hur ni kommer åt den men kontot heter Srekel iaf.

( på http://upl.silentwhisper.net/ )

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Srekel, om du klickar på filen du laddade upp så får du en länk.

Permalänk
Medlem

Jag kom på att jag har en gammal hemsida på passagen!
Filerna finns på

http://hem.passagen.se/srekel/files/

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Oh, det har hänt en del sen jag var här sist ser jag!
GUI å allt!
Det går lite trögt när den skall generera runt år 300 tycker jag, det får du ta å fixa...
Sen vet jag nog inte riktigt vad alla färgerna står för... Finns det nån fin tutorial som du inkluderat, men som jag har missat?

Visa signatur

"Linux är bara värdelöst om din tid är gratis"
"Only God can make random selections..."

Permalänk
Medlem

w00t. Fan vad snyggt. Nu är jag glad
Jag har fixat den här punkten

5. Husens position skall inte slumpas ut utan de ska byggas enligt en fin algoritm jag har börjat fundera på och ska finslipa så snart jag kan. Det borde göra att det ser mer strukturerat ut.

Dessutom har jag lagt till en liten slumpgrej som får det att se riktigt nice ut. Det tar ungefär 200-300 år innan man ser vilket mönster dom följer (om man inte kollar riktigt noga förstås). Det är inte världens mest avancerade mönster, men i kombination med att husens position slumpas ut i raderna ser det rätt bra ut tycker jag allt.

Det verkar också som att jag har optimerat en hel del, för det går snabbare att köra nu känns det som. Just nu är på på år 270 och har 750 personer, och att generera tio år (har lagt till en sådan knapp) tar ungefär två sekunder.

Det finns även lite beskrivningar på de olika husen nu, per request

Ännu trevligare är den lilla grafen som visar antalet personer som funktion av tid. Den visar separata grafer för folk som arbetar, folk som inte arbetar, och alla människor totalt (inte inkluderande döda såklart). Har Sebastianj att tacka för idén. Visst hade jag tänkt ha en graf, men nu tog jag mig i skärpet eller vad det heter och skrev en ganska häftig en.

I koden finns nu en Village som innehåller alla husen och har hand om dom. Ska kanske flytta över alla människor dit också, men vet inte vad som blir kvar i World då

Lägger upp så fort jag kan (om någon minut).

Filerna finns på

http://hem.passagen.se/srekel/files/

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Det här börjar bli jäääävligt coolt

Citat:

Mr. Hiran Zalanaegersson says: "Mom was a miner so I will be one too!"
Miss Binus Zalanaegersson says: "Mom was a cook so I will be one too!"

Grymmt som fasiken ! X)

fast... ehm.. den här var väl lite udda:

Citat:

Mr. Boiburfur Tondottir says: "Mom was a lumberjack so I will be one too!"

Jag vet inte riktigt, men jag skulle ju inte vilja ha en morsa som var en lumberjack.

Sen vore det rätt så bra om inte alla gamlingar dog vid 101 års ålder. när de passerar 50 så kan du kanske sätta ett procentuellt randomerat värde för om de skall överleva till nästa år eller ej.
Ungefär så att det är ca:
98% chans att de överlever 50,
96% chans att de överlever 51,
94% chans att de överlever 52,
92% chans att de överlever 53
....
6% chans att de överlever 97,
4% chans att de överlever 98,
2% chans att de överlever 99,
0% chans att de överlever 100,
då bör alla vara döda, oavsett vad, innan de når 100-strecket.
Iofs så skulle inte folk bli så gamla då..
kanske är bättre att man ändrar värdet var 5:e år eller så då? men då blir ju tidslinjen forfarande trist om folk bara dör vid 50,55,60,65,70..... osv

Edit:
Älskar hur utfallet i simuleringen hela tiden är unikt.
Nyss så genererade jag en by som hade reeeejäla problem med att fixa käk. Och när detta var balanserat så dök iron ganska plötsligt.
Men det tar väldigt lång tid för invånarna att inse att en resurs dyker som en sten. när iron dök så gick den ner med ca 15 enheter åt gången och hann hamna på ca -220 innan den vände.
bör inte invånarna märka detta tidigare?

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk

"house : 95364 produced and 0 used. Total: 95364 Ratio: N/A"

Känns som ett slöseri på resurser då den totala befolkningen var 3655. Ska det verkligen vara möjligt att använda mer resirser än de som finns?
ex:
"stone : 987 produced and 1002 used. Total: -15 Ratio: 0.98"

Vore kul att se hur många år en riktigt bra dator kan komma på en timme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR

fast... ehm.. den här var väl lite udda:
Jag vet inte riktigt, men jag skulle ju inte vilja ha en morsa som var en lumberjack.

Som någon annan sa, vill du jag tar hit en feminist eller? hehe. Nej, jag ska försöka göra så att vissa yrken har vissa krav på sig, t.ex. lumberjack behöver lite styrka, säg 0.5. Och så får män ett värde mellan 0.25 och 1 medan kvinnor får mellan 0.0 och 1. Borde inte vara så svårt att fixa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR

Sen vore det rätt så bra om inte alla gamlingar dog vid 101 års ålder. när de passerar 50 så kan du kanske sätta ett procentuellt randomerat värde för om de skall överleva till nästa år eller ej.
då bör alla vara döda, oavsett vad, innan de når 100-strecket.
Iofs så skulle inte folk bli så gamla då..
kanske är bättre att man ändrar värdet var 5:e år eller så då? men då blir ju tidslinjen forfarande trist om folk bara dör vid 50,55,60,65,70..... osv

Något åt det hållet har jag tänkt implementera. Dock kanske inte riktigt med dom värdena, för det är i princip omöjligt att leva tills man blir 100 enligt det systemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR

Men det tar väldigt lång tid för invånarna att inse att en resurs dyker som en sten. när iron dök så gick den ner med ca 15 enheter åt gången och hann hamna på ca -220 innan den vände.
bör inte invånarna märka detta tidigare?

Det finns en bugg som min bror uppmärksammar mig på nu. De producerar löjligt mycket och använder löjligt mycket också. Första året har jag t.ex.
7 Miners
iron : 400 produced and 272 used. Total: 128 Ratio: 1.47
Måste fixas...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
"house : 95364 produced and 0 used. Total: 95364 Ratio: N/A"

Känns som ett slöseri på resurser då den totala befolkningen var 3655. Ska det verkligen vara möjligt att använda mer resirser än de som finns?
ex:
"stone : 987 produced and 1002 used. Total: -15 Ratio: 0.98"

Vore kul att se hur många år en riktigt bra dator kan komma på en timme.

Som sagt, det beror nog på den där buggen.
Men nej, man ska inte kunna använda mer än det man har. Ska bara komma på hur jag ska implementera det...

Kan lägga till en knapp som genererar 100 år för de som vill testa länge. Men eftersom tiden ökar ganska dramatiskt borde 10-knappen ta väldigt lång tid när det är en 5000 personer eller så.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

10-knappen _tar_ väldigt lång tid på sig vid 5000 (och 7000... och 17000...)
Du borde optimera så att det går snabbare ju fler innevånare det finns!

Visa signatur

"Linux är bara värdelöst om din tid är gratis"
"Only God can make random selections..."

Permalänk
Medlem

Det absolut roligaste hade varit om du hade kunnat konvertera hela simuleringen till real-tid och att man för tillfället själv får välja hastighet.

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

De som har farliga och tunga jobb borde kunna dö i arbetsolyckor, eller tillexempel en miner skulle kunna dö i förtid pågrund av stenlunga.

Permalänk

Kunde inte hitta nått på länken....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR
Det absolut roligaste hade varit om du hade kunnat konvertera hela simuleringen till real-tid och att man för tillfället själv får välja hastighet.

Ja, och så vill vi kunna styra lite grann. Typ be gubbar bygga hus och gräva i gruvan. Um... Sen kan vi (ja, vi ) sälja simulatorn/spelet och tjäna storkovan.

edit: Har inte Skogix gett dig sin XHTML-kod än? Jag tjatade på honom igår och han sa att han skulle lägga upp den...

Permalänk
Medlem

Interaktivitet gillar vi

Och sen vill vi se någon slags nätverks support också sen!
Så att byarna kan byteshandla med varandra över internet.
Om min by råder brist på iron men har massor av vete så kanske min by kan göra en liten deal med t.ex. Don_Tomaso's by som råkar ha det motsatta problemet.

Iofs hade det säkerligen förstört simuleringen litegrann, men det hade varit kul!!

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha interaktivitet, jag skämtade förut.
Det ska vara som en skärmsläckare, med med nätverksstöd... Världens första multiplayerskärmsläckare.

Riktigt najs föresten med GUIn nu. Dock är grafen lite knasig ibland, den ändrar storlek jämte det högsta värdet för tillfället, inte totalt. Så om populationen minskar något år så kommer prickarna hamna utanför rutan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Jag vill inte ha interaktivitet, jag skämtade förut.....

Jo jag anade en ton av ironi där, men jag skulle inte tycka att iaf liiiite interaktivitet hade suttit helt fel

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR
Jo jag anade en ton av ironi där, men jag skulle inte tycka att iaf liiiite interaktivitet hade suttit helt fel

Jo precis, så man typ får ställa in vilken inställning folket i äns by ska ha. Aggresiv/fredlig/gillar att handla/religiösa fantariker/RokkeR-wannabies.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Jo precis, så man typ får ställa in vilken inställning folket i äns by ska ha. Aggresiv/fredlig/gillar att handla/religiösa fantariker/RokkeR-wannabies.

Ja precis
Men "Rokker-Wannabie" alternativet behöver inte finnas, det kommer ju ändå automatiskt.

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem

Nu bygger buildern hus på request!

Klar! 1. Jag ska ta och göra en House-klass som innehåller det mesta en sådan kan tänkas behöva
Klar! 2. Alla ska flytta in i ett hus när de blir ihop eller när de gifter sig. De ska alltså födas in i samma hus som deras föräldrar bor i.
Klar! 3. När alla flyttar ut ur ett hus (läs dör), så ska det inte försvinna utan det ska kunna tas över av ett par som behöver
Klar! 4. Det ska kräva någon sorts resurs att bygga ett hus, eller det ska finnas en builder eller nåt åt det hållet.
Klar! 5. Husens position skall inte slumpas ut utan de ska byggas enligt en fin algoritm jag har börjat fundera på och ska finslipa så snart jag kan. Det borde göra att det ser mer strukturerat ut.
Klar! 6. Grafiken på husen ska ändras. Det är för lite med 6x6 pixlar, det ska snarare vara 10x10 eller 16x16 (tvåpotenser är alltid roliga ) eller kanske 20x20 men det tror ajg inte behövs.
Inte klar, men heller inte så viktig. 7. Det ska byggas vägar mellan hus.

Det är så här nu: När någon vill flytta till ett nytt hus(detta händer med 1% chans för singlar som helt enkelt vill flytta hemifrån, dock gör dom det just nu även om de bor ensamma vilket är lite skumt. det händer också när två vill gifta sig) så skickas en "request" till Village-klassen som undersöker om det finns obebodda hus att flytta in i. Gör det det, flyttar alla som vill dit. Annars sätts deras house-desire till 1, vilket innebär att när folk ska utbilda sig så kommer de automatiskt att bli byggare om det behövs hus. Precis som med andra resurser alltså. Skillnaden är dock att om det inte finns hus så påverkas byn markant! Read on..

Det som blir intressant är att finns det inga hus - och inga byggare - så kan ingen gifta sig (för hur skulle det se ut!?!11) och då blir där inga barn gjorda! Ja, förutom de som redan är gifta då. Men det är faktiskt ganska häftigt, för (som det är just nu) i början så kan det bli så att befolkningsmängden går upp och ner, ett INSTABILT SYSTEM! (nu skulle reglertekniks-föreläsaren varit stolt )
Här kommer bilder på det:

Har man otur så dör dom dock Så det är lite ostabila värden, men det gör inte så mycket för den här versionen.

Jag har nu lagt till en knapp för att åka 50 år in i tiden, det borde räcka för vem som helst.

Grafen är lite snyggare och trevligare att titta på, dock kan den dölja några hus men tror ingen blir ledsen över det. Fönstret är nu 700x700 stort, och husbilderna är 10x10 pixlar. Tycker själv att dom inte är världens bästa, så om ni har idéer på hur man kan rita dom bättre så...

Kan finnas mer jag lagt med, men vet inte riktigt vad...

Nästa version..
Jag valde att kalla denna versionen för 3.0, för att den lite grann gjorde klart det som var viktigt med husen. Nästa version kommer börja på 3.1 und so weiter. Vet inte om det här är det snyggaste sättet att hantera versionsnummer, men det är ganska enkelt iaf.

Det jag kommer sikta på inför 4.0 är
- Lagring av resurser över år
- Underskott av resurser påverkar de som behöver dom
- Tänka igenom i vilken ordning allt ska köras och strukturera upp lite (det är lite spaghettivarning nu. Inte så mycket, men lite...)
- Göra loggningen mindre verbose, möjligtvis föra två stycken och så får man antingen trycka "Write Verbose" eller "Write .. ja, Not Very Verbose". Den mindre verbosa skulle summera allt (t.ex. "This year 13 couples got married") istället för att varje sån grej skrivs ut.

Vet inte om jag kommer på något mer nu, men om ni vet något som borde in till V4.0 så säg till. Och då vill jag alltså inte ha såna saker som 3D, nätverk eller stora filmer renderade i 3d Studio osv.

Vill du hjälpa till?
Det finns ett par saker jag vill ha hjälp med just nu.
1) Kolla igenom den här tråden, och ta varje förslag på feature som har nämnts, och lägg dom i en fet lista. Sortera gärna efter vad du tycker verkar troligast att det ska in först och så.
2) Skriv en finare grafritare. Just nu använder jag rektanglar vilket inte är så fint.
3) Kanske, skriv om tkinter till wxPython. Är inte säker på detta, och det är inte så viktigt egentligen, men från vad jag kommer ihåg av wxPython så hade det en del trevliga saker såsom att det inte härmar ditt OS widgets, utan använder sig av dom! men som sagt, det funkar ju som det är nu.

Det var nog allt som jag kan tänka på nu. Ja, och så XHTML-grejen förstås.

Och nu till läsarfrågorna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volatile
Du borde optimera så att det går snabbare ju fler innevånare det finns!

Mmm, eller hur!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR
Det absolut roligaste hade varit om du hade kunnat konvertera hela simuleringen till real-tid och att man för tillfället själv får välja hastighet.

Svårt. Dels för att åren kan ta oändlig tid i princip, och dels för att jag inte vet hur man gör det i tkinter och så. Men om du menar att den typ uppdaterar ett år varje minut eller så, så går det säkert att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
De som har farliga och tunga jobb borde kunna dö i arbetsolyckor, eller tillexempel en miner skulle kunna dö i förtid pågrund av stenlunga.

Jupp jupp.. Kommer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso

Ja, och så vill vi kunna styra lite grann. Typ be gubbar bygga hus och gräva i gruvan. Um... Sen kan vi (ja, vi ) sälja simulatorn/spelet och tjäna storkovan.

edit: Har inte Skogix gett dig sin XHTML-kod än? Jag tjatade på honom igår och han sa att han skulle lägga upp den...

hahaha
Nej, inte än. Vi får ge honom den tid han behöver

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR
Interaktivitet gillar vi

Och sen vill vi se någon slags nätverks support också sen!
Så att byarna kan byteshandla med varandra över internet.
Om min by råder brist på iron men har massor av vete så kanske min by kan göra en liten deal med t.ex. Don_Tomaso's by som råkar ha det motsatta problemet.

Iofs hade det säkerligen förstört simuleringen litegrann, men det hade varit kul!!

Det hade inte förstört simuleringen, det hade varit svincoolt. Tanken med programmet är att det ska bli så realistiskt och fulländat som bara möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Jag vill inte ha interaktivitet, jag skämtade förut.
Det ska vara som en skärmsläckare, med med nätverksstöd... Världens första multiplayerskärmsläckare.

Riktigt najs föresten med GUIn nu. Dock är grafen lite knasig ibland, den ändrar storlek jämte det högsta värdet för tillfället, inte totalt. Så om populationen minskar något år så kommer prickarna hamna utanför rutan.

Jupps, det hade varit nice att ha det som någon sorts skärmsläckare. Men då skulle jag vilja att det itererade över fler steg, som det är nu är det ju bara en gång per år i kanske 300 år. Skulle vara bättre med iaf en gång per årstid, eller kanske istället att allt som händer sker med en liten fördröjning så man kan se hus byggas ett åt gången.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso

Jo precis, så man typ får ställa in vilken inställning folket i äns by ska ha. Aggresiv/fredlig/gillar att handla/religiösa fantariker/RokkeR-wannabies.

Mmm, det har jag också planer på. Inte det sistnämnda dock, eftersom det inte behövs enligt RokkeR

Oj, lång post!

Här är filerna iaf:
http://www.dtek.chalmers.se/~srekel/files/python/villagesim/

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Det här är ju kanon Srekel!

Tankar 3.0 right now

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!