Nu bygger buildern hus på request!
Klar! 1. Jag ska ta och göra en House-klass som innehåller det mesta en sådan kan tänkas behöva
Klar! 2. Alla ska flytta in i ett hus när de blir ihop eller när de gifter sig. De ska alltså födas in i samma hus som deras föräldrar bor i.
Klar! 3. När alla flyttar ut ur ett hus (läs dör), så ska det inte försvinna utan det ska kunna tas över av ett par som behöver
Klar! 4. Det ska kräva någon sorts resurs att bygga ett hus, eller det ska finnas en builder eller nåt åt det hållet.
Klar! 5. Husens position skall inte slumpas ut utan de ska byggas enligt en fin algoritm jag har börjat fundera på och ska finslipa så snart jag kan. Det borde göra att det ser mer strukturerat ut.
Klar! 6. Grafiken på husen ska ändras. Det är för lite med 6x6 pixlar, det ska snarare vara 10x10 eller 16x16 (tvåpotenser är alltid roliga ) eller kanske 20x20 men det tror ajg inte behövs.
Inte klar, men heller inte så viktig. 7. Det ska byggas vägar mellan hus.
Det är så här nu: När någon vill flytta till ett nytt hus(detta händer med 1% chans för singlar som helt enkelt vill flytta hemifrån, dock gör dom det just nu även om de bor ensamma vilket är lite skumt. det händer också när två vill gifta sig) så skickas en "request" till Village-klassen som undersöker om det finns obebodda hus att flytta in i. Gör det det, flyttar alla som vill dit. Annars sätts deras house-desire till 1, vilket innebär att när folk ska utbilda sig så kommer de automatiskt att bli byggare om det behövs hus. Precis som med andra resurser alltså. Skillnaden är dock att om det inte finns hus så påverkas byn markant! Read on..
Det som blir intressant är att finns det inga hus - och inga byggare - så kan ingen gifta sig (för hur skulle det se ut!?!11) och då blir där inga barn gjorda! Ja, förutom de som redan är gifta då. Men det är faktiskt ganska häftigt, för (som det är just nu) i början så kan det bli så att befolkningsmängden går upp och ner, ett INSTABILT SYSTEM! (nu skulle reglertekniks-föreläsaren varit stolt )
Här kommer bilder på det:
Har man otur så dör dom dock Så det är lite ostabila värden, men det gör inte så mycket för den här versionen.
Jag har nu lagt till en knapp för att åka 50 år in i tiden, det borde räcka för vem som helst.
Grafen är lite snyggare och trevligare att titta på, dock kan den dölja några hus men tror ingen blir ledsen över det. Fönstret är nu 700x700 stort, och husbilderna är 10x10 pixlar. Tycker själv att dom inte är världens bästa, så om ni har idéer på hur man kan rita dom bättre så...
Kan finnas mer jag lagt med, men vet inte riktigt vad...
Nästa version..
Jag valde att kalla denna versionen för 3.0, för att den lite grann gjorde klart det som var viktigt med husen. Nästa version kommer börja på 3.1 und so weiter. Vet inte om det här är det snyggaste sättet att hantera versionsnummer, men det är ganska enkelt iaf.
Det jag kommer sikta på inför 4.0 är
- Lagring av resurser över år
- Underskott av resurser påverkar de som behöver dom
- Tänka igenom i vilken ordning allt ska köras och strukturera upp lite (det är lite spaghettivarning nu. Inte så mycket, men lite...)
- Göra loggningen mindre verbose, möjligtvis föra två stycken och så får man antingen trycka "Write Verbose" eller "Write .. ja, Not Very Verbose". Den mindre verbosa skulle summera allt (t.ex. "This year 13 couples got married") istället för att varje sån grej skrivs ut.
Vet inte om jag kommer på något mer nu, men om ni vet något som borde in till V4.0 så säg till. Och då vill jag alltså inte ha såna saker som 3D, nätverk eller stora filmer renderade i 3d Studio osv.
Vill du hjälpa till?
Det finns ett par saker jag vill ha hjälp med just nu.
1) Kolla igenom den här tråden, och ta varje förslag på feature som har nämnts, och lägg dom i en fet lista. Sortera gärna efter vad du tycker verkar troligast att det ska in först och så.
2) Skriv en finare grafritare. Just nu använder jag rektanglar vilket inte är så fint.
3) Kanske, skriv om tkinter till wxPython. Är inte säker på detta, och det är inte så viktigt egentligen, men från vad jag kommer ihåg av wxPython så hade det en del trevliga saker såsom att det inte härmar ditt OS widgets, utan använder sig av dom! men som sagt, det funkar ju som det är nu.
Det var nog allt som jag kan tänka på nu. Ja, och så XHTML-grejen förstås.
Och nu till läsarfrågorna.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Volatile
Du borde optimera så att det går snabbare ju fler innevånare det finns!
Mmm, eller hur!
Citat:
Ursprungligen inskrivet av RokkeR
Det absolut roligaste hade varit om du hade kunnat konvertera hela simuleringen till real-tid och att man för tillfället själv får välja hastighet.
Svårt. Dels för att åren kan ta oändlig tid i princip, och dels för att jag inte vet hur man gör det i tkinter och så. Men om du menar att den typ uppdaterar ett år varje minut eller så, så går det säkert att göra.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av estoves
De som har farliga och tunga jobb borde kunna dö i arbetsolyckor, eller tillexempel en miner skulle kunna dö i förtid pågrund av stenlunga.
Jupp jupp.. Kommer
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Ja, och så vill vi kunna styra lite grann. Typ be gubbar bygga hus och gräva i gruvan. Um... Sen kan vi (ja, vi ) sälja simulatorn/spelet och tjäna storkovan.
edit: Har inte Skogix gett dig sin XHTML-kod än? Jag tjatade på honom igår och han sa att han skulle lägga upp den...
hahaha
Nej, inte än. Vi får ge honom den tid han behöver
Citat:
Ursprungligen inskrivet av RokkeR
Interaktivitet gillar vi
Och sen vill vi se någon slags nätverks support också sen!
Så att byarna kan byteshandla med varandra över internet.
Om min by råder brist på iron men har massor av vete så kanske min by kan göra en liten deal med t.ex. Don_Tomaso's by som råkar ha det motsatta problemet.
Iofs hade det säkerligen förstört simuleringen litegrann, men det hade varit kul!!
Det hade inte förstört simuleringen, det hade varit svincoolt. Tanken med programmet är att det ska bli så realistiskt och fulländat som bara möjligt.
Citat:
Jag vill inte ha interaktivitet, jag skämtade förut.
Det ska vara som en skärmsläckare, med med nätverksstöd... Världens första multiplayerskärmsläckare.
Riktigt najs föresten med GUIn nu. Dock är grafen lite knasig ibland, den ändrar storlek jämte det högsta värdet för tillfället, inte totalt. Så om populationen minskar något år så kommer prickarna hamna utanför rutan.
Jupps, det hade varit nice att ha det som någon sorts skärmsläckare. Men då skulle jag vilja att det itererade över fler steg, som det är nu är det ju bara en gång per år i kanske 300 år. Skulle vara bättre med iaf en gång per årstid, eller kanske istället att allt som händer sker med en liten fördröjning så man kan se hus byggas ett åt gången.
Citat:
Jo precis, så man typ får ställa in vilken inställning folket i äns by ska ha. Aggresiv/fredlig/gillar att handla/religiösa fantariker/RokkeR-wannabies.
Mmm, det har jag också planer på. Inte det sistnämnda dock, eftersom det inte behövs enligt RokkeR
Oj, lång post!
Här är filerna iaf:
http://www.dtek.chalmers.se/~srekel/files/python/villagesim/